Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche Taycan

Startet av 944Turbo, fredag 11. januar 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Øggen

Avbestillt.
2 ting, prisen høgere enn ej klare, og designet ikkje i nærheten av det ej håpte. Latterlig å vise en "mission e" som såg dritfet ut, og så komme med detta rundslikka dropset der.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Ulle

Uten å gå inn i noen diskusjon om bilene er sammenlignbare forøvrig er det fra et mer teknisk ståsted interessant å sammenligne tilgjengelige tekniske data til model s p100d og taycan. [alle tesladata er hentet fra nett og reflekterer siste utgave p100d. cda og 1/4mile tid er hentet fra electrec og tysk kilde).

Model s:
0-100 kmt 2.6 sek
0-200 kmt - estimert komservativt 10.2 sek (1/4 mile tid på 10.6sek@205 kmt. 0-200kmt er estimert konservativt med lineær aks 100-205 kmt)
260 kmt max

590 km (wltp)
Cv*a = 0.24*2.38=0.57
98.4 kwt netto (102.4 brutto)
2218kg

Taycan:
0-100 kmt 2.8 sek
0-200 kmt 9.8 sek
260 kmt max

388-412km wltp
cv*a= 0.25*2.27=0.57 [frontareal estimert pr teslaareal justert for max h/b)
84kwt netto (93.6 brutto)
2295kg

Det som slår meg er da at bilene er omtrent identiske på de fleste parametre. Den store forskjellen ligger såvidt jeg kan se i effektivitet (rekkevidde justert for netto batteri), samt til dels akselerasjon fra 100kmt til (ca) 200 kmt.

Ser man på rekkevidde justert for netto batteri har s100p minst 18% lavere forbruk (503km vs 412km wltp). Ser man på 100-200 kmt så bruker Taycan 7 sek vs tesla 7.6 sek eller ca 8% mindre tid.

Forskjellen i effektivitet og ytelse må ligge i drivlinjen (gitt ellers svært like specs). Porsche har valgt permanentmagnet for begge motorer, men to gir. S100p har permanentmagnet i front og induksjon bak (model 3 motsatt) og ingen gir.

Jeg vet for lite om elmotorer til å mene noe om hva man kan forvente av forskjellene i type. Når det gjelder bruk av gir skulle man tro at det
både ga bedre akselerasjon 0-200/i høy fart og bedre effektivitet ved å kunne coaste på høygir, men ytelsene gir porsche kun en fordel mht aks. Mulig det er tap i gearkassen, men det burde ikke utgjøre mer enn besparelse ved å kunne bruke høygir.

Det siste punktet som da gjenstår - og som porsche fremover - er evnen til gjentatt levering av høy ytelse. Hvor store forskjellene blir her i praksis må
man vel vente på de første testene til å avklare - men trade off synes å være en del høyere forbruk.

Det er også interessant at vektfordelen i favør tesla er såpass stor gitt 10% større brutto batterikapasitet. Om det skyldes gearkasse og karrosseri eller energitetthet per kilo på batteri, evt kraftelektronikk og kjøling, er ikke godt å si.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

dundun

Om man sammenlikner Model S og Taycan på rene specs har man ikke forstått så veldig mye om hvorfor folk kjøper Porsche og andre entusiastbiler.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

daktari

Sitat fra: Øggen på onsdag 04. september 2019, klokken 21:26
Avbestillt.
2 ting, prisen høgere enn ej klare, og designet ikkje i nærheten av det ej håpte. Latterlig å vise en "mission e" som såg dritfet ut, og så komme med detta rundslikka dropset der.
Hva helt konkret er forskjellene du tenker på? I mine øyne ser Taycan klin identisk ut med Mission E.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: dundun på onsdag 04. september 2019, klokken 22:07
Om man sammenlikner Model S og Taycan på rene specs har man ikke forstått så veldig mye om hvorfor folk kjøper Porsche og andre entusiastbiler.
hvis man er interessert i raske biler og teknikk og ikke lurer på hvorfor den aktuelle stjernen er 100 kg for tung, så forstår man ikke osv..

Jeg tipper bakhjulsstyringen og den ekstra kjølingen medvirker til å holde vekten oppe. Større bremser også. Verst er kanskje flatcelle-batteriene. De gir fordeler mht pakking, men ikke vekt. Litt snålt de puttet glasstak inn istedet for karbon til den prisen.

På den annen side kan det hende Model S burde hatt 50 kg ekstra kjøleløsninger for å komme seg en runde rundt ringen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kanutten

Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 22:14
Sitat fra: Øggen på onsdag 04. september 2019, klokken 21:26
Avbestillt.
2 ting, prisen høgere enn ej klare, og designet ikkje i nærheten av det ej håpte. Latterlig å vise en "mission e" som såg dritfet ut, og så komme med detta rundslikka dropset der.
Hva helt konkret er forskjellene du tenker på? I mine øyne ser Taycan klin identisk ut med Mission E.

Enig. Den er svært lik, og svært vellykket synes jeg.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 22:14
Hva helt konkret er forskjellene du tenker på? I mine øyne ser Taycan klin identisk ut med Mission E.


Temmelig lett å se forskjell.

Ulle

Sitat fra: dundun på onsdag 04. september 2019, klokken 22:07
Om man sammenlikner Model S og Taycan på rene specs har man ikke forstått så veldig mye om hvorfor folk kjøper Porsche og andre entusiastbiler.

Personlig er jeg ikke så veldig interessert i «folk» og deres konsumentatferd. Sammenligning av de presumptive spydspissene på elbilmarkedet som uttrykk for status på bleeding edge synes jeg som elbilentusiast derimot er veldig spennende. Er det ikke derfor vi er på dette fora - for å diskutere elbil :-)
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

JorEl

Stiv pris, men for de som er heldige nok, en meget flott bil.
https://youtu.be/hY-BrmF5IlY
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Renzir

Når kommer de første prøvekjøringene fra journalister etc?

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Celter

Jeg hadde konfigurert en Turbo S, og fikk en telefon fra Porsche Ryen som anbefalte meg å velge Turbo i stedet da han mente det ville bli problemer med leveringen av Turbo S og at jeg måtte vente lenger på denne modellen. Noen som har hørt det samme? Jeg har tenkt litt og kanskje det ikke er så dumt å velge Turbo. Den vanvittige akselerasjonen har jeg opplevd med Tesla P 85 med ludicrous, og jeg synes det er en overvurdert egenskap. Turbo har også lengre rekkevidde. Keramiske bremser er standard på Turbo S og det kan jeg være foruten. Jeg har konfigurert en Turbo med alt av det utstyret jeg ønsker og landet på 100' under min konfigurasjon av Turbo S.
Hva mener dere? Turbo eller Turbo S?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

SuperSSRallyGT

Jeg synes det er riktig at du kjøper den bilen du vil ha, og ikke den forhandleren vil selge. Selger kan ha skjult agenda, og vil da påvirke deg til å kjøpe det han vil selge. Sikkert viktig for Porsche å få flest mulig biler på veien fort.
Vær i alle fall trygg på valget du gjør. Da blir du antagelig mest fornøyd.  :+1:

Spinner

Sitat fra: Celter på fredag 06. september 2019, klokken 17:33
Jeg hadde konfigurert en Turbo S, og fikk en telefon fra Porsche Ryen som anbefalte meg å velge Turbo i stedet da han mente det ville bli problemer med leveringen av Turbo S og at jeg måtte vente lenger på denne modellen. Noen som har hørt det samme?
Det stemmer i forhold til det jeg har blitt fortalt også. Det vil bli levert relativt få Turbo S til Norge. Jeg er visstnok blant de 20 første på lista, så her ble det Turbo S med alle bokser tikket :) Men fikk beskjed om at det mest sannsynlig vil være en del Turbo'er på veien før jeg får min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA