Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: Dr.Moreau på mandag 17. juni 2019, klokken 22:17Hei, jeg jeg lurte på hvor enkelt det er å ta av takstativet når det ikke er i bruk?

Jeg ser absolutt den praktiske verdien av stativet, men synes det ikke ser så pent ut, og er bekymret for ekstra forbruk og støy.
Jeg lurer egentlig på det samme, men i følge youtubevideoer virker det som en enkel og grei prosess.

Det eneste jeg sitter igjen og ikke har funnet ut av helt enda er den beskyttelsesfilmen som skal ligge på lakken på taket under festet.
Vil den falle av når takstativet ikke er på, eller kanskje den bør tas av?
Kan den tas av og brukes igjen?
Enkelt å skaffe ny uoriginal beskyttelse?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

daktari

Sitat fra: erikf på mandag 17. juni 2019, klokken 22:40
Sitat fra: Dr.Moreau på mandag 17. juni 2019, klokken 22:17Hei, jeg jeg lurte på hvor enkelt det er å ta av takstativet når det ikke er i bruk?

Jeg ser absolutt den praktiske verdien av stativet, men synes det ikke ser så pent ut, og er bekymret for ekstra forbruk og støy.
Jeg lurer egentlig på det samme, men i følge youtubevideoer virker det som en enkel og grei prosess.

Det eneste jeg sitter igjen og ikke har funnet ut av helt enda er den beskyttelsesfilmen som skal ligge på lakken på taket under festet.
Vil den falle av når takstativet ikke er på, eller kanskje den bør tas av?
Kan den tas av og brukes igjen?
Enkelt å skaffe ny uoriginal beskyttelse?
Hvis det er samme "folie/tape" som for Model S-stativet holder den meget bra - vanskelig å få av uten varmluftpistol.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

erikf

Sitat fra: daktari på mandag 17. juni 2019, klokken 23:13Hvis det er samme "folie/tape" som for Model S-stativet holder den meget bra - vanskelig å få av uten varmluftpistol.
Aha, jeg er litt noob på takstativ, visste ikke at model s og kanskje andre biler har en slik tapebit.
Så da ser det ikke skjemmende ut når takstativet ikke er på heller?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

DeepFu

Har hatt stativet en stund nå, og tatt stativet av og på noen ganger. Tenker aldri over den tape-biten når det ikke er på, den blir "usynlig". Har også vasket bilen flere ganger uten at det ser ut som det gjør noe. Stativet er også overraskende raskt å sette på og ta av. Trodde det kom til å bli mye fikling, men gjør det på under 10 minutter. Stativet støyer lite, merker egentlig ingen forskjell på om det er av eller på. Alt i alt er jeg fornøyd med stativet unntatt prisen, som er helt hinsides.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 18. juni 2019, klokken 08:11
Har hatt stativet en stund nå, og tatt stativet av og på noen ganger. Tenker aldri over den tape-biten når det ikke er på, den blir "usynlig". Har også vasket bilen flere ganger uten at det ser ut som det gjør noe. Stativet er også overraskende raskt å sette på og ta av. Trodde det kom til å bli mye fikling, men gjør det på under 10 minutter. Stativet støyer lite, merker egentlig ingen forskjell på om det er av eller på. Alt i alt er jeg fornøyd med stativet unntatt prisen, som er helt hinsides.
Støtter alt dette!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dr.Moreau

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juni 2019, klokken 12:12
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 18. juni 2019, klokken 08:11
Har hatt stativet en stund nå, og tatt stativet av og på noen ganger. Tenker aldri over den tape-biten når det ikke er på, den blir "usynlig". Har også vasket bilen flere ganger uten at det ser ut som det gjør noe. Stativet er også overraskende raskt å sette på og ta av. Trodde det kom til å bli mye fikling, men gjør det på under 10 minutter. Stativet støyer lite, merker egentlig ingen forskjell på om det er av eller på. Alt i alt er jeg fornøyd med stativet unntatt prisen, som er helt hinsides.
Støtter alt dette!
Takk for svar!

Dexter

hvilken størrelse er det på T-sporet?

tovin

Har ikke montert takstativet ennå men må si jeg er litt bekymret for å stramme til for mye med knust tak som resultat. Er det noe å engste seg over? Ser at det skal strammes til rundt 8-9 nm, det er jo ikke all verden så ikke mye som skal til for å komme over dette.
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

Bzzlink

#593
Stativet berører ikke glasstaket.

Krokene på stativet festes i stålspor i bilens ramme, og anlegg fra føttene er mot stålet på bilen ikke glasstaket. Se bilder i post #10 her

edit direktelink til innlegget
https://elbilforum.no/index.php?topic=45950.msg797757#msg797757

tovin

mange takk for det mwillanger. Da kan jeg roe meg ned å prøve å montere det i helgen :+1:
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

DeepFu

Har ikke brukt momentnøkkel. Skrur stativet så fast jeg får det med fingrene, og da sitter det som spikret.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

My2cents

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 18. juni 2019, klokken 08:11
Har hatt stativet en stund nå, og tatt stativet av og på noen ganger. Tenker aldri over den tape-biten når det ikke er på, den blir "usynlig". Har også vasket bilen flere ganger uten at det ser ut som det gjør noe. Stativet er også overraskende raskt å sette på og ta av. Trodde det kom til å bli mye fikling, men gjør det på under 10 minutter. Stativet støyer lite, merker egentlig ingen forskjell på om det er av eller på. Alt i alt er jeg fornøyd med stativet unntatt prisen, som er helt hinsides.

Støttes!

tovin

Litt erfaring fra i dag. Har nå prøvd å sette på stativet. Satte først bare skruene på så de hang.
Etterpå skrudde jeg kun for hånd men ble meget skremt av skrape/knekkelydene som oppsto.
Er dette noe flere opplever? Er redd for at de sitter for løst samtidig som jeg er redd for å ødegge noe.
Tips mottas med takk :)
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tovin på søndag 07. juli 2019, klokken 16:19
Litt erfaring fra i dag. Har nå prøvd å sette på stativet. Satte først bare skruene på så de hang.
Etterpå skrudde jeg kun for hånd men ble meget skremt av skrape/knekkelydene som oppsto.
Er dette noe flere opplever? Er redd for at de sitter for løst samtidig som jeg er redd for å ødegge noe.
Tips mottas med takk :)
Det offisielle tipset er å kjøpe momentnøkkel på f.eks. Biltema, stille inn på 5Nm og trekke til hodet stopper. Så får det lage hvilken lyd det gjør. Er det feil lyd får du nytt glass fra Tesla gratis. Alternativt kan du trekke svakt til med umbrako. Du skal uansett låse fast mutteren, så den vil jo ikke skru seg opp. Er helt vanlig å høre gufne knekkelyder uten å ha trukket mutteren for mye. Om det er sånn det skal høres ut vet jeg ikke, men det kan du ikke tenke på.
Tesla Model Y                         2021-

Arne1


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA