Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første elbil "Taxfree"

Startet av Rilum, torsdag 10. november 2011, klokken 22:34

« forrige - neste »

Rilum

Idag kom endelig dagen da Leaf`en var klar til henting. Satte på vekkeklokka 1 time før normalt og leverte minsteman i barnehagen så fort den åpnet.
Dermed var det bare å sette kurs mot forhandler i Sarpsborg, noe som tok ca 2 timer inkl ferje tur mellom Horten-Moss.
Overleveringen var unnagjort på ca 30 min  ;D

Vi satte da kursen direkte til Norby shopping senter sånn at den første Harry-turen blei unnagjort ;-)

På vei hjem så fikk vi testet hurtigladern på Marche Rygge/moss. Vi hadde da kjørt ca 9 mil og hadde 3 mil igjen. Det meste var da motorvei kjøring med cruise controll på 100km/t

Som bildet under viser så blei det en liten "nødlading" på bilen mens vi andre fylte på med middag.
Etterpå blei det en liten runde på 2-3 mil til før det blei natta.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

daggad

Grattis !!
Jeg gleder meg sinnsykt mye selv nå !! 
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Rossifan46

Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

El rayo

Gratulerer og velkommen som elbilist! Imponert over første dags kjøring!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rilum

Takk for gratulasjoner  ;D

Idag (natt), har bilen fått sin første langtur. Startet hjemmenfra med fult batteri og varm bil.

Det var ca 3 grader ute under hele turen. Brukte ikke noe varme apperat, men hadde på setevarme og rattet (varmen i rattet kommer og går, akkurat som det skulle være dårlig kontakt. Noen som har samme eller annen erfaring?)

Kjørte fra Sandefjord med kurs for hurtigladern til BNH Økern som ifølge gps`en var 12 mil.

Kjørte på cruise controll hele veien. Hadde den da på fartsgrensen +10%, dvs f.eks 88 i 80 sonen, med unntak av 100 sonen der hadde jeg den i 100, noe ifølge målingen etter liertoppen sa var 92km/t.

Kjørte hjemmenfra med 145km tilgjenlig, etter 2 mil hadde jeg 150km tilgjenlig  ;D
Men så var det slutt på 70-90 og over på 100 sone, da gikk det fort litt nedover. Kjørte gamleveien forbi holmestrand for å være på den sikre siden. Da jeg kom fram til bunnen av lierbakken hadde jeg fortsatt 2-3 mil å gå på, men når jeg var på toppen var det plutselig mindre tilgjenglig en det GPS`en mente jeg trengte, (lå i 100km og motoren trakk ca 38kw). Var da fortsatt rimlig rolig da jeg viste at jeg ville få km tilbake i nedoverbakkene som kom, og det fikk jeg  ;D
Da jeg svingte inn i gata til BNH så byttet gjenværende kampasitet fra "5 km" til "- - -", så var veldig lettet da jeg kom frem til ladern og det ikke sto noe bil i veien og at ladern var klar til bruk  ;D

Ladern mente da at det var 16% med strøm igjen, ladet da til noe over 80% (ladehastigheten gikk da veldig ned). Når jeg kjørte vidre mente bilen at det var 30 min lading til 80% :o (så noe er tydeligvis ikke i sync)

Besøkte så en kamerat i nærheten og ladet da vidre med 10A "nødladeren", til ca 90%

Så var det å kjøre hjem, med tanke på ca 10% mindre strøm så bestemte jeg meg for å kjøre 10% saktere. Kjørte også innom og fylte mere luft i dekkene (fra 38psi => 50psi).
Men følte fortsatt at marginene var litt i minste laget, kikket litt rundt og så tegn til at det kunne være noe motvind ( gjetter på 2-3sek/m)
Da jeg var litt forbi drammen begynte det virklig å se mørkt ut, manglet da ca 15km uten at jeg hadde noe høyde å ta av. Kjørte da av motorveien (for å kjøre samme vei som innover) og reduserte farten til 70km/t. Holdt den farta til jeg kom hjem og hadde da 7km igjen.

Sitter nå da med litt blanda følelser.
Det gikk jo bra, men ville jo hatt litt mere margin. Var nå alene i bilen og kjørte på sommerdekk.
Det skal jo komme et par hurtigladere på veien, en 5-10min stopp der vil jo være alt som skal til for å få den marginen.
Å ta Leaf`en til hytta som også er 12mil unna er tydeligvis bare å glemme frem til hurtiglader er på plass i kongsberg (iallefall vinterstid)

Har også litt dårlig samvittighet for batteriet som både blei hurtigladet og kjørt "tomt" 2 ganger uten å få kjølt seg ned  :-[ 

Det possitive er jo at jeg tross alt kom frem og virklig fikk erfare hvor mye det er å spare på å ligge i 70 i forhold til 100km
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Go-carter

Kult!  ;D

Synes ikke du skal være skuffa, virker som det er grei rekkevidde på den... :) 100 har trossalt en del mer luftmostand enn 75 :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Grattis med ny bil. Flott "historie",det blir som og legge ut på en litt for lang og hard treningstur.Vondt i ben og armer,men mye erfaring.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

RunarBT

Kanskje prøve ein gang til, og holde seg unna motorveien på returen? Evnt. aldri presse den på 80km på motorveien, så får folk med hastverk bare kjøre forbi?;-)


El rayo

#9
Sitat fra: Rilum på søndag 13. november 2011, klokken 03:24
100 sonen der hadde jeg den i 100, noe ifølge målingen etter liertoppen sa var 92km/t.
Radaren på E18 etter Liertoppen mot Oslo (og de fleste andre slike radarer) viser feil. For et par år siden viste den 10%  for lite. Hvis den ikke er justert etter at jeg sjekket er speedometeret ditt helt riktig. Snakket med en sjåfør som kjører turbuss. Krav til nøyaktighet på speedometeret/fartsskriveren er 1 %.

Du kjører allerede som en dreven elbilist!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rilum

Sitat fra: crusade på mandag 14. november 2011, klokken 13:55
Kanskje prøve ein gang til, og holde seg unna motorveien på returen? Evnt. aldri presse den på 80km på motorveien, så får folk med hastverk bare kjøre forbi?;-)

Ny tur er til torsdag, men da med 3 til i bilen samt bagasje. En av grunnene til denne første turen var å få litt erfaring. Litt kiipt å gå tom for strøm med folk i bilen, samt kanskje ikke rekke båten.
Ettersom vekta på neste tur blir høyere, så vil jeg nok holde en litt lavere fart på 4 felten da ja. Evt ligge bak en trailer  ;)

Sitat fra: El rayo på mandag 14. november 2011, klokken 14:16
Radaren på E18 etter Liertoppen mot Oslo (og de fleste andre slike radarer) viser feil.

Du kjører allerede som en dreven elbilist!

Såpass ja, det er jo skuffende. Får måle litt med GPS også da :-)
Takk for det  ;D

Sitat fra: erik e på søndag 13. november 2011, klokken 12:18
Grattis med ny bil. Flott "historie",det blir som og legge ut på en litt for lang og hard treningstur.Vondt i ben og armer,men mye erfaring.

God sammenligning  :D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

mariowing

Sitat fra: Rilum på mandag 14. november 2011, klokken 17:35
Sitat fra: El rayo på mandag 14. november 2011, klokken 14:16Radaren på E18 etter Liertoppen mot Oslo (og de fleste andre slike radarer) viser feil.

Såpass ja, det er jo skuffende. Får måle litt med GPS også da :-)

Har sammenlignet både den etter Liertoppen som her er omtalt og den som står på Trondheimsveien ned mot Sinsenkrysset med GPS og tavlene viste da +/- det samme som GPS gjorde. Speedometeret på to nye biler jeg har viser 5-8 km mindre enn GPS'n så det med kun 1% misvisning på speedometeret tror jeg ikke stemmer.

Og gratulerer med bilen - moro å lese hva slags radius du får med bilen :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

xzornixz

Det med maks 1% feilvisning gjelder bare tunge kjøretøy.

El rayo

Sitat fra: xzornixz på tirsdag 15. november 2011, klokken 01:08
Det med maks 1% feilvisning gjelder bare tunge kjøretøy.
Ja, unnskyld at jeg ikke var helt klar på det punktet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA