Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.
Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Å begrense SoC går uansett ikke siden, som nevnt over, stasjonen ikke vet noe om bilens SoC slik en DC hurtiglader gjør. Kunne godt vært mulighet for å la stasjonen utsette lading - gjerne så enkelt som jeg har på vaskemaskinen, hvor jeg bare trykker inn hvor langt frem i tid den skal starte, så får det være mitt eget problem om bilen ikke er fulladet når jeg måtte ønske.