Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Magnus Hansen


erikf

Noen som har gjort seg noen erfaringer enda? Jeg vurderer en Packline fx s/suv. Det gir en god del overheng, ca frem til sidespeilfestene. Noen som har testet disse?
Virker som det meste gir stort overheng foran frontuten av disse boksene over 2 meter, bortsett fra kanskje spesialtilpasset skiguard som gir litt mindre overheng, men fortsatt ganske mye.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jlan

Sitat fra: RogerT på lørdag 03. august 2019, klokken 16:52
...Opplever dere mye ekstra "bråk" i kupeen med dette på taket, altså kun bøylene, ikke med takboks?...
Svak "plystrelyd". Jeg skal prøve å tape spaltene. Jeg tror de dekslene bør tapes fast uansett.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 21:01
Sitat fra: RogerT på lørdag 03. august 2019, klokken 16:52
...Opplever dere mye ekstra "bråk" i kupeen med dette på taket, altså kun bøylene, ikke med takboks?...
Svak "plystrelyd". Jeg skal prøve å tape spaltene. Jeg tror de dekslene bør tapes fast uansett.
Har du tatt ut gummilista av bøylene?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på fredag 12. juli 2019, klokken 12:56
Skru mutteren til med kun fingrene, rigg litt forsiktig på bøylene og etterstram evt med fingrene igjen. Det holder plenty, siden mutteren låses fast og ikke kan skru seg opp.
Det er ikke noe vits i å skru til så lakken sprekker rundt festene/bøylene under glasstaket.
PS: det er ikke glasset som knaker, det er nemlig klaring mellom festene og glasset.

Jeg ville ikke veddet på at ikke det kommer lyd fra glasset. Det er jo ikke akkurat sånn at glassene er sinnsykt nøyaktig limt på. På noen hjørner kommer glasset høyere enn metallet på toppen, mens i andre hjørner er glasset senket under metallet. Og hvordan det ser ut på undersiden vet jeg ikke.
Det er IKKE glasset som lager lyd. De fleste vet at når et glass lager lyd så er det fordi det sprekker. Veldig enkelt.
Jeg vet også at det er klaring fra "hempene" og opp til glasset.
Det kan man se i delekatalogen: https://epc.tesla.com/#/catalog. Også bekreftet av Hurtigruta Carglass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: RogerT på lørdag 03. august 2019, klokken 16:52
Spørsmål til dere som kjører rundt med dette roof racket;
Opplever dere mye ekstra "bråk" i kupeen med dette på taket, altså kun bøylene, ikke med takboks?
Vet at opplevd støynivå varierer fra person til person, men hadde vært kjekt å høre deres oppfatning av eventuelt økt støynivå  :)
Opplever svært liten forskjell med og uten stativ. Glemmer når det er på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:25
Har du tatt ut gummilista av bøylene?
Nei, jeg har så langt ikke tredd noe inn i sporet heller. Kanskje like greit at det er litt lyd, så blir man minnet på å ta av bøylene. De gir 5-10 Wh/km økt forbruk ser det ut til. Dessuten er jeg litt redd for å støte både S og X eiere når jeg står på SuC med både hengerfeste og takbøyler montert  :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: jlan på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:15
Dessuten er jeg litt redd for å støte både S og X eiere når jeg står på SuC med både hengerfeste og takbøyler montert  :)

:D :D
Har fått mitt takstativ. Har ikke montert det enda, men tips til skiboks mottas.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Magnus Hansen

Diskusjon om skiboks her som det hadde vært greit å fortsette på med ferske erfaringer:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45444.0

Handyman

Anbefalingen er å ikke dra til mer en du klare med fingrene.
Mange drar til alt for hardt, med sprekker i lakken rundt "hempene" under glasset som reslultat.
Mutteren låses fast med nøkkelen, så det er ingen fare for at det skal falle av.
Det er enkelt å etterstramme (med fingrene) dersom det er løst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

IbizaMan

Dro selv til med momentnøkkel og det skal faktisk litt mer kraft til enn det man kanskje tror. Kjører man med 75kg last på taket i 100km/t vil i alle fall jeg være sikker på at det sitter som det skal.......  :+1:

Handyman

Sitat fra: RogerT på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:54
Sitat fra: Handyman på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:20
Anbefalingen er å ikke dra til mer en du klare med fingrene.
Mange drar til alt for hardt, med sprekker i lakken rundt "hempene" under glasset som reslultat.
Mutteren låses fast med nøkkelen, så det er ingen fare for at det skal falle av.
Det er enkelt å etterstramme (med fingrene) dersom det er løst.

Hei og takk for svar.
Jeg ønsker å benytte meg av momentnøkkel da dette tar vekk synsing.
Anbefalt moment er å anbefale, og siden jeg allerede har en momentnøkkel for så lave moment så er jeg bare ute etter rett størrelse på unbrako. Får stativet i morgen så kan se selv da.
Beklager, men er usikker på dimensjonen.  Mener det er 8 eller 10mm.
Grunnen til at jeg fraråder å bruke anbefalt moment, er at mange har erfart at dette er for mye.
Men du velger selvsagt selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 10. oktober 2019, klokken 11:05
Dro selv til med momentnøkkel og det skal faktisk litt mer kraft til enn det man kanskje tror. Kjører man med 75kg last på taket i 100km/t vil i alle fall jeg være sikker på at det sitter som det skal.......  :+1:
Takstativet vil ikke falle av, selv om mutterne er litt løse.
Krokene låses fast og kan ikke slippe taket i festehempene uten at man demonterer stativet.
Det viktige er at det ikke er løst, men at det sitter fast uten bevege seg.
PS: maks last er 65kg
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Det er 8 mm unbrako.

Jeg har også trukket til med fingrene, men jeg skal kjøpe meg en liten momentnøkkel og sjekke hva det blir. 8 Nm synes jeg er ganske mye. Etter hva jeg kan se i momenttabeller tilsvarer det ca 5000 N forspenning. Hvis en antar at det er gummien som komprimeres, så kan da hvert feste belastes med ca 500 kg før bolten blir slakk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Randeboy

Sitat fra: jlan på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:02
Det er 8 mm unbrako.

Jeg har også trukket til med fingrene, men jeg skal kjøpe meg en liten momentnøkkel og sjekke hva det blir. 8 Nm synes jeg er ganske mye. Etter hva jeg kan se i momenttabeller tilsvarer det ca 5000 N forspenning. Hvis en antar at det er gummien som komprimeres, så kan da hvert feste belastes med ca 500 kg før bolten blir slakk.

8 nm er seriøst ingenting.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA