Lading av Model 3

Startet av Karma, onsdag 09. januar 2019, klokken 20:38

« forrige - neste »

Mulig denne tråden skal være i gruppen for lading. Da får admin evt. flytte den.

Jeg er helt ny på elbil, og Model 3 blir min første bil.
Skal blant annet på bilferie i Sverige til sommeren og jeg synes det er spennende å sjekke ut lademuligheter på veien, og da ikke bare Tesla-ladere, men også andre ladere.

I den anledning lurer jeg på om det vil bli mulighet for Model 3 å lade på type-2-ladere?
Helst uten overgang/ekstrakabel.

Når jeg ser på bilde av ladeporten så ser det ut som om CCS-uttaket til Model 3 egentlig bare er en type-2-lader med noe under? Stemmer det? Sikkert opplagt for andre, men jeg er helt ny på dette

ok67

Svaret er JA. CCS består av type 2 over og DC/hurtiglader i dei to underste (ekstra) kontaktpunkta.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

olavxxx

Det stemmer, som du har fått svar på.
Ved type 2, vil de nederste to pinnene være ubrukte.

Så bygges superladerne om til å støtte CCS fremover, da skal du bare bruke CCS-pluggen :-)

Vesel

Ja, det kan du. CCS-pluggen er bare en utvidelse av Type 2-pluggen, og gir raskere lading.

Måten de har gjort det på med Model 3 i Europa er igrunn perfekt.  :D Vi kan i praksis lade på alt som er av ladestasjoner. Ingen drassing på et adapter for den døende Chademo-standarden som med Model S. For dem som er opptatt av å kunne reise langt og til fjerne steder så er det ingen elbil per i dag (og trolig flere år fram i tid også) som er bedre til det enn TM3 LR.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Det er jo utrolig positivt! Da blir det enda litt lettere å planlegge reisen :)

Bare et (nybegynner)spørsmål til:
Er det slik at alle ladestasjoner som finnes har fastmontert ladekabel som man bare plugger i bilen (slik som supercharger)?
Eller finnes det ladestasjoner som kun har åpne "inntak" der du selv må plugge en medbrakt kabel i?

Hvis sistnevnte...hva slags kabel vil følge med ved kjøp av en Model 3? Og vil ikke da en eventuell CCS-kabel slite med å passe inn i et type-2-utak fordi den nederste greia vil "stange" eller hindre at den øverste går helt inn?

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

olavxxx

På S og X følger type 2 med. Vi får vente å se :)

noto

DC (hurtiglade) stasjoner har vel normalt fastmontert kabel mens AC-stasjoner ikke har det. Type-2 kabel får du ganske rimelig hvis det ikke følger med bilen, hvilket det sannsynligvis gjør.

ToWalkOrDrive

Hvis du vil planlegge reisen nå, og se hvor du kan lade, kan du gå på https://abetterrouteplanner.com
Og velge bil og destinasjon.
Tesla Model Y                         2021-

Spennende!

Etter å ha googlet litt kan det virke som det er dette som er inkludert når man kjøper bilen (i alle fall i USA):

Uten at jeg ble så mye klokere av det bildet. Ene enden ser jo ut som en type-2, og det er jo bra, men hva er det i andre enden som ser ut som en stor pc-mus?

Kilde: https://model3ownersclub.com/threads/what-accessories-come-with-the-model-3.6645/

Espen Hugaas Andersen

Det finnes noen Type 2 ladestasjoner med fast kabel, men det er ikke det vanligste.

Sannsynligvis leveres Model 3 kun med "UMC", som kan benyttes til å lade med 2,3 kW fra vanlig stikkontakt, eller opp til 11 kW fra industristikk.

Da må man i så fall kjøpe en Type 2 kabel. Disse koster fort et par tusenlapper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lynkjapp

Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:56
På S og X følger type 2 med. Vi får vente å se :)
Er det en vanlig type 2 til type 2 som eventuelt følger med og i tilfelle i hvilken lengde? Eller er det type 2 i den ene enden og en eller annen klump og plugg for hjemmebruk i den andre, slik som i bildene fra amerikanske leveranser? Jeg skal installere Saltobox og det hadde vært greit å slippe å betale 2500,- for en kabel.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Karma på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:06Uten at jeg ble så mye klokere av det bildet. Ene enden ser jo ut som en type-2, og det er jo bra, men hva er det i andre enden som ser ut som en stor pc-mus?
Det er en boks med litt elektronikk. Man plugger inn de små lengdene med kabel som er nede i høyre hjørne av bildet. Så kan man velge mellom vanlig stikkontakt og industristikk.

(Det som er avbildet er altså UMC.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sitat fra: Karma på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:06
Spennende!

Etter å ha googlet litt kan det virke som det er dette som er inkludert når man kjøper bilen (i alle fall i USA):

Uten at jeg ble så mye klokere av det bildet. Ene enden ser jo ut som en type-2, og det er jo bra, men hva er det i andre enden som ser ut som en stor pc-mus?

Kilde: https://model3ownersclub.com/threads/what-accessories-come-with-the-model-3.6645/

"This product is included as standard equipment with your Tesla vehicle, however, purchasing another Mobile Connector Bundle may provide extra convenience if you wish to keep one set at the home and carry another in the car.

Includes:

1 x Mobile Connector Main Unit (with 20 ft cable)
1 x NEMA 14-50 Adapter*
1 x NEMA 5-15 Adapter
1 x Storage Bag"

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-s_x_3-gen-2-mobile-connector-bundle.html

Vesel

Sitat fra: Karma på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:51

Er det slik at alle ladestasjoner som finnes har fastmontert ladekabel som man bare plugger i bilen (slik som supercharger)?
De hurtigste ladestasjonene, Teslas Superchargers og CCS, har fast montert kabel på stasjonen som du bare plugger i, ja.

Sitat
Eller finnes det ladestasjoner som kun har åpne "inntak" der du selv må plugge en medbrakt kabel i?
Noen steder er det bare ladesøyler med vanlige 16A stikkontakter, slike du har hjemme, typisk utenfor arbeidsplassen din eller matvarebutikken. Da må du bruke ladekabelen (UMC - Universal Mobile Connector) som følger med bilen. Noen ladestasjoner med CCS og Chademo (Fortum/Grønn kontakt) har også vanlig stikkontakt som man kan betale for å bruke, men det er typisk både tregere og dyrere enn å bruke CCS/Chademo, så lite relevant for oss som kan bruke dem.

Når det gjelder ladesøyler med Type 2, så er jeg i grunn usikker. Tror man må ha egen kabel noen steder, at det bare er et uttak. Overlater til noen andre å svare. Kjøper man en Tesla vegglader (TMC - Tesla Wall Connector) til å ha hjemme så er det Type 2-plugg som brukes, og den er fastmontert på laderen. Er samme plugg på UMC, men med veggladeren kan man lade med opptil 22 kW.

Sitat
Hvis sistnevnte...hva slags kabel vil følge med ved kjøp av en Model 3?
UMC som du kobler til i vanlig stikkontakt hjemme, og lader med opptil 3,6 kW.

SitatOg vil ikke da en eventuell CCS-kabel slite med å passe inn i et type-2-utak fordi den nederste greia vil "stange" eller hindre at den øverste går helt inn?
Ikke helt sikker på hva du mener, men CCS-kabler har bare plugg i én ende, den du kobler til bilen.  Der er det jo åpenbart at den passer på TM3. CCS-kabelen er fastmontert i den andre enden.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA