Vinterdekk til Performance

Startet av Chisnate, man 14. jan 2019, kl. 06:53

« forrige - neste »

Counterpointer

magnetic

Sitat fra: HalvorV på ons 23. jan 2019, kl. 08:43
Kan måle og veie i kveld, hvilke mål trenger du?

innvendige diameter på felg, der hvor kalipper er nærmest, men trolig er det lik diameter over hele bredden.
18 tommer felg kan vel ha ulik diameter innvendig, siden ikke alle passer

Vekten var 21 lbs (på et bilde fra nettsiden deres) som er  9.52543977 kg , så regner med at det det stemmer.

Ser at megahjul har noen 18 tommer med 8 tommer bredde  Turbine hjul(som de hevder passer) som ligner på Tsport sine (8,5 tommer bredde

8 tommer bredde virker som et bedre valg på 235 dekk (har sett en del tesla videoer og det ser ut for at felgkanten er breiere enn dekket

Counterpointer

Jeg husker veldig godt fra 80 tallet. En kamerat hadde en flott Mercedes 280 US style (diger bil), men han brukte 145 brede dekk. Noe i likhet av det BMW bruker på sin i3. Den var helt rå på snø og is! Men det var piggdekk.
Kunne godt tenkt meg å gått for smalere vinterdekk uten å eksponere felgkanten på preformance.

Er dette mulig å få til med 18 (eller 19) felgdim og piggfrie?

Hva tror dere.......

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på tor 24. jan 2019, kl. 19:19
Jeg husker veldig godt fra 80 tallet. En kamerat hadde en flott Mercedes 280 US style (diger bil), men han brukte 145 brede dekk. Noe i likhet av det BMW bruker på sin i3. Den var helt rå på snø og is! Men det var piggdekk.
Kunne godt tenkt meg å gått for smalere vinterdekk uten å eksponere felgkanten på preformance.

Er dette mulig å få til med 18 (eller 19) felgdim og piggfrie?

Hva tror dere.......

Kan tenke meg at det var perfekt med smale vinterdekk som trykket seg ned til asfalten, samtidig som pigger på den tiden var lange og sørget for godt grep...litt sånn som vinter-rally-dekk. Men for dekk nå trenger de mer bredde for å få nok flate til å klamre seg fast. I tillegg er de fleste bilene tyngre nå. Her er Continentals syn på det:
https://www.continental.no/bil/teknologi/brede-dekk?gclid=Cj0KCQiA4aXiBRCRARIsAMBZGz-gqq00eYQum2wgR6iML7UKhC6RNeHVDmq3ZtequrHXbQfE821XQjYaAjoaEALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

magnetic

8 tommer bredde skal gå bra. (har et lite håp/fantaserer at disse OZ rally felgene passer som vinter felg.
http://www.felgvisning.no/nd/norgesdekk/felg/#search/vehicle/4720?d=18.0&w=8.0&s=A&pid=346f54be-ebf4-42e6-ae87-af8336a1527f
Da får man aerodynamiske felger og med mulighet for 225 brede dekk uten at felg kanten blir for voldsom
Man kjører forsiktig i svinger på myke vinterdekk så de varer en stund, så 225 er vel mulig å bruke

HalvorV

Nå også med dekk.
235 er stramt, dekkene stikker ikke utenfor felgene
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

olavxxx

Sitat fra: HalvorV på tir 29. jan 2019, kl. 14:26
Nå også med dekk.
235 er stramt, dekkene stikker ikke utenfor felgene
ikke dumt, her er mine TSW Nurbergring 19".
235/40-19. 3.74 kg . lettere per felg vs 20",  2 kg lettere per . felg vs 19".

ikesrm

Fikk tilbudt 20" med enten Nokian (piggfritt) eller Pirelli (pigg) til 31k fra Tesla.

Men ser i denne tråden at man kan få 19" fra tredjepart som er skreddersydd til Tesla med montering på annen lokasjon (Norges Varemesse), så vurderer da sterkt Nokian Hakkapeliitta R3 235/40-19 med PH Turbin 19" Gun Sort ink. TPMS til 21,490.

snd

Hvorfor er PH Turbine (eller Tesla Turbine look-alike) så innmari populære? De går "feil vei" på en side av bilen og navnet virker mot sin hensikt. Tror nesten jeg er en av få som syns de er motbydelige.

TSW'ene til @olavxxx ser bra ut :+1: Ja til ettermarkedsfelger, men ikke PH  :P
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

hemi

tesla turbine look alike er fine.

PH turbin er ekstremt stygge i reallife.

Handyman

Sitat fra: hemi på tor 31. jan 2019, kl. 14:54

Fakta....eller egen mening? ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Krizz

Ikke si sånn da!
Har jo bestilt gunmetal 19 toms PH turbin med R3 :'(

VikingWithWings

Har bestilt disse 19" med Hakka R3
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

olavxxx

Sitat fra: Krizz på tor 31. jan 2019, kl. 18:10

Ikke si sånn da!
Har jo bestilt gunmetal 19 toms PH turbin med R3 :'(
De er helt grei, men jeg hadde X med originale turbinfelger, samt jeg hadde 22" ONYX på model X.
Så jeg ble litt lei av turbindesignet selv, men på model 3 er det jo færre med turbin enn S/X.

Du får ikke noe sterkere felger til de pengene tror jeg(?). Men de veier litt da, men det gjør også OEM-felgene.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA