Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på 75kWh batteri fra mandag

Startet av Øggen, torsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

« forrige - neste »

Elninja1

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 15. januar 2019, klokken 15:56
Sammenlignet P100D og S75Di abetterrouteplanner Kiel-Antwerpen

P100D - 3 ladinger / 7:39 timer
S75D - 4 ladinger / 8:37 timer

Vinterstid med 0 grader.

100d
2 stop
6.52
Så nesten 2 timer forskjell

What-a-watt

Din:
Snitthastighet?
Temperatur?
Kapasitet ved ankomst?
Kapasitet ved ankomst lader?

JorEl

Kom fra E-golf 24kwt batteri til S75D og er egentlig i himmelen. :angel: Vissheten om at 100kwt-batteriet hadde kostet meg en god slump med penger, gjør at jeg blir der en stund til:)
Når det er sagt blir jeg glad på S100D-eiere at de får utnyttet batteriet sitt :+1:
Tesla har bil til alle seriøse elbilbrukere :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emmern

Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:20
Kom fra E-golf 24kwt batteri til S75D og er egentlig i himmelen. :angel: Vissheten om at 100kwt-batteriet hadde kostet meg en god slump med penger, gjør at jeg blir der en stund til:)
Når det er sagt blir jeg glad på S100D-eiere at de får utnyttet batteriet sitt :+1:
Tesla har bil til alle seriøse elbilbrukere :)

Samme her. Var som en stor stein som ble løftet fra mine skuldre :D
Og det er ikke vits i å kaste bort penger på 100D nå som det kommer bedre batteriteknologi til S/X.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

THE

En bakdel med 100 batteri er at man blir bortskjemt, og alt annet blir litt kjipt.

Holdt på å få fnatt ved langkjøring med SP85D som jeg hadde som lånebil i høst. Forbruk høyere enn X100D, og det med 19" hjul på S, og lading gikk jo i sirup fra ca 40% SOC. Husker jo jeg var veldig imponert over rekkevidde og ladehastighet på S85D i 2015, men etter et år med X100D var det ikke lenger det samme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jeronan

#50
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.

You are talking solely about the X and then I agree, the 75 pack might be underwhelming. Especially in Winter.

It's a whole different story with the Model S, since it's much more efficient at higher speeds.

In summer I can drive up to 130 km/h with around 180-190 Wh/km average energy consumption and as such still able to achieve typical range estimate ( which is based on 195 Wh/km ).

So in summer time I can do your mentioned 700 km trip with just two 20 mins stops (which is more efficient than one very long stop).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Apache

Det eneste jeg har å si på S75D er at på vinterstid på bykjøring (Oslo) så er snittforbruk 250Wh/k ++ 20km en vei. Den sluuuker strøm. Men på motorveien ellers så er det en fryyyyd å kjøre :-D

Jeronan

Sitat fra: Àpache på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:32
Det eneste jeg har å si på S75D er at på vinterstid på bykjøring (Oslo) så er snittforbruk 250Wh/k ++ 20km en vei. Den sluuuker strøm. Men på motorveien ellers så er det en fryyyyd å kjøre :-D

That is very normal on short day to day driving in winter, since the battery is cold. So the car will be less efficient + consumes extra energy due to heating up both the cabin and the battery.

Ironically, this isn't even just an EV thing. Our previous Volvo V60 diesel was super efficient in summer time with average 900-1000 km range per tank. In winter time I got max 700-800 km per tank and that with using "diesel-forvarmer" on coldest days.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorEl

Sitat fra: Àpache på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:32
Det eneste jeg har å si på S75D er at på vinterstid på bykjøring (Oslo) så er snittforbruk 250Wh/k ++ 20km en vei. Den sluuuker strøm. Men på motorveien ellers så er det en fryyyyd å kjøre :-D
Når jeg hadde E-golfen 2015 modellen, så kom jeg aldri under 300Wh/k når jeg forvarmet og brukte all varmen jeg kunne få. Trodde faktisk ikke på de som sa de kjørte Tesla under 200Wh/k :-[
Men nå vet jeg bedre ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.
Herregud, du trenger ikke fire stopp på 700km med X75. Den der kommentaren faller på sin egen urimelighet.

Espen Hugaas Andersen

#55
Snakker man om autobahn så kan typisk forbruk være noe sånt som 275 Wh/km for 75D og 280 Wh/km for 100D, når man følger trafikken i venstre felt. Om man da antar at man begynner kjøringen med 90%, 75D har 70 kWh netto ned til 0% og 100D har 96 kWh netto ned til 0%, 75D lader med 95 kW og 100D lader med 115 kW (fra 15% til 60%), så vil 700 km kunne tilbakelegges noe slik.

Model X 75D:

0 km - starter med 90%
191 km - ankommer første superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
305 km - ankommer andre superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
420 km - ankommer tredje superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
535 km - ankommer fjerde superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
649 km - ankommer femte superlader med 15%, lader til 35% på 9 minutter
700 km - ankommer med 15%

Altså 1 time og 29 minutters lading på å komme seg 700 km.

Model X 100D:

0 km - starter med 90%
257 km - ankommer første superlader med 15%, lader til 60% på 22,5 minutter
411 km - ankommer andre superlader med 15%, lader til 60% på 22,5 minutter
566 km - ankommer tredje superlader med 15%, lader til 54% på 20 minutter
700 km - ankommer med 15%

Altså 1 time og 5 minutters lading på å komme seg 700 km.

Dette er noe av det mest tids-optimale man vil kunne kjøre, og da skiller det 24 minutter. (Dette forutsetter riktignok at man har superladere ved optimale intervaller. 75D vil ha mindre fleksibilitet i forhold til hvor man tar de tids-optimale stoppene, altså steder det ikke er drøssevis med superladere kan 75D måtte lade opp til f.eks 80%, noe som taper tid. Men i Tyskland er det ganske god tetthet av superladere.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

How fast are you planning to drive on the German autobahn in middle summer in daylight with family in the car??

Those are some serious consumption numbers on the Model X on a warm summer day.

We drove to Nederland this summer in July and it was so crazy busy on the roads, that most of the time you couldn't even reach speeds of 130 km/h due to traffic.
Next to that, there aren't many places left anymore where you are allowed to drive above 130 km/h in Germany during the day.

With the Model S 75D on Day 2, we started in Kolding, Danmark with around 85% battery and 650 km to go and we reached our destination with just one 30 min stop (SuC was full, so we started at 35 kW speed, otherwise it would have been 20 mins) and eat lunch and second stop was only 20 minutes.
This with driving average 130 km/h when possible with a mix of slow driving through jams in Germany and we arrived at Destination with close to 30% left on battery.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

#57
Mulig forbruket er noe høyt, men det er mulig utifra mine erfaringer når jeg kjørte til Kroatia i sommer, uten å kjøre særlig aggressivt. Jeg var aldri over 200 km/t, men lå en god del i 140-160 km/t.

Det betyr ikke at snitthastigheten var så høy - den var nok mer i området 100 km/t. Men det er fordi man kjører noen km i 70 km/t, pga veiarbeid, så kjører man litt i 160 km/t, så kjører man litt i 70 km/t, osv. Forbruket vil domineres av kjøringen i 160 km/t, selv om forbruket er lavt i 70 km/t, ettersom forbruket relatert til luftmotstand øker med kvadratet av hastighet...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elninja1

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 08:30
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.
Herregud, du trenger ikke fire stopp på 700km med X75. Den der kommentaren faller på sin egen urimelighet.

Jeg bruker a betterrouteplanner. Sier du at den er feil. Btw kjørte denne strekningen i jul og vet akkurat hvordan det er.

geear

Sitat fra: Elninja1 på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:51
Jeg bruker a betterrouteplanner. Sier du at den er feil. Btw kjørte denne strekningen i jul og vet akkurat hvordan det er.
Javel, men du trenger ikke fire ganger flere stopp med X75 enn X100 på samme tur under samme forutsetninger. Kanskje du finner en helt isolert veistrekning der det kan være "lurt" å stoppe fire veldig korte stopp på X75 og ett langt på X100, for å lade kun på maks speed på 75, mellom 10 og 50% eller noe slikt, men du bruker verken fire ganger lenger tid i lading eller fire ganger flere stopp under normale omstendigheter. Det var det jeg fikk inntrykk av at du sa her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA