Vurdere kjøp av 2016 model s 70 d.. hjelp

Startet av EspenKv, ons 09. jan 2019, kl. 20:22

« forrige - neste »

EspenKv

Hei folk!

Når eg bruker bil mye i jobb ser eg att eg vil tjene på å gå over til en elbil som hovudbil. Har en eldre leaf som nr 2 og vært fornøyd med den. Men alt for kort rekkevidde til å bruke denne i jobb..

Har nå en 2016 model s 70 på hånd som blir solgt av en bilforhandler som selger bruktbiler.
Han har solgt noen teslaer tidligere, men ikke en autorisert Tesla forhandler.

Bilen har gått 110.000km og prisen er under 500.000,-
Er og 4x4 som eg ser på som er must.. + panoramatak da vi ønsker skiboks om vinteren..

Har en kone, 2 barn og  middels stor hund.
Har pr i dag en 2018 Skoda superb som familiebil, så vil minke litt på plass, men kommer til å ha skiboks om vinter og ved evt bilturer..

Men dette med rekkevidde.

Har hytte på Golsfjellet og bur på Voss.
Er ca 290 km til hytta og mye opp og ned fra fjell.
Ønsker at eg kommer dit uten lading.

Er det og fri lading på denne livet ut?

Noe eg bør være obs på?

Har ikke prøvd Tesla tidligere, kun sett mye på det i det siste..

Planlegger og en bil ferie nedover Danmark Tyskland i sommer.. er det nok batteri kapasitet på denne til slike turer?

Kom gjerne med tips og informasjon

Contango

290 km får du ikke til på en lading om vinteren. Men hvordan kjører du 290 km fra Voss til Golsfjellet? Er det ikke nærmere 200?
Bruk www.abetterrouteplanner.com
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

EspenKv

Er nærmere Leira enn Gol... hugser ikke nøyaktig km, men mellom 250-290

EspenKv

jorgen.jevne

Klarer nok ikke 290km uten lading på vinterstid. I så fall er det helt på grensen og med betydelig rekkeviddeangst. Når det er sagt, så er superladernettverket såpass smooth at jeg tror de fleste blir positivt overrasket over hvor lite stress det er.

For denne turen vil det jo være snakk om en 10-15 min stopp så har du mer enn nok. De fleste tar seg vel en kaffe eller en dopause i løpet av 300km allikevel?

Langtur nedover kontinentet er også null stress. Jeg har kjørt til DK flere ganger. Ikke noe problem. Men 140-150km/t på motorveier bruker MYE strøm, så man må beregne en del ladestopp. Jeg vil for min del si at overgangen til helelektrisk (har bare elbiler i familien nå) har vært langt mindre smertefullt enn jeg trodde.

EspenKv

Ja så eg klarer meg fint med en 70d?

Trenger eg å engste meg for km stand?

Noe annet eg bør være obs på ang denne bilen?

Og er det fri lading på denne?

Wibla

Hvilken rute pleier du å kjøre til hytta? og har du mulighet for å lade der?

Det kan fort svare seg å kjøre om Geilo/Gol for å superlade i Gol før du kommer til hytta, selv om det er litt lenger.

www.abetterrouteplanner.com er din venn.

En 2016-modell har vel fri superlading.

Har bilen AP1?
2018 Tesla Model S 75D

EspenKv

Usikker om den har autopilot... er det noe en bør ha?

EspenKv

jorgen.jevne

Det er absolutt anbefalt at du bruker mye tid på å lese deg opp (gjerne her inne) før du velger. Jeg var rask på labben i starten og trodde ikke jeg kom til å bry meg med mye av ekstrautstyret. Nå i bakspeilet er jeg glad jeg roet ned og leste meg opp.

Eksempelvis utrolig glad for at valgte autopilot og bruker denne hele tiden. Spesielt på langtur er den en gavepakke. Så vil du se andre som mener den er altfor dyr. Så du får prøve å innhente så mye informasjon du trenger, vurdere denne opp i mot dine behov, og så ta en kvalifisert avgjørelse.

EspenKv

Nå har eg og fått tilbud på en 85d.. den har det meste av utstyr.. 100' dyrere.. stor trafikk på denne så må bestemme meg innen kl 11 i morgen.. kom gjerne med råd

1000kwh

Sitat fra: EspenKv på tor 10. jan 2019, kl. 21:30
Nå har eg og fått tilbud på en 85d.. den har det meste av utstyr.. 100' dyrere.. stor trafikk på denne så må bestemme meg innen kl 11 i morgen.. kom gjerne med råd

kamuflars86

Du vet sikkert om rentetilbudet til tesla ved kjøp av en inventory eller ny 75d..? Er marginalt med forskjell i månedsutgifter på en bil rundt 500k... viss du ikke har mye egenkapital eller.. avskyr store lån  ::)

jorgen.jevne

Is i magen! Is i magen! Is i magen! Det verste du kan gjøre er å bruke en uanstendig sum penger og ende opp med å angre. Vær sikker og trygg på kjøpet du gjør før du trykker på den grønne/røde knappen ;)

tornaldo

Sitat fra: kamuflars86 på tor 10. jan 2019, kl. 22:02
Du vet sikkert om rentetilbudet til tesla ved kjøp av en inventory eller ny 75d..? Er marginalt med forskjell i månedsutgifter på en bil rundt 500k... viss du ikke har mye egenkapital eller.. avskyr store lån  ::)

Renteutgiftene er kanskje ikke så voldsomt mye høyere, men verditapet er naturlig nok en god del større på en ny bil kontra en som er 3 år gammel.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA