Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal du ha Model S75 må du bestille innen søndag

Startet av Wenche, torsdag 10. januar 2019, klokken 01:28

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 11:35
2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon.
Usikker på hva du mener med annen formfaktor? Både 18650 og 2170 er sylindriske celler.
18650 er 18mm i diameter og 65mm høyde, mens 2170 er 21mm i diameter og 70mm i høyde.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

#32
Sitat fra: krister461 på fredag 11. januar 2019, klokken 11:07
What? Leaf sin ProPilot er jo milevis bak Tesla sin Autopilot.
Har kjørt nye Leaf med ProPilot siden april 2018 og den er langt bedre enn Tesla med AP2.0/2.5 på deteksjon av fartsgrenser. Autostyr-funksjonen på Tesla er marginalt bedre enn ProPilot, dvs. Tesla'n vingler litt mindre enn på Leaf, men begge har problemer i kurver med enfelts vei, overganger fra 2 til 1 felt, påkjøringsfelt, osv.

Siden Tesla ikke leser fartsgrenser med kamera, men i stedet bruker en "statisk" kartdatabase, er den totalt ubrukelig på alle steder hvor fartsgrensen er endret, midlertidig eller permanent.
Eksemplet jeg kommer med er helt relevant. Langs ny firefelts E6 sør for Trondheim er Tesla sin autopilot totalt verdiløs, det er ikke noe poeng i å aktivere den langs denne strekningen. Enhver Leaf med ProPilot vil kjøre problemfritt igjennom. Leaf vil også alltid gi deg korrekt fartsgrense.
Hadde jeg valgt en Tesla uten autopilot, til 40'000kr mindre, ville jeg kunne kjørt strekningen sør for Trondheim på cruise uten problem.

Kan også legge til andre eksempel som viser åpenbare svakheter med Tesla sin autopilot (som eksempelvis Leaf ikke sliter med), som langs E39 fra Klett til Orkanger hvor bilen brått finner på å bremse på faste plasser i tunnelene.


Nå må du ikke mistolke kommentaren min. Jeg mener ikke oppriktig at Leaf er bedre totalt sett, men retter et velment spark til Tesla ved å påpeke at fartsgrenser MÅ avleses ved bruk av kamera. Model S AP 2.0/2.5 har så absolutt kapasitet og potensiale til å utføre denne operasjonen, så det er bare for Tesla å få ut fingeren.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

noto

Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 11:35
2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon.
Usikker på hva du mener med annen formfaktor? Både 18650 og 2170 er sylindriske celler.
18650 er 18mm i diameter og 65mm høyde, mens 2170 er 21mm i diameter og 70mm i høyde.

Mente nettopp det: At de som navnet antyder har andre ytre mål, og derfor ikke uten videre passer rett inn i batterihylsteret til Model S. Blir cellene montert stående i Model 3 og liggende i Model S? Mener å huske det, men ikke sikker. Forøvrig annet kjølesystem osv. Mulig det kan tilpasses, og mulig ikke.

Jeronan

Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 11:35
2170 cellene har en annen formfaktor og batteriene som er basert på de har en annen oppbygging. Passer derfor etter alle solemerker ikke inn i Model S uten større modifikasjon.
Usikker på hva du mener med annen formfaktor? Både 18650 og 2170 er sylindriske celler.
18650 er 18mm i diameter og 65mm høyde, mens 2170 er 21mm i diameter og 70mm i høyde.

That 3mm extra diameter per cell is a big difference on total pack size. It means they cannot fit the same amount of cells in similar sized pack.
So no matter how you look at it, it will require modifications on the Model S and X to fit a battery pack with 2170 cells.
Unless they fit less cells, but then you won't gain any overall increase in kWh capacity.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hma

Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 13:12
That 3mm extra diameter per cell is a big difference on total pack size. It means they cannot fit the same amount of cells in similar sized pack.
So no matter how you look at it, it will require modifications on the Model S and X to fit a battery pack with 2170 cells.
Unless they fit less cells, but then you won't gain any overall increase in kWh capacity.
Energimengde per liter (Wh/l) er 15,3% høyere for 2170-cellene. Dvs. med samme volum batterikasse/boks, får man innplassert 15,3% mer energi (kWh) ved bruk av 2170.

Er helt enig med deg i at batterikassen på Model S/X må ombygges til en viss grad om man skal bytte celler, men jeg tror det i hovedsak handler om kjølekretsløp, sikringer, reléer (kontrollelektronikk) og kabler. Dette fordi 2170 skal kunne lades med høyere strøm/effekt enn 18650  :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Jeronan

#36
Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 13:12
That 3mm extra diameter per cell is a big difference on total pack size. It means they cannot fit the same amount of cells in similar sized pack.
So no matter how you look at it, it will require modifications on the Model S and X to fit a battery pack with 2170 cells.
Unless they fit less cells, but then you won't gain any overall increase in kWh capacity.
Energimengde per liter (Wh/l) er 15,3% høyere for 2170-cellene. Dvs. med samme volum batterikasse/boks, får man innplassert 15,3% mer energi (kWh) ved bruk av 2170.

Er helt enig med deg i at batterikassen på Model S/X må ombygges til en viss grad om man skal bytte celler, men jeg tror det i hovedsak handler om kjølekretsløp, sikringer, reléer (kontrollelektronikk) og kabler. Dette fordi 2170 skal kunne lades med høyere strøm/effekt enn 18650  :)

I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will be completely canceled out.

That is why the 2170 cells aren't really a revolution over the 18650 cells, since they are almost 14% wider in size.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 14:32

I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will practically be canceled out.

Nope.. Energitettheten til 2170 er høyere. Det er ikke slik at 2170 bare innholder mer energi fordi batteriet er større, men også fordi det lagrer mer energi per volumenhet

Jeronan

#38
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 14:32

I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will practically be canceled out.

Nope.. Energitettheten til 2170 er høyere. Det er ikke slik at 2170 bare innholder mer energi fordi batteriet er større, men også fordi det lagrer mer energi per volumenhet

I updated my post with % size differences.
The energy density increase in the 2170 cells is roughly 15%, but they are nearly 14% wider than the 18650 cells.
So over the same area you only get a 1% increase in capacity. That is neglible in my book.

The only advantage the new 2170 cells have what I have seen so far, is that the Model 3 75kW pack can charge at the same speed as the Model S 100 kW pack.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 14:32
I think you missed the part where I said the 2170 cells are 3 mm wider. That is 3 cm extra per 10 cells.
So that means for every 10x 2170 cells, you can fit 11x 18650.
Magnifying that over the entire pack and you can do the math. The extra energy density of the 2170 cells will be completely canceled out.
Det er (heldigvis) du som ikke forstår dette, tetthet per liter har ingenting med størrelse på celler å gjøre.

Forsøk på forklaring: Hadde en av 18650-cellene byttet innhold til 2170-kjemi, så hadde den fått økt energimengden med 15,3%. Derfor vil hele batteripakken ha økt energikapasitet dersom cellene skiftes fra 18650 til 2170 selv om selve cellene er større.

hma

#40
Jeg kan vise dette ved et regneeksempel.
En rundcelle har et volum som sylinder, men siden det vil bli luft mellom cellene ved pakking, kan vi regne volumet som kube.

18650-cellen måler 1,8cm (radius) x 6,5 cm høyde
Volum sylinder= 0,016540485 liter
Volum kube =0,02106 liter
En 18650 celle har 12,58Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 5962 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 98,6118 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 125,5564 liter

2170-cellen måler 2,1cm (radius) x 7,0 cm høyde
Volum sylinder= 0,02424524 liter
Volum kube =0,03087 liter
En 2170 celle har 21,275Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 3525 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 85,47089 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 108,8249 liter


Om man med dette antar at en 75kWh batteriboks med 18650-celler har 125,5564 liter til disposisjon, og i stedet ønsker å fylle den med 2170-celler (med 0,03087 liter kubisk bruttovolum per celle), får man plass til 4067 stk 2170-celler. Det blir en total kapasitet på 86,531kWh, altså 15,3% høyere energitetthet per volum-enhet (eller per kg).


Til sist, en unnskyldning til trådstarter for å ha gjort dette til en matematikktråd  ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

mthoring

Er vel i utgangspunktet bare batteripakken som må redesignes ja. Cellene er 5mm høyere, så hvis man ikke sparer inn (noe av) det på en annen måte så vil bilen få 5mm mindre bakkeklaring. Bør altså være en relativ enkel affære for Tesla dette, selv om at det kan godt hende at de gjør andre modifikasjoner samtidig.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

noto

Redesign av Model S og Model X MÅ komme. Det er gjort betydelige teknologiske fremskritt med Model 3 som er generaliserbare. Det gjelder ikke bare batteriet. Model 3 har f.eks. (ettersigende) bare halvparten så mye kabling. Mer effektive løsninger betyr lavere pris eller mer bil (les: større batteri) for de samme pengene, ..eller ev. høyere avanse til Tesla. Evt en kombinasjon.

Jeronan

Sitat fra: hma på fredag 11. januar 2019, klokken 15:40
Jeg kan vise dette ved et regneeksempel.
En rundcelle har et volum som sylinder, men siden det vil bli luft mellom cellene ved pakking, kan vi regne volumet som kube.

18650-cellen måler 1,8cm (radius) x 6,5 cm høyde
Volum sylinder= 0,016540485 liter
Volum kube =0,02106 liter
En 18650 celle har 12,58Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 5962 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 98,6118 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 125,5564 liter

2170-cellen måler 2,1cm (radius) x 7,0 cm høyde
Volum sylinder= 0,02424524 liter
Volum kube =0,03087 liter
En 2170 celle har 21,275Wh kapasitet. For å lage 75000Wh trengs da 3525 celler.
I cylindrisk (netto) volum blir det 85,47089 liter
I kubisk (brutto) volum blir det 108,8249 liter


Om man med dette antar at en 75kWh batteriboks med 18650-celler har 125,5564 liter til disposisjon, og i stedet ønsker å fylle den med 2170-celler (med 0,03087 liter kubisk bruttovolum per celle), får man plass til 4067 stk 2170-celler. Det blir en total kapasitet på 86,531kWh, altså 15,3% høyere energitetthet per volum-enhet (eller per kg).


Til sist, en unnskyldning til trådstarter for å ha gjort dette til en matematikktråd  ;)

That makes more sense. Thanks.  :+1:  Since you show that a single 2170 cell actually has 60% more capacity than the 18650 cell. 21,275Wh vs 12,58Wh. That is a huge difference and then we get indeed much different numbers on total pack size.

I thought the 15,3% was based on capacity increase of a single 2170 cell compared to 18650 cell.  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorEl

Virkelig spent hva som venter på mandag :-\ Her ventet jeg siden 2016 på min TM3 LR AWD og håpet på luftfjæring..men så kom det en inventory S75D som var "billig" + en ok renteavtale.
Har jeg i det hele tatt lov å føle meg snytt, om Tesla gjør vår S75D til en mindre attraktiv bil? Bilen blir jo ikke dårligere om noe annet blir bedre, men det kan jo svi litt ::)
Tradisjonelt har vel Tesla tatt vare på kundene sine, også de som har vært litt for hurtige på avtrekkeren?
Gratis Supercharging kunne jo vært et plaster på såret for stakkars meg :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA