Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Model 3 kvitt barnesykdommene?

Startet av PeterT, tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:27

« forrige - neste »

PeterT

En YouTube-kanal har sjekket barnesykdommene til Model 3. Har dere hørt om flere feil og mangler som ikke er med i denne saken?


https://youtu.be/5q2FLh6vc0c

Forum admin har endret inlegget, slik at det nå er direkte link til youtube, og ikke en lenke for å få inn trafikk på egen side.

Jeronan

Sitat fra: PeterT på tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:27
En YouTube-kanal har sjekket barnesykdommene til Model 3. Har dere hørt om flere feil og mangler som ikke er med i denne saken?

https://www.elbilnyheter.no/2019/01/er-tesla-model-3-kvitt-barnesykdommene/

Most recent reported problems with delivered Model 3's are paint defects and allignment issues. So that is what you should definity check when taking delivery of a Model 3.

Check the paint thoroughly with a flashlight and check for excessive misalignment issues. Some extreme cases reported is one of the doors making a loud "knack" sound when opening, due to wrong alignment for example.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

Jeg har hørt om noen ting:

- Panelgap som er ujevne
- Nedsunkne panser
- Lakkdefekter
- Sprukne glasstak

Mitt inntrykk er at dette er nå under kontroll, i all hovedsak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Lakkdefekter og saumfare med lommelykt bør man gjøre på alle nye (og brukte) biler man kjøper. Ikke bare Tesla. Det forekommer OFTE, enten pga skader under transport eller feil fra fabrikk. Og litt defekter vil det alltid være, da klargjøring er veldig sprikende og ymse. Så man på tåle LITT. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vesel

Tror jeg har den grundige sjekken hjemme i ro og mak. Virker litt kleint og stå der foran en selger med lykt og lete etter nærmest usynlige feil på en nybil med garanti, reklamasjonsrett og åpent kjøp-policy fra et seriøst selskap. Får holde å ta en kjapp, overfladisk kikk etter åpenbare feil inne i salgslokalet.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Jarv!s

Sitat fra: Vesel på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:03
Tror jeg har den grundige sjekken hjemme i ro og mak. Virker litt kleint og stå der foran en selger med lykt og lete etter nærmest usynlige feil på en nybil med garanti, reklamasjonsrett og åpent kjøp-policy fra et seriøst selskap. Får holde å ta en kjapp, overfladisk kikk etter åpenbare feil inne i salgslokalet.

Tar med meg en kompis jeg, som får gå runder mens jeg snakker med selger. Da kan kompisen være han som er gnålete :)
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

trykkertor

Sitat fra: Vesel på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:03
Tror jeg har den grundige sjekken hjemme i ro og mak. Virker litt kleint og stå der foran en selger med lykt og lete etter nærmest usynlige feil på en nybil med garanti, reklamasjonsrett og åpent kjøp-policy fra et seriøst selskap. Får holde å ta en kjapp, overfladisk kikk etter åpenbare feil inne i salgslokalet.
Hva da hvis du kommer hjem og ser flere steder hvor det er riper på sidene etter noen (logistikk, transport, verksted) har gått for tett langs bilen.
Tesla sier, dette kan ha skjedd hjemme hos deg eller på butikken.
Du sier, nei den var slik da den ble levert.

Uansett er det tryggere å få notert avvik ned på et skjema ved overtakelse.

Counterpointer

Det er rapportert en «klonk» lyd i gulvet foran ved superlading i kaldt vær. Tok tid før dette ble oppdaget siden det først kom på bilene i Canada. Tesla er kjent med problemet som er ekspansjon/sammentrekning i metalldeler i gulvet.
Ufarlig men irriterende når det oppstår.

Rapportert av «Ride the Lightening-the unofficial Tesla podcast»

Forøvrig ville jeg ha tatt en videorunde av bilen ved utlevering og passet på å fått med dato og gjerne hvem som utleverer bilen også. Går fort og vil være et brukbart bevis/dokumentasjon

jorgror

Jeg planlegger også å ta en god kikk på bilen ift lakk, dører, interiør og panel gaps. Men min oppfatning etter å ha snakket med Tesla eiere er at Tesla er hjelpsom selv om du kommer i ettertid.

Jeg ønsker å sjekke skikkelig slik at jeg kan få avtalt utbedring før jeg går hjem, samt sjelefred ved at jeg vet om og har påpekt alle potensielle feil på bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 15. januar 2019, klokken 18:23
Forøvrig ville jeg ha tatt en videorunde av bilen ved utlevering og passet på å fått med dato og gjerne hvem som utleverer bilen også. Går fort og vil være et brukbart bevis/dokumentasjon

Høres ut som en god ide med video, selv om det muligens ikke er lett å få med de små skavankene på video.

Jeg er (dessverre) typen som synes det er stressende å finkjemme en bil med lys og lykte ved utlevering dersom det henger en Tesla-ansatt over meg. Hadde jeg fått 30 minutter for meg selv med bilen så hadde det vært en annen sak... Men så har stakkarene det sikkert travelt...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:52
Jeg er (dessverre) typen som synes det er stressende å finkjemme en bil med lys og lykte ved utlevering dersom det henger en Tesla-ansatt over meg.
Omtrent det samme med meg. Er feil for små til å komme frem på video så er de vel ikke så plagsomme tenker jeg. Uansett vil det kunne være skjulte feil som en vil måtte diskutere, video eller ikke så jeg synes det virker som en grei metode.

Ser for meg at utlevering på Norges Varemesse ikke blir en god arena for gjennomgang av bilen uansett. Så da er en liten video en god løsning.

Lynkjapp

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:52
Jeg er (dessverre) typen som synes det er stressende å finkjemme en bil med lys og lykte ved utlevering dersom det henger en Tesla-ansatt over meg. Hadde jeg fått 30 minutter for meg selv med bilen så hadde det vært en annen sak... Men så har stakkarene det sikkert travelt...
Jeg tror ikke bilen din blir stående i veien i døråpningen mens du sjekker den. :) Så det burde ikke være noe i veien for å si til din Tesla-ansatte at du har lyst å ta en halvtime alene med bilen og så kan han ta en kopp kaffe eller ta hånd om en annen kunde i mellomtiden.

Det er også mulig at opplegget på varemessen ikke heller er så dumt. Selv om det er begrenset med tid så burde det også der være mulig å få litt alenetid med bilen, siden de ansatte har 10-20 andre kunder i lokalet samtidig som de kan konsentrere seg om mens du går over bilen i detalj.

hawK

Det er ofte vanskelig å se alle defekter med en gang, føler jeg selv.. Når jeg har handlet bruktbiler så er det alltid ting som dukker opp når jeg vasker og tørker bilen første gang, så for min del blir det nok vaskehallen med en gang.

Noen som har erfaring med en god batteridreven lykt for å spotte defekter?
Jeg ser på disse, men tenker evt. forhøre meg hva folk på DCN bruker for tiden: http://concours.no/produktkategori/tilbehor/arbeidsbelysning/

RuneW

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 15. januar 2019, klokken 23:04
Jeg tror ikke bilen din blir stående i veien i døråpningen mens du sjekker den. :) Så det burde ikke være noe i veien for å si til din Tesla-ansatte at du har lyst å ta en halvtime alene med bilen og så kan han ta en kopp kaffe eller ta hånd om en annen kunde i mellomtiden.

Hehe, for be Tesla-mennesket om å "ta seg en bolle" så lenge... neida.

En annen ting er jo hvor man skal legge lista for hva man skal klage over. Åpenbare merker/feil i lakken er en ting. Mikroskopiske feil er en annen. Og hva med "panel gaps". Hvor legger man lista på hvor mye man skal akseptere? Er det et tall på dette? Mer enn 2 mm forskjell på høyre og venstre side? 1 mm?

Ellers er det nok lurt å ta med en rull med maskeringstape (evt Post-It-lapper) for å markere steder man har funnet ting med en liten bit. Er nok lett å glemme noen steder i en stresset situasjon. På seg selv kjenner man andre...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

Sitat fra: hawK på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:49
Det er ofte vanskelig å se alle defekter med en gang, føler jeg selv.. Når jeg har handlet bruktbiler så er det alltid ting som dukker opp når jeg vasker og tørker bilen første gang, så for min del blir det nok vaskehallen med en gang.

Noen som har erfaring med en god batteridreven lykt for å spotte defekter?
Jeg ser på disse, men tenker evt. forhøre meg hva folk på DCN bruker for tiden: http://concours.no/produktkategori/tilbehor/arbeidsbelysning/
Scangrip er 100% solid ja, men da tar du en kirurgisk tilnærming til problemet. Det du er på utkikk etter skal du kunne se uten å gå kirurgisk tilverks. Lokalets belysning bør være nok, eller evt en grei LED-lykt (hodelykt f.eks). Se etter skår i lakken, lakksig og støvkorn i klarlakk.

Swirls og tendenser til eventuelle hologrammer må kunne godtas. Bilen er klargjort, og ikke "detailed" og forseglet. Men er hele bilen dekt av swirls og ugagn fra poleringsmaskin så er det selvsagt rom for diskusjon og utbedring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA