Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk Partner og hurtiglading

Startet av Daruu, søndag 13. januar 2019, klokken 09:11

« forrige - neste »

Daruu

Hei.
Er det sånn at alle elektriske partnere har mulighet for hurtiglading? Selv de fra 2013/14?
Hvis ja, hvilken type lader og kontakt trenger man?

Ser det står hos Peugeot på de nye nå, men står sjelden(aldri?) i annonsene for de eldre...
Kikker på en brukt sånn en nå som dailydriver, men er avhengig av å en gang i blant kunne hurtiglade.
2020 VW Eup range

CitB59EL

Som eier av 2013 (reg 2014)og Norges første El berlingo kan jeg bekrefte at den har hurtiglader via Chademo (50kW). På venstre ladeluke bak på bil. I praksis er det vanskelig å få mer enn 25-30kW i reel ladekart. Men ikke noe problem å kjøre lengre turer det tar bare litt ekstra tid. Har kjørt 2300 km iløpet av 6 dager selv. Skal nå kjøre

Daruu

Takk for svaret.
Hvordan holder rekkevidden seg når batteriet blir noen år gammelt og har gått noen tusen km?(det er sikkert litt individuelt også da men)

Prøvde en helt ny, å fikk lett ut 10+mil med litt sparsommelig bruk av varme og ca - 5 grader ute, noe som forsåvidt greier seg stort sett til mitt bruk.
2020 VW Eup range

CitB59EL

Batteriene holder seg svært bra. Jeg har nå kjørt 102000 km. Fikk nytt batteri på 77000 km pga feil på batteri måler-det var IKKE feil på batteri-feilen viste seg å være en sikring-men det er en annen historie. Men klager ikke nytt batteri er jo flott. Særlig siden jeg bruker bilen hardt og kjører ofte ned på skillpadde og under(10%)  og alltid lader maks(100%)-dette er ikke "anbefalt" bruk av batteri. Bilen går inntil 10 km på skillpadde på sommeren ved svært forsiktig kjøring. 

Men selv med det gamle batteriet så merket jeg egentlig ikke noen stor nedgang-det var målt til 7% (70A) nedgang fra nytt etter 72000(service). Klarte å kjøre Orkanger-frøya når bilen var ny (12 mil) og klarte dette rett før byttet også når bilen hadde kjørt ca 76000 km. Begge turer i sterk kulde (-8 snitt). Det var jæ...lig kalde turer men bilen klarte det med rolig fart. Var selvsagt langt inne i skillpadde land. 

På det nye batteriet så er nedgangen 0,1A (75A fabrikk) og 74,9A nå på 100.000 km service.
Det nye batteriet har blitt hurtigladet mye og ofte på langturer til bla vestlandet og Østlandet. Har gått lei av å fryse så bruker 2-3 prikker varme nå å har i snitt 80-95 km rekkevidde fra 100% før jeg trenger å lade (10%-skillpadde) nå på vintern-hurtig lader isteden 10-15 min for å komme hjem.

Hvis bilen har service historikk så skal batteri sjekk være utført-en får da en pekepinn på batteri helse siden bilen har 75A pr celle i batteri kapasitet fra fabrikk. Sjekk at hylse mellom motor og gear er byttet! Er på min 3 nå. Klakke lyd. Vært noe feil med ledingsnett under bil pga salting. Ellers er det ikke så veldig mye galt med disse bilene sånn egentlig. Jeg har vært prøveklut og fått alle barnesykdommene. Bilen har fungert perfekt når de først fant feilen og fikk byttet sikringen. Originale bremser forran enda på min. Skiftet bremse bak(pga rust EU feil)-det er alt av "slitedeler" som jeg har byttet.         

Daruu

Takk for nok et svar, får se hva jeg ender opp med!
2020 VW Eup range

TunkEL

Hvordan er det å hurtiglade flere ganger i løpet av samme dag, dvs når man er på en lengre tur?
Biler som Nissan Leaf og e-NV200 har visstnok slitt med "rapidgate", dvs at det går langsommere å lade når man kommer til andre og/eller tredje lading.

Sliter Partner/Tepee/Berlingo med det samme problemet, eller klare den seg utmerket?

CitB59EL

Hei, Jeg har kjørt "Norge rundt" med min og var bla rundt hele vestlandet nedom kristiandsand før jeg tok østlandet oppover(2700 km). Bilen har stabilt lav lade fart på ca 25-30 kWh på hurtiglading. Jeg hurtiglader mest opp til ca63-70% hvor bilen dabber av. Er ikke ofte jeg ser at effekt er 30 kWh i lade fart men det hender. Bilen kan koble ut noen ganger-er usikker om dette er pga temp. Plugger inn igjen og lade videre. Ikke fått noen lamper m.m selv om en må hurtiglade både titt og ofte på slike turer. Dette er på vintertid. Ikke kjørt nå på sommeren. Har tettet grill for bedre rekkevidde.
Ser at når jeg kommer tilbake fra slike langturer med mye hurtiglading så er rekkevidden lik sommer rekkevidde på GOM når jeg full lader bilen så tydelig at batteriet blir varmt nok selv i -10. Bilen er "dum" da det er ingen temp styring på batteri utfra hva jeg har funnet ut. Den har ofte full regen selv i -10. Eneste ganger jeg har mistet regen er hvis jeg har ladet bil 100%. 

TunkEL


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA