Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill med ny Nissan Leaf 40/60kwh valgets kval

Startet av dfuruvar, tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:17

« forrige - neste »

Løve

Etter siste møte med servicen hos Ålgårds Auto, og hva en leser om (mangel på) service hos Tesla så er det et stort pluss for Nissan her. Kvalitetsfølelsen i bilen generelt er også mye høyere i Leaf, selv om det ikke er en premium-bil (som sier noe om hvor tullete det er å omtale Model 3 som premium).

Alt Model 3 har å skryte på seg er rekkevidde, resten er under pari. Så om jeg måtte velge mellom Leaf og Model 3 hadde jeg valgt Leaf i blinde. Men som jeg sa over her, Leaf er (også) overpriset, så jeg venter på VW I.S. Sommeren 2020. Dagens Leaf holder i massevis frem til da.

Sense

Nei, Tesla er ikke premium, det er vi helt enige om. Omtrent på nivå med Leaf kanskje.
Men model 3 har langt flere fordeler enn bare bedre rekkevidde kontra Leaf 60kw. Da tenker jeg mest på kjøreegenskapene som nesten ikke er sammelignbare med Leaf. En model 3 kjører litt som en gocart med presis styrefølelse, lavt tyngdepunkt, og nærmest fri for krenging. Det kan ikke sies om noen Leaf, og jeg tviler på at 60kw endrer det. Dessuten kan du justere model 3 mellom komfort eller sportslig innstillinger. Med superladingsmulighetene stiller egentlig model 3 i en annen liga, etter min mening. Men så er den litt dyrere også.

Tiger123

Sitat fra: Løve på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:39
Etter siste møte med servicen hos Ålgårds Auto, og hva en leser om (mangel på) service hos Tesla så er det et stort pluss for Nissan her. Kvalitetsfølelsen i bilen generelt er også mye høyere i Leaf, selv om det ikke er en premium-bil (som sier noe om hvor tullete det er å omtale Model 3 som premium).

Alt Model 3 har å skryte på seg er rekkevidde, resten er under pari. Så om jeg måtte velge mellom Leaf og Model 3 hadde jeg valgt Leaf i blinde. Men som jeg sa over her, Leaf er (også) overpriset, så jeg venter på VW I.S. Sommeren 2020. Dagens Leaf holder i massevis frem til da.

Så du synes kvalitetsfølelsen er merkbart dårligere i Model3 enn i Leaf Tekna?

Om jeg skulle hatt model 3 med samme utstyr som Tekna så kommer den på 550k. Jeg har ikke sittet i Model3 ennå.

Økonomisk sett er det vel best å ha Tekna`n til han er 3-4 år gammel, og evt se på en pent brukt nesten ny Model3 da.

jkirkebo

Sitat fra: Sense på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:42
Nei, Tesla er ikke premium, det er vi helt enige om. Omtrent på nivå med Leaf kanskje.

Beklager, jeg eier begge to (TMX og Leaf) og kvalitetsfølelsen kan ikke sammenlignes mellom disse to.

Leaf har et ganske elendig understell som duver og hopper i svinger og over humper. Den har torque-steer av en annen verden som river og sliter i rattet om man gir mye gass fra lav hastighet. Den har rattstamme som ikke kan lengdejusteres og seter som er ok men ikke noe mer. Umulig å finne en god sittestilling for min del. Skjermen er treg og slitsom å bruke, med lav oppløsning. Navigasjonen er en vits. Fjernlysene er en enda dårligere vits.

Teslaen har et understell som gjør det det skal. Den sitter plantet i svinger, har null torque-steer, kan holde dobbel fart over fartshumper ift. Leafen og har generelt ganske god komfort. Rattstamme kan justeres i lengden, og alt av setejusteringer er elektrisk med minne (inkl. rattstammen og speil). Setene er meget gode (jeg har stoffsetene) og jeg sitter svært godt på langtur. Skjermen er kjapp og en fryd å bruke (litt buggete Spotify for tiden bare) med høy oppløsning. Navigasjonen fungerer svært bra, og man kan søke på f.eks firmanavn uten å måtte vite adressen. Fjernlysene er ok men ikke mer. Allikevel gode 2-3 divisjoner over Leafen sine.

Ny Leaf er derfor ikke aktuell som arvtager til den gamle hos oss, det blir sannsynligvis Model 3 (jeg holder døra på gløtt for ny Ioniq om Tesla ikke kan tilby stoffseter kombinert med elektrisk justering med minne).

Servicen har for min del vært bedre hos Tesla enn for Leafen, og nå åpner Tesla nytt servicesenter i Sarpsborg snart. Leafen er også den eneste av bilene våre som har trengt berging. Da var den på verksted i 2 uker. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Kapasitet på verkstedene er katastrofalt dårlig for Tesla, så der er de ikke vanskelige å slå. Men man slipper å bestille verkstedtime for SW-oppdateringer. De kommer ota. Og da ikke bare bug-fikses. Men gjerne med ny funksjonalitet, selv til flere år gamle biler.

Og når kommer Leaf med 4WD? Tesla har 4WD i verdensklasse.

Men den største elefanten i rommet for Leaf er Chademo. At Nissan ikke vil forlate denne døende standarden (i Europa)  kommer Leafeiere til å banne høyt over om få år. Mens Model 3-eiere suser avgårde med tilgang til verdens beste hurtigladernettverk, i tillegg til CCS. Og ladehastigheten er blant de raskeste.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tiger123

#35
Sitat fra: Sense på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:42
Nei, Tesla er ikke premium, det er vi helt enige om. Omtrent på nivå med Leaf kanskje.
Men model 3 har langt flere fordeler enn bare bedre rekkevidde kontra Leaf 60kw. Da tenker jeg mest på kjøreegenskapene som nesten ikke er sammelignbare med Leaf. En model 3 kjører litt som en gocart med presis styrefølelse, lavt tyngdepunkt, og nærmest fri for krenging. Det kan ikke sies om noen Leaf, og jeg tviler på at 60kw endrer det. Dessuten kan du justere model 3 mellom komfort eller sportslig innstillinger. Med superladingsmulighetene stiller egentlig model 3 i en annen liga, etter min mening. Men så er den litt dyrere også.

Da har jeg to helt forskjellige meninger om kvalitetsfølelsen innvendig i min Leaf Tekna mot Model 3. Løve og Sense mener Model 3 er hhv; på nivået under Leaf, og på nivå med Leaf. Kirkebo som har begge bilene mener at Model 3 er bedre. Premium/ikke premium bryr jeg meg lite om, (noe særegent for trangsynte nordmenn, ikke i resten av verden).

På internettet kan man få inntrykk av at Model 3 er på nivået over Leaf, kvalitetsfølelsemessig (Premium/Ikke premium:)) Jeg tror at model 3 er på høyde med Leaf, men må nok prøvekjøre og se..:)

Kjøreegenskapene på model3 er antagelig mye høyere enn på Leaf, ser de kjører på bane med Performancebilene, og kjører ifra alt av BMW etc.


jkirkebo

Sitat fra: Tiger123 på søndag 27. januar 2019, klokken 12:47
Da har jeg to helt forskjellige meninger om kvalitetsfølelsen innvendig i min Leaf Tekna mot Model 3. Løve og Sense mener Model 3 er hhv; på nivået under Leaf, og på nivå med Leaf. Kirkebo som har begge bilene mener at Model 3 er bedre.

Nja, det er TMX jeg har og ikke TM3. Men jeg ser ingen grunn til at TM3 skal være noe dårligere på det jeg nevnte enn TMX. Tvert imot har den fått veldig bra skryt av understell, seter osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Ifølge selger var det vesentlig forskjell i kvalitet innvendig på model 3 og de to andre.

Sånn premium messing.

Selger sa selvsagt at x og s var premium mens 3 var dritbra.

Så.....

in

#38
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:58
Siden det vel nå har vist seg at Leaf 62kWt er mye likere Leaf 40kWt enn mange trodde på forhånd (samme batterifabrikk, passiv kjøling og chademo), så tenker jeg det er behovet for de ekstra kWt som må veies opp mot den ekstra prisen.  Rapidgate er fikset på nyere utleveringer av 40kWt bilene.
Du nevner #rapidgate, som faktisk er noe tull som bilselgere har diktet opp, men du nevner ikke den viktigste forskjellen; Leaf 62kWt har større forbruk fordi den drasser rundt på et større batteri. Jeg har Leaf 40kWt og kunne greid meg med et mindre batteri, men jeg kunne ikke hatt et mindre lasterom når jeg drar til hytta som ligger 500 km borte.
Nissan LEAF 2018

Joltus

Rapidgate er noe tull bilselgere har funnet på altså?


EV-FTW

#40
Jeg kan ikke forstå, men har sagt det før, hvordan dere kan si at Leaf har god opplevd kvalitet inni? Har ikke sittet i en Tesla model 3, men dersom Hr dårligere opplevd kvalitet enn Leaf inni, så er den virkelig dårlig.

Det tror jeg ikke før jeg får se det.

Var innom Ålgårds Auto, satt litt i en Kia eNiro. Den var langt foran Leaf i opplevd kvalitet! Mykt dashbord, myke materialer på dører, ratt som faktisk kan justeres, bedre armlene, rett og slett en bil med mer opplevd kvalitet enn Leaf. Prøvekjørte den ikke da, så skal ikke uttale meg om støy eller kjøreopplevelsen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Dudi

#41
"Mykt dashbord, myke materialer på dører, ratt som faktisk kan justeres, bedre armlene"

Er dette eneste kriterier som gjør at bilen oppleves som bedre kvalitet? Finner ikke noe problem ifm med disse punktene. Hvis du setter deg inn i en Ioniq, så er den faktisk mer plastisk og kjip.

Jeg syns Leaf er en utmerket bil. Godebakseter med varme, Varme i rattet, App Styring, Stor bil følelse, Stort bagasjerom, Oversiktlig kupe, Stille kupe, Godt fjern/lys, 20 mil om vinteren og 25mil om sommeren. Ikke en eneste feil på min Leaf så langt.. + Leaf-Spy!

EV-FTW

#42
Sitat fra: Dudi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:16
"Mykt dashbord, myke materialer på dører, ratt som faktisk kan justeres, bedre armlene"

Er dette eneste kriterier som gjør at bilen oppleves som bedre kvalitet? Finner ikke noe problem ifm med disse punktene. Hvis du setter deg inn i en Ioniq, så er den faktisk mer plastisk og kjip.

Jeg syns Leaf er en utmerket bil. Godebakseter med varme, Varme i rattet, App Styring, Stor bil følelse, Stort bagasjerom, Oversiktlig kupe, Stille kupe, Godt fjern/lys, 20 mil om vinteren og 25mil om sommeren. Ikke en eneste feil på min Leaf så langt.. + Leaf-Spy!


Opplevd kvalitet for meg, er følelsen en får når man sitter i bilen. Materialer, ergonomi, oversikt, støynivå, kjørefølelse osv.

Og jeg er totalt uenig med de som sier Leaf har god opplevd kvalitet. Den er milevis unna eGolf, både når det kommer til ergonomi, infotainment, kvalitet på interiør, kjørefølelse.

Jeg er også uenig med deg ang Ioniq, den ligger også over Leaf når det kommer til ergonomi, justering av rett, infotainment med langt bedre skjerm og brukervennlighet. Ja materialer er også bedre i Ioniq. Leaf har hardplast stort sett alle veier, foruten et område på dashbord der de ha limt på litt kunstig skinn, og øverst på dørene er det litt mykt.
Ioniq har mykt dashbord, mykt på dører, bedre armlene, bedre plass til å legge ting i midtkonsoll, god «pad» å legge hånden på. Kontrastsømmer , noe Leaf og har. Og innslag av kontrastfarger, som er bedre utført enn hos Leaf.

Og oversikt i Leaf??? Jeg har flere ganger måtte hogge på bremsen grunnet de store A-stolpene som i bykjøring og i lange slake svinger lager store dødsoner. For å se skikkelig, må man bøye seg godt frem for å se hva som befinner seg «bak» disse.

Men, alt dette er subjektivt. Så istendefor å være overrasket over at andre kan si at Leaf har god opplevd kvalitet, kan det være jeg legger lista for høyt eller er for pirkete.

For meg er Leaf en ok bil, som tar deg fra A til B. Den er driftssikker, men på ingen måte spennende. Det er et fornuftskjøp og ikke et kjøp man gjør med hjertet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Fra test. Autofil på Tesla Model 3.
«– Jeg er også positivt overrasket over materialvalg og finish i interiøret. Noen forventer seg kanskje at dette skal være litt spareprodukt, men slik synes jeg absolutt ikke det er. Materialkvaliteten er god og finishen høy.»

Jeg har ikke sett og prøvd selv, med jeg kan ikke forestille meg på noen måte at Leaf skulle være på nivå med model 3.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Prøvd nye model 3, hatt leaf 40. Dette er utklassing av tesla. og tesla blir igjen utklasset av audi.

Leaf får   :-1: :-1: :-1: :-1: :-1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA