Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på 75kWh batteri fra mandag

Startet av Øggen, torsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

« forrige - neste »

What-a-watt

Skulle være artig om du kunne legge inn parametrene du brukte i Abetterrouteplanner. Ser du kjørte på vintertid, og på Autobahn med 1 lading på 700 km. Men hva med temperatur, snittfart, ekstra vekt, kapasitet ved avgang og ankomst, etc.

Elninja1

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Elninja1 på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:51
Jeg bruker a betterrouteplanner. Sier du at den er feil. Btw kjørte denne strekningen i jul og vet akkurat hvordan det er.
Javel, men du trenger ikke fire ganger flere stopp med X75 enn X100 på samme tur under samme forutsetninger. Kanskje du finner en helt isolert veistrekning der det kan være "lurt" å stoppe fire veldig korte stopp på X75 og ett langt på X100, for å lade kun på maks speed på 75, mellom 10 og 50% eller noe slikt, men du bruker verken fire ganger lenger tid i lading eller fire ganger flere stopp under normale omstendigheter. Det var det jeg fikk inntrykk av at du sa her.

Som jeg sa jeg la inn Kiel til antwerp på abetterrouteplanner på standard settings. Så valgte jeg x100 og x75. Da var forskjellen som jeg skrev. + når ny superchager kommer v3 så blir forskjellen enda større

geear

#62
Tror du må sjekke en gang til, for det kommer iallfall ikke opp slik her med standard innstillinger, jeg får ingen ruter med 1 ladestopp for X100. Den kommer opp med tre ruter, to av de må X100 ha to ladinger (1t 12min) og tre på den siste. X75 må ha fire på den ene og tre på de to andre. Riktig nok kortere ladinger, så totalen der blir 1t og 36m lading. Det ligger inne ting som 5 minutes to open charge port på ABRP. Det tar maks et minutt å parkere og plugge inn en Tesla, så den kan fint redigeres, jo flere ladestopp jo større utslag gjør det valget. Så da er spørsmålet om du takler eller trenger de 24 minuttene ekstra ladetid med X75 kontra X100 i løpet av en tur på syv timer, og om det er verdt "160k".

Jeronan

A betterroutplanner gives a default energy consumption of 220 Wh/km at 110 km/h for the Model S 75D!
I get way lower than that in summer time. More like 170 Wh/km. That makes a big difference, when you start adjusting these parameters, as the default settings are wrong and over the top.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Chirp

Langturer på ca 1700km var grunnen til at vi endte opp med å betale ekstra for 100D. Forskjellen som kom opp i planen på en perfekt sommerdag med max 130km/t til familien sør i Europa var 12 stopp MD x75d og 6-7 stopp med x100d. Alternativet var en brukt 90d. Men vi endte opp med å bestille ny og ser frem til å prøve ruten til sommeren.
Bare det å slippe å lade før fergen hørtes forlokkende nok ut.
--Ny blå Nissan Leaf Acenta med 6.6kw lader ventes i slutten av oktober--

SoftwareGeek

Sitat fra: Chirp på onsdag 16. januar 2019, klokken 15:41
Langturer på ca 1700km var grunnen til at vi endte opp med å betale ekstra for 100D. Forskjellen som kom opp i planen på en perfekt sommerdag med max 130km/t til familien sør i Europa var 12 stopp MD x75d og 6-7 stopp med x100d. Alternativet var en brukt 90d. Men vi endte opp med å bestille ny og ser frem til å prøve ruten til sommeren.
Bare det å slippe å lade før fergen hørtes forlokkende nok ut.

Et bra valg, lykke til med ny bil!

alda

Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Elninja1

Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html

Tull. 75 ut har mest med batteriet å gjøre.
A relative weakness of the 75D's battery has been its comparatively low DC charging speed compared to all other current Tesla batteries. Whilst other current batteries can Supercharge at up to 120 kW (even that of the Model 3 Mid Range), the 75D's batteries top out at 100 kW, and are thus below the limits of even the current Supercharger technology, let alone the upcoming v3 generation

alda

Sitat fra: Elninja1 på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:41
Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html

Tull. 75 ut har mest med batteriet å gjøre.
A relative weakness of the 75D's battery has been its comparatively low DC charging speed compared to all other current Tesla batteries. Whilst other current batteries can Supercharge at up to 120 kW (even that of the Model 3 Mid Range), the 75D's batteries top out at 100 kW, and are thus below the limits of even the current Supercharger technology, let alone the upcoming v3 generation
Att det kan ha med batteriet att göra är fullt möjligt. Men om det var viktigt att upprätthålla salget av TMS och X hade väl Tesla kommit med en ny batterilösning och inte bara slutat att tillverka 75-modellen och säga upp massa folk som jobbar med att utveckla och producera S och X?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

daktari

Tesla har vanligvis innført oppdateringer fra toppen, uten forhåndsvarsling. Å gi en "nå slutter vi med" har vært ganske vanlig, etterfulgt av en forbedring når lageret av det gamle var tomt. Det har tidligere ført til en del frustrasjon hos kjøpere med gammel bil i transit.

De skal selge 3-4 Model 3 LR  for å tjene like mye som på en S75?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elninja1

Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:41
Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html

Tull. 75 ut har mest med batteriet å gjøre.
A relative weakness of the 75D's battery has been its comparatively low DC charging speed compared to all other current Tesla batteries. Whilst other current batteries can Supercharge at up to 120 kW (even that of the Model 3 Mid Range), the 75D's batteries top out at 100 kW, and are thus below the limits of even the current Supercharger technology, let alone the upcoming v3 generation
Att det kan ha med batteriet att göra är fullt möjligt. Men om det var viktigt att upprätthålla salget av TMS och X hade väl Tesla kommit med en ny batterilösning och inte bara slutat att tillverka 75-modellen och säga upp massa folk som jobbar med att utveckla och producera S och X?

De kan jo ikke si nå at de oppgraderer. Da selger de jo ingenting nå av de modellene. Men spennende å se x og S salget videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA