Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.

Startet av Torair, fredag 11. januar 2019, klokken 17:23

« forrige - neste »

Fush

#720
Sitat fra: jpg på søndag 12. mai 2019, klokken 15:17
Noen som vet om det er noen biler med hengerfeste som blir losset i Zeebrugge nå?

Leste på Reddit (?) at det kun var 1.000 biler tilgjengelig, og at en derfor måtte være rask med å bestille...
Også noen her inne som har fikk opplyst uendret leveranse estimat i mai/juni, selv om de akkurat endret til med hengerfeste. Andre derimot, har fåttt andre beskjeder (juli/august)
Ønsker å bytte jeg også, men kun hvis det er ankommet biler i Zeebrugge/Europa, evt allerede er på vei med båt...

Jeg ringte Tesla umiddelbart når jeg fikk mailen, (ikke at vi tror på noe Tesla sier  :P) og ble fortalt at estimert leveranse mai ikke ville bli påvirket om jeg endret til hengerfeste. "I værstefall begynnelsen av juni, avhengig av klargjøring og utleveringskapasitet" var tilbakemeldingen.

EDIT: Det var allerede biler med hengerfeste på vei / hengerfester var på vei til klargjøring. Er fortsatt ikke 100% overbevist om at disse monteres i Freemont
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

tovin

#721
Har definitivt sluttet å bry meg med hva de på Tesla sier.
Er jo forskjellig svar hver eneste gang. De har neppe mye peiling dessverre.
Å estimere levering til mai ennå inne på tesla sidene er regelrett piss mener jeg.
Bestilte 2 april å håper vi får bil snart men begynner virkelig å tvile.

At Morning Cornelia i tillegg virrer rundt som ei hodeløs høne får meg hvertfall til å tvile på at den skal til Norge.
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

espenfjo

Personen jeg snakket med ang. hengerfeste sa sannsynligvis August/September, men med litt flaks kanskje Juli.. :)

Habla

Ser Tamerlane er på vei mot Bremenhaven nå med ankomst i morgen kveld. Er det utenkelig at den skal videre til Norge etter det med biler?

Amoss

Sitat fra: SquirtCow på søndag 12. mai 2019, klokken 14:42
Forløbig har man observert to ruter fra USA til Europa. Den primære er fra Pier 80/SF, via Panama til Belgia, slik MORNING CORNELIA og NOCC OCEANIC har benyttet nå. I tillegg har Tesla, for å evne å ta unna et større volum for en periode, sendt biler med tog til Baltimore, og med båt videre derfra til Belgia. TAMERLANE som nå losses i Zeebrygge tok denne ruten.

Er du helt sikker på at du ikke har fått dette uthevede forvekslet?  Denne andre transporten har jo vært normalen frem til de hadde ett høyt volum TM3 nå i Q1, og da tok de i bruk transportmetoden #1 for å ta unna dette høye volumet. Denne har så vidt jeg vet ikke vært i bruk i April (evnt. en forsinket båt?), men begynner nå å bli tatt i bruk igjen nå som det nærmer seg kvartals-slutt i Q2 med dermed høyere volum.

Skal så klart ikke uttale meg skråsikker, men dette er i alle fall slik jeg har oppfattet det.
Model S 85D

Julebukken

Sitat fra: Habla på søndag 12. mai 2019, klokken 21:18
Ser Tamerlane er på vei mot Bremenhaven nå med ankomst i morgen kveld. Er det utenkelig at den skal videre til Norge etter det med biler?

I følge WW sine nettsider skal det til Southampton, og være framme 1. juni.

Bjoris

Er det ikke ganske logisk at Tesla kommer til å ettermontere hengefeste på Zeebrygge, forstår det slik at reglene er slik at det må være gjort før den blir satt skilt på. Tenker at Tesla sliter veldig om de har 5000 biler på vei uten hengerfest og der dette ikke kan monteres...

Det MÅ de jo ha tenkt på...

snhansen

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 22:27
Er det ikke ganske logisk at Tesla kommer til å ettermontere hengefeste på Zeebrygge, forstår det slik at reglene er slik at det må være gjort før den blir satt skilt på. Tenker at Tesla sliter veldig om de har 5000 biler på vei uten hengerfest og der dette ikke kan monteres...

Det MÅ de jo ha tenkt på...

Tror du er inne på noe der. Er vel ikke sånn at kroken må være montert på fabrikken i USA, det kan jo være at noe av det europeiske utstyret monteres etter at bilene ankommer Teslas klargjøringssenter i zeebrygge, eller hvor enn det er, før de så blir videre sendt til sine respektive land. Det vil jo være ekstremt tunvint og serdeles ufårståelig om noe annet er virkeligheten. Men, dette er bare spekulasjoner fra min side... Slik jeg har skjønt det, så er det vel bare Europa som har mulighet for krok pr dags dato???
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Handyman

Sitat fra: Amoss på søndag 12. mai 2019, klokken 21:38
Sitat fra: SquirtCow på søndag 12. mai 2019, klokken 14:42
Forløbig har man observert to ruter fra USA til Europa. Den primære er fra Pier 80/SF, via Panama til Belgia, slik MORNING CORNELIA og NOCC OCEANIC har benyttet nå. I tillegg har Tesla, for å evne å ta unna et større volum for en periode, sendt biler med tog til Baltimore, og med båt videre derfra til Belgia. TAMERLANE som nå losses i Zeebrygge tok denne ruten.

Er du helt sikker på at du ikke har fått dette uthevede forvekslet?  Denne andre transporten har jo vært normalen frem til de hadde ett høyt volum TM3 nå i Q1, og da tok de i bruk transportmetoden #1 for å ta unna dette høye volumet. Denne har så vidt jeg vet ikke vært i bruk i April (evnt. en forsinket båt?), men begynner nå å bli tatt i bruk igjen nå som det nærmer seg kvartals-slutt i Q2 med dermed høyere volum.

Skal så klart ikke uttale meg skråsikker, men dette er i alle fall slik jeg har oppfattet det.
Mener bestemt at det kun er ro-ro transport fra SF til Zeebrygge som gjelder. Andre metoder hører nok fortiden til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SquirtCow

SitatEr du helt sikker på at du ikke har fått dette uthevede forvekslet?

Jeg er ikke helt sikker på noe av dette, og mangler data for å gi særlig mer håndfast grunnlag. Det som er skrevet er basert på mine observasjoner over de siste ukene, hvor vi ser begge ruter har blitt benyttet for biltransport fra Tesla til Zeebrygge. Det kan være flere andre båter og ruter og variabler her jeg ikke er kjent med. Jeg baserer meg dels på port informasjon, data fra Marine Traffic og Asset Monitor, samt det som er skrevet på Reddit og TMC.
Mvh Tord

Amoss

Sitat fra: SquirtCow på mandag 13. mai 2019, klokken 10:10
Jeg er ikke helt sikker på noe av dette, og mangler data for å gi særlig mer håndfast grunnlag.

Greit, da kan vi nøye oss med å fastslå at de faktisk bruker 2 ruter - over land til østkysten og båt derfra, og båt direkte fra SF via Panamakanalen. Hvilke kriterier de bruker for å velge rute får heller være ett åpent spørsmål selv om jeg fortsatt tror at ro-ro fra SF er reservert til når de har større volumer å sende på kort tid.

Btw: "Over land til østkysten" har i alle fall tidligere etter som jeg har forstått brukt flere ruter, og her har tidvis til og med Texas blitt brukt som "østkyst", men Baltimore er vist den mest brukte havnen. Henger meg derfor ikke opp i den eksakte ruten til "østkysten" og hvilken havn som har blitt brukt der.
Model S 85D

NegativeElectrode

#731
Sitat fra: Amoss på mandag 13. mai 2019, klokken 10:29
Sitat fra: SquirtCow på mandag 13. mai 2019, klokken 10:10
Jeg er ikke helt sikker på noe av dette, og mangler data for å gi særlig mer håndfast grunnlag.

Greit, da kan vi nøye oss med å fastslå at de faktisk bruker 2 ruter - over land til østkysten og båt derfra, og båt direkte fra SF via Panamakanalen. Hvilke kriterier de bruker for å velge rute får heller være ett åpent spørsmål selv om jeg fortsatt tror at ro-ro fra SF er reservert til når de har større volumer å sende på kort tid.

Btw: "Over land til østkysten" har i alle fall tidligere etter som jeg har forstått brukt flere ruter, og her har tidvis til og med Texas blitt brukt som "østkyst", men Baltimore er vist den mest brukte havnen. Henger meg derfor ikke opp i den eksakte ruten til "østkysten" og hvilken havn som har blitt brukt der.

Priser og tilgjengelighet på båter kanskje? De samme båtene frakter sikkert endel biler fra EU til ulike havner i US. Det kan gi ulike priser for å sende biler fra US til EU å de samme båtene til enhver tid.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Gaardvik Kim

Merkelig at det ikke er en båt på vei til Drammen nå,
Har ho ikke pleid å ta mye lenger tid etter of load i Zeebrugge.
(Morning Cornelia)

Bjoris

Sitat fra: Gaardvik Kim på mandag 13. mai 2019, klokken 17:23
Merkelig at det ikke er en båt på vei til Drammen nå,
Har ho ikke pleid å ta mye lenger tid etter of load i Zeebrugge.
(Morning Cornelia)

Det er fordi alle skal få hengerfeste montert før de blir kjørt ombord igjen og sendt til Norge;)

Killingen

Ser nå at "NORDIC ACE" er på vei til Drammen fra Danmark, kan det tenkes at denne inneholder TM3?

https://www.myshiptracking.com/?mmsi=309586000


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA