Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: kc på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:14
Sitat fra: TRM på mandag 11. februar 2019, klokken 23:58
Sitat fra: Dani3l på mandag 11. februar 2019, klokken 22:54
Sitat fra: Balrog på mandag 11. februar 2019, klokken 22:15
Det var akkurat det samme sjuke maset om takstativ til Model S. Jeg kastet meg over første og beste mulighet og kjøpte takstativet som har vært brukt 2 ganger i løpet av 5 og et halvt år, og ellers overfyller plassen i boden ved siden av hattehylla og takboksen som har blitt brukt en gang.

Utrolig mye greiere å transportere skia inne i bilen. Vurderer seriøst skiluke-fixen fra youtube.

Hehe, ikke bare jeg som syntes denne tråden har tatt av litt altså. Man skal virkelig ha behov for å frakte ting på taket når man vil besudle denne flotte bilen med takstativ, eller enda verre: skiboks. Men jeg skjønner jo at folk har andre behov enn meg.

Det må jo være noen der ute som har lyst til å tjene penger på å lage skiluke til TM3, helst med pose. Take my money!
Fyller en opp alle 5 setene i en Model 3 blir det vanskelig å frakte ski uten takstativ.

Og gipsplater, panel, listverk, etc, er ukurant å legge inn i bilen...

Ja, takstativ er for mange viktig.

Ser den, men samtidig høres det ut som om du egentlig trenger en kassebil, stasjonsvogn eller pickup.
Hehe... Har fått noen lange blikk etter meg når jeg har brukt Model S som flyttebil, arbeidsbil, minibuss, etc.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

My2cents

#361
Sitat fra: kc på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:14
Ser den, men samtidig høres det ut som om du egentlig trenger en kassebil, stasjonsvogn eller pickup.

Det er kanskje mange nå som tenker alternativt og forsøker å ha en bil som gir flerbruksmulighet. Model 3 med takstativ gir stort sett denne muligheten, såklart vil jeg ikke lengre kunne frakte selv en nyinnkjøpt vaskemaskin pga bagasjerommet men det kan jeg enten kjøpe meg utav eller låne en X til den ene gangen det skulle skje. For oss vil Model 3 erstatte en XC70, har selv testet baggasjeromsplass og det er omtrent likt dersom man bruker 70-90l bagger som vår familie gjør på tur. Ski og utstyr går i takboksen.

My2cents

Flere nå i USA som har begynt å montere sine takbokser, disse her har siste solgte utgave av takstativet (vet ikke om det er forskjellig fra de som ble solgt i Desember);

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-roof-rack-options.106309/page-13







Magnus Hansen

Sitat fra: My2cents på tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:20
Flere nå i USA som har begynt å montere sine takbokser, disse her har siste solgte utgave av takstativet (vet ikke om det er forskjellig fra de som ble solgt i Desember);

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-roof-rack-options.106309/page-13


Du som er med der får spørre om det var noe utfordringer med installasjon i forhold til boltlengde  :)

ToWalkOrDrive

Ser det ikke er særlig mye plass mellom takboksen og glasstaket, selv ikke på disse gamle boksene som ligger oppå bøylene. Vanligvis så er boksene sånn at plassen hvor takbøylen går er det laget litt ekstra plass, sånn som dette: \___---_____---____/  . Blir spennende å se hvor nært taket denne typen kommer. Er nok ikke aerodynamisk hvis luften ikke får passere under når den foran fanger masse luft mellom frontvinduet og takboksen...
Tesla Model Y                         2021-

S4e

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:18
Ser det ikke er særlig mye plass mellom takboksen og glasstaket, selv ikke på disse gamle boksene som ligger oppå bøylene. Vanligvis så er boksene sånn at plassen hvor takbøylen går er det laget litt ekstra plass, sånn som dette: \___---_____---____/  . Blir spennende å se hvor nært taket denne typen kommer. Er nok ikke aerodynamisk hvis luften ikke får passere under når den foran fanger masse luft mellom frontvinduet og takboksen...

Litt plass for bøyler er jo alltid gunstig så lenge ikke boksen kommer nedenfor nedre kant på bøylene?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:18
Ser det ikke er særlig mye plass mellom takboksen og glasstaket, selv ikke på disse gamle boksene som ligger oppå bøylene. Vanligvis så er boksene sånn at plassen hvor takbøylen går er det laget litt ekstra plass, sånn som dette: \___---_____---____/  . Blir spennende å se hvor nært taket denne typen kommer. Er nok ikke aerodynamisk hvis luften ikke får passere under når den foran fanger masse luft mellom frontvinduet og takboksen...
Normalt er det en fordel at den ligger tettest mulig mot taket, og tror også det gjelder selv om den stikker frem over frontruta. Blir vel mindre turbulens.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Da var takbøylene utsolgt i USA igjen.
Blir interessant å se hvor lang tid det tar før de er på lager igjen...eller kanskje de er sendt til Norge
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: kc på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:14
...
Ser den, men samtidig høres det ut som om du egentlig trenger en kassebil, stasjonsvogn eller pickup.

Det spørs hvordan du bruker bilen. Takstativ og hengerfeste gjør at en helt vanlig sedan også kan frakte 5 personer med hvert sitt sett slalomstøvler, du kan flytte en snøscooter eller snøfreser eller traktorklipper, eller kjøre *stort* flyttelass.


Det beste av alt er at de dagene hvor du bare har behov for å frakte deg selv og adgangskortet ditt så har du en sedan og ikke en kassebil eller pickup. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kc

Sitat fra: ladov på tirsdag 12. februar 2019, klokken 18:14
Sitat fra: kc på tirsdag 12. februar 2019, klokken 00:14
...
Ser den, men samtidig høres det ut som om du egentlig trenger en kassebil, stasjonsvogn eller pickup.

Det spørs hvordan du bruker bilen. Takstativ og hengerfeste gjør at en helt vanlig sedan også kan frakte 5 personer med hvert sitt sett slalomstøvler, du kan flytte en snøscooter eller snøfreser eller traktorklipper, eller kjøre *stort* flyttelass.


Det beste av alt er at de dagene hvor du bare har behov for å frakte deg selv og adgangskortet ditt så har du en sedan og ikke en kassebil eller pickup. ;)

Kjører solo stort sett og har litt vindstøy OCD, men kommer det en skikkelig lettvekt og aerodynamisk skiboks med fornuftig festemekanisme blir jeg nok takboks kunde ;)

ladov

Samme her, blir nok takstativ etter hvert. Det bare haster ikke så veldig akkurat nå. Ungene driver med ballidrett og har vokst ut av alle skisko så behovet for å frakte ski på taket er for øyeblikket lavt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

My2cents

Fikk svar i dag fra Tesla Nederland og nettbutikken der :-) :-)

"We expect to have roof rack on stock in the end of February."


Kind regards,

XXX |  Project Coordinator, EMEA B2C Program

Atlasstraat 7-9 | 5047 RG Tilburg, The Netherlands

Magnus Hansen

 :+1:

Ja, det virker det som vi mistenkte at takstativet trengte en justering av designet. Og at det nå er bare snakk å levere nok til å dekke etterspørsel. Og at det til og med skal være mulig å få for slutten av denne skisesongen. I alle fall hvis man er litt heldig

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA