Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

My2cents

Sitat fra: TRM på søndag 27. januar 2019, klokken 08:49
Enig med siste taler. Tror takstativ kommer, men ikke tidsnok til at vi får brukt det denne vinteren.

Finn.no søk er satt opp igjen på andre biler nettopp derfor og mest sannsynlig blir det avbestilling. Vi har både vinterferie og påskeferie dette året da hvor vi ikke får brukt bilen som planlagt. Sugekoppstativ er ikke aktuelt da det ikke kan låses på en skikkelig måte som fast stativ.

1000kwh

Jeg hadde en BMW en gang hvor jeg brukte noe universalgreier fra Biltema. Ingen som tenker at det går?

Som en midlertidig løsning...

Handyman

Glasstaket er supersolid (Musk selv har anbefalt sugekoppløsning på Model X).
Det er jo et paradoks siden Model X ikke er godkjent for taklast i Norge (0 kg)
Har Musk anbefalt sugekopper på Model 3?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

My2cents

Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 10:52
Glasstaket er supersolid (Musk selv har anbefalt sugekoppløsning på Model X).
Det er jo et paradoks siden Model X ikke er godkjent for taklast i Norge (0 kg)
Har Musk anbefalt sugekopper på Model 3?

Nei og det vil nok aldri bli godkjent heller med mindre det er Tesla original løsning. Tror du kan glemme forsikring om noe skjer med taket ved å bruke uoriginal utstyr.

Magnus Hansen

Sitat fra: My2cents på søndag 27. januar 2019, klokken 11:39

Nei og det vil nok aldri bli godkjent heller med mindre det er Tesla original løsning. Tror du kan glemme forsikring om noe skjer med taket ved å bruke uoriginal utstyr.

Godkjent av hvem? Så vidt jeg kan skjønne er dette lovlig så lenge det ikke står taklast 0kg. Men du har ansvaret selv, så hvis det løsner kan du ha et problem. På samme måte som at du har et problem hvis last du har på et takstativ løsner. Og er enig i at du høyst sannsynligvis har et problem med forsikringsselskapet hvis taket går i stykker. Så alt i alt er det en grei løsning helt til det skjer et uhell....

#takstativgate  ???

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 27. januar 2019, klokken 12:24

Godkjent av hvem? Så vidt jeg kan skjønne er dette lovlig så lenge det ikke står taklast 0kg. Men du har ansvaret selv, så hvis det løsner kan du ha et problem. På samme måte som at du har et problem hvis last du har på et takstativ løsner. Og er enig i at du høyst sannsynligvis har et problem med forsikringsselskapet hvis taket går i stykker. Så alt i alt er det en grei løsning helt til det skjer et uhell....

#takstativgate  ???
Nettopp!
@My2cents: jeg siktet til at det er et paradaks at Musk skal ha anbefalt sugekopper på X, når det faktisk ikke er lovlig med taklast på denne.

My2cents

Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 13:18
@My2cents: jeg siktet til at det er et paradaks at Musk skal ha anbefalt sugekopper på X, når det faktisk ikke er lovlig med taklast på denne.

:+1:

jkirkebo

#takstativgate  ???
Nettopp!

Musk tenkte neppe på norske forhold. I USA er reglene HELT annerledes. Der kan du f.eks trekke henger lovlig, selv om bilen ikke har godkjent hengervekt. Det er opp til produsenten av hengerfestet å angi lovlig hengervekt. Tilsvarende gjelder antageligvis for takstativ.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 13:55

#takstativgate  ???
Nettopp!

Musk tenkte neppe på norske forhold. I USA er reglene HELT annerledes. Der kan du f.eks trekke henger lovlig, selv om bilen ikke har godkjent hengervekt. Det er opp til produsenten av hengerfestet å angi lovlig hengervekt. Tilsvarende gjelder antageligvis for takstativ.
Det har du helt rett i, men synes likevel det var søkt å bruke det som et argument for sugekopper og glasstaket på Model 3. Det kan være store forskjeller i glass og innfesting på X til Model 3.

Magnus Hansen

Dette er skriftlig svar jeg mottok og jeg antar det er mer å stole på enn muntlig fra selgere:

Sitat

Takk for at du tok kontakt.

Det er veldig forståelig at du ønsker et svar på spørsmålet angående takstativ.

Vi har ikke fått informasjon om hvor mye last på taket som er godkjent i Norge.

I USA er maksimum last på taket 150lb (ca.68 kg). Dette kan være en indikasjon på hva bilen kan ta av last, men siden vi ikke har fått informasjon om hva maksimum last er i Norge, så er dette ikke en fasit, men heller en indikasjon.

Jeg kan dermed ikke gi det et fullstendig svar på ditt spørsmål, men jeg håper at dette hjalp med å klare litt opp i saken. 

daktari

Sikkert noen med agenda å skremme litt for å selge andre biler som det finnes takstativ til.

Send heller skiene med Posten eller Bring i påskeferien i år. Eller kjør dem opp i bilen dagen før. 
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

andrjor

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 27. januar 2019, klokken 15:44
Dette er skriftlig svar jeg mottok og jeg antar det er mer å stole på enn muntlig fra selgere:

Sitat

I USA er maksimum last på taket 150lb (ca.68 kg). Dette kan være en indikasjon på hva bilen kan ta av last, men siden vi ikke har fått informasjon om hva maksimum last er i Norge, så er dette ikke en fasit, men heller en indikasjon.

Jeg kan dermed ikke gi det et fullstendig svar på ditt spørsmål, men jeg håper at dette hjalp med å klare litt opp i saken. 

Copy paste av nøyaktig det samme svaret jeg fikk. De får tydeligvis mange henvendelser på det :)

Handyman

Sitat fra: andrjor på søndag 27. januar 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 27. januar 2019, klokken 15:44

Sitat

Copy paste av nøyaktig det samme svaret jeg fikk. De får tydeligvis mange henvendelser på det :)
Takk! Ikke et svar som forteller noe med sikkerhet, og det vil sikkert tolkes helt ulikt av forskjellige personer.

andrjor

Forresten,
Avklares ikke problemstillingen her?
https://elbil.no/forste-tesla-model-3-fra-464-020-kroner/

«– Tesla verken bekrefter eller avkrefter tilhengerfeste på nåværende tidspunkt, noe som må bety at kunder som er opptatt av dette bør avvente nærmere informasjon. Tesla opplyser samtidig at Model 3 er typegodkjent for takstativ, sier Frydenlund»

Jon65

Sitat fra: daktari på søndag 27. januar 2019, klokken 15:46
Send heller skiene med Posten eller Bring i påskeferien i år. Eller kjør dem opp i bilen dagen før.
Ulempen med å lese på et forum er at det er ikke alltid like lett å skjønne om det er seriøst ment eller en spøk....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA