e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:07

• Hos Mer lønner det seg alltid å bruke Audi-kortet (så lenge du uansett ønsker å betale månedsavgiften på dette)
  • På en lynlader hos BKK (>75 kW snitteffekt), er det gunstigst å bruke BKK sin egen app, og en RFID tilknyttet denne
  • På lavere effekter hos BKK (< 75 kW), er Audi DCS gunstigst da de har flat pris på 4 kr/kWh

Oppdatering: Fra 1. september 2021 blir ladeprisen ved bruk av Audi-kortet hos Mer den samme som Mer har selv. Da vil det ikke spille noen kostnadsmessig rolle om du betaler direkte til Mer eller via Audi DCS. Ironisk nok, blir det da aldri noen kostnadsfordel ved å bruke Audi City-avtalen i Norge på en e-tron! (Men om jeg må lade en vinterkald i3 hos BKK, så er det faktisk en av de bedre prisene....  ::))
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Jeg så denne jeg også. Det begynner å bli lite igjen av fordelene med E-tron kortet for meg. De beholder prisen på kr. 1,85 pr kWt for Ionity Transit. Men her i Bergensområdet har vi kun 1 Ionity lader, og for meg ligger den i motsatt ende av byen i et område jeg sjelden befinner meg i.

De beholder også satsen på kr. 4,- for andre ladere (Transit <=150kW). Jeg antar det også gjelder BKK. Men, som @Orbit skriver, er dette kun gunstig hvis en lader med en gjennomsnittseffekt under ca. 75kW. Alle E-tron (50 eller 55) vil vel stort sett legge seg over dette hvis en benytter en 150kW lader.

Jeg prøvde E-tron kortet på en BKK lader, men den ville ikke godta det. På en eposthenvendelse fra meg svarer BKK at dette kan forekomme på Delta laderne, men at det bare er å ringe kundeservice så vil de re-starte laderen. Etter dette skal den kunne lese kortet. Det spørs om det er verdt bryet.

Jeg ser at jeg kan si opp kontrakten med E-tron Charging Services inntil 2 uker før friperioden går ut. Det går trolig den veien.

For å være forberedt på første langtur, har jeg kjørt rundt og "prøveladet" på hurtigladestasjoner fra forskjellige operatører. Jeg har vært på Ionity, BKK og Mer. Felles for dem alle har vært at jeg ikke har hatt noe problem med koblingen slik TeslaBjørn og Kris Rifa tar opp i noen av i sine videoer. Jeg har satt i pluggen og gått bort til ladestolpen. Der har ladingen startet uten noe form for "trykking" på kontakten for at bil og lader skal kunne "handshake". Det har egentlig gått veldig greit.

Problemet ligger i kostnadene. Hvis vi skal betale kr. 8.40 pr. kWt (City tariff), blir dette dyrere en bensin. Min gamle Skoda Octavia 1.4 TSi brukte ca. 0.65ltr/mil. Med en bensinpris på kr. 17.50 blir dette kr. 114,- pr. 100km. Min nye Audi E-tron 50 benytter ca. 22kWt/100km. Med kr. 8.40 pr. kWt blir dette kr. 184,- pr. 100km.

Foreløpig lader jeg mye billigere hjemme, men vi får se når effekttariff nå innføres fra nyttår. Med en ladeeffekt på 11kW, vil høyeste forbruk over en time i alle fall bli 11kWt. Jeg ser at et eksempel på en typisk bedriftskunde, som har effekttariff i dag, betaler ca. kr. 150,- pr. kWt pr. måned i effektleddet om vinteren. For 11kWt blir det kr. 1 650,- for bare dette ene leddet. Noe som i seg selv er mer enn hva jeg hadde i månedlige utgifter til bensin for Skoda'en.  Dette kan bli stygt.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Orbit

Marginalkostanden for lading hos Ionity er høy, gitt en ikke har abonnement. Lader du ofte hos dem, svarer det seg fort å ha abonnement (ikke nødvendigvis via Audi DCS). Lader du mest hjemme, vil ikke Ionity-prisen påvirke totalbudsjettet så mye. Jeg synes derfor det blir derfor litt feil å sammenligne "løssalgsprisen" hos Ionity med bensin/diesel.

Siste runde fra NVE angående nettleie fra 2022 ser også litt lysere ut. Det rene effektleddet blir ikke innført for privatbruk. Det blir

• Fastledd per måned, men som nå ikke er likt for alle i samme nettselskap. Dette leddet kan variere med ditt potensiale for å bruke effekt, typisk priset etter hvor stor hovedsikring du har. Det kan også prises etter hva du historisk har hatt av forbrukstopper. Netteier har noe frihet i hvordan de vil strukturere dette, men begge deler har indirekte en effektkomponent i prisen.
  • Energiledd, dvs x øre/kWh. Det nye er at denne energileveranseprisen vil variere gjennom døgnet/året etter belastningen på overføringsnettet
Så om du ikke har oppgradert hovedsikring for å få rom for elbillading, og også kan gjøre det meste av ladingen på natt, viser en del av beregningseksemplene at du vil få lavere nettleie med den nye modellen. Så får vi se om det stemmer...... men vi kan uansett ta diskusjonen om nettleie i en annen tråd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Hmm, jeg hadde faktisk håpet på en direkte effektkomponent da vi har tatt grep allerede for å få ned effekttopper. Bruker Tibber og har kun 3.6kW lader.

Så hvis det skal prises på hovedsikringen, 63A, kan det bli dyrt for oss.

Tilbake til tema. Hvis man sier opp abonnementet nå kan man da få det tilbake når som og med samme villkor?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:00
Du kan fint melde deg ut, men kortet blir da deaktivert. Vil du inn igjen, må du betale for nytt kort (ca 70 kr), samt vente noen dager på å få det tilsendt. Etter du har mottatt kortet må du aktivere det på nettsidene, og det kan ta en ytterligere en dag før dette er gjennomført.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Jeg har for lenge siden innsett at e-tron charging service Transit abonnement ikke lønner seg for meg på et normalår. Jeg hurtiglader rett og slett ikke nok hos Ionity. I den grad jeg hurtiglader i det hele tatt, tenker jeg minimalt på hva det står på laderen og heller hvor det er praktisk å stoppe for meg og mine passasjerer og liten fare for kø. Jeg har likevel valgt å beholde det, fordi jeg synes det er deilig å tenke på at jeg kan reise nesten hvor som helst i Sør-Norge og Europa med et veldig godt- og rimelig ladetilbud. Og så er det praktisk å slippe å ha et kundeforhold til Mer, BKK, Lyse, e.ON, Clever samt mange andre i utlandet. Man kan da enkelt filtrere på Audi HPC i Audi appen eller websiden og være rimelig sikker på å komme frem uten å installere noen apper ol.

Dermed trenger jeg «bare» å forholde meg til Circle K, Recharge, Kople og InCharge i tillegg. Hos disse (med unntak av sistnevnte som kun er aktuelt i Troms/Finnmark) har jeg registrert NAF MasterCard m. RFID som jeg i tillegg bruker som betalingsmiddel for e-tron Charging Service. Dermed får jeg 15% rabatt hos alle, hvis jeg har forstått rett. Og samlefaktura. Smidig er det i alle fall. (Dette kortet er selvfølgelig også registrert hos Circle K club Extra eller hva det heter, sånn at jeg får ekstra 10% ekstra laderabatt der og en gratis is- og burger i ny og ne..) Samt at kortet er mitt NAF medlemsbevis. 8)

At hurtiglading hos Ionity blir dyrere enn bensin er jeg ikke med på. Man må jo regne på den totale strømmixen, og de fleste lader 90% hjemme. En tur Oslo-Trondheim med e-tron 55 vil f.eks. koste ca. 80 kroner pluss 250-300 kr. på Ionity Alvdal. Ingen bompenger. En tur med bensin/diesel kan vel koste fra 300-600 kroner avhengig av forbruk og drivstoffpriser, pluss 200 kroner i bompenger. Selv om det jo er i hverdagen, og ikke på langtur, man sparer mest penger med elbil.

Når det gjelder effektledd, høres imidlertid ikke dette bra ut! Gjelder dette hele landet? Vill bruke Tibber eller lignende til å begrense dette, og klarer meg med langt mindre enn 11 kW fordelt på to biler. Er mer bekymret for husstanden som helhet med induksjonstopp, tørketrommel, varmtvann, gulvvarme etc. Har ikke satt meg inn i det, men vil tro de fleste overstiger 11 kW totalt jevnlig i dag? Vil man da risikere å typ, doble strømregningen?

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Doppler

Det kan se ut som jeg gikk litt hardt ut her, og jeg setter pris på å bli korrigert, spesielt fra medlemmer som jeg føler har mange svært gode og veloverveide innlegg. Jeg forstår også at vi alle har forskjellige forhold.

Ved sammenligning bensin/ strøm tok jeg utgangspunkt i City-tariffen på ECS avtalen. Transit-tariffen har 12 måneder binding og koster derfor knappe kr. 2160,- (12 x 180) før første lading når det første gratisåret er passert, men da er prisen god. I min egen nærhet er det få Ionity ladere. Den nærmeste ligger 22km vekke. Den er derfor lite aktuell. Ved lengre reiser er muligheten bedre, men disse er det færre av. Jeg kan derfor ikke forsvare det faste månedlige beløpet.

På hytta (for meg ved sjøen), har jeg ikke mulighet til "lade hjemme" da jeg ikke kan kjøre helt frem. Da er hurtigladere fra BKK, Mer eller C&D valget. Jeg har ladet på Mer. Der kostet 4.75kWt kr. 23.95. Dette blir vel kr. 5,- pr kWt. Dette var dog en 50kW lader, men jeg ble litt overasket over prisen når regningen kom, og jeg gjorde sammenligningen med den forrige bensinbilen.

Jeg ser at jeg kan komme lenger ned ved å benytte BKK og 150kW lader, og det hjelper. Jeg tar også tips fra @elektro om å samle belastningene i ett kort med rabatt. Da går prisen ytterlige ned, og jeg har flere muligheter. Jeg har allerede skaffet meg NAF brikke.

Jeg er også klar over andre fordeler med elbil. Det åpner en ny bomvei frem til hytta neste år. Da blir det bompenger begge veier, men foreløpig halv pris for elbil. Dette var derfor sterkt medvirkende i valget.

Hovedsakelig baserer jeg meg også på hjemmelading, og dette er vesentlig billigere. Men, det var et poeng for oss at bilen kunne lade med 11kW. Jeg vurderte faktisk på å ta med opsjonen på 22kW, men slo det fra meg fordi kost/nytte-forholdet ble for dårlig. Å måtte sette effekten ned til 3.6kW liker jeg dårlig.

Som @Orbit nevner er det enda ikke klart hva dette med effekttariff vil innebære for privatpersoner. Jeg har vært i kontakt med BKK som er vår leverandør, men de har foreløpig ikke noe klart. Men, for bedrifter har dette vært benyttet en stund allerede. Sameier og borettslag er bedrifter, og jeg har nettopp oppdaget at en av våre egne fellesenheter allerede er effekt basert. Trolig er dette fordi hovedsikringen her er 125A eller høyere. Det er vesentlige prisforskjeller. Bla. er fastpris-delen av nettleien kr. 10.500,- årlig. Her er en link som kan gi noe informasjon om dagens modell for effektbaserte anlegg for bedrifter: https://enerwe.no/effektprising-hafslund-nett-strompris/effektleddet-avregnes-etter-det-hoyeste-energiforbruket-i-lopet-av-en-klokketime-per-maned/336580

Uansett mener jeg det er en god ide å sette seg inn i problematikken og eventuelt tilpasse både anlegg og vaner slik at man "går med strømmen" og minimaliserer effekten. For oss kan det bla. bety å benytte sterkere lastregulering.

Jeg er enig med @Orbit om å flytte denne delen av diskusjonen til Effekttariff tråden.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Orbit

Jeg har også veldig lite behov for Ionity gjennom året, og dekker derfor hurtigladebehovet andre steder. Dersom jeg skulle trenge Ionity for kortere perioder, har Enel-X/JuicePass (iOS/Android) to pakkepriser på henholdsvis €25 for 70 kWh og €45 for 145 kWh som kan brukes på Ionity. Dette må riktignok brukes opp i løpet av 30 dager. Utnytter du det maksimalt, får du en pris på hhv 3,75 og 3,25 kr/kWh, dvs på linje med andre ladetilbydere i Norge.

For prisen av den minste pakka (265 kr), får du ladet 31 kWh til normalpris hos Ionity (8,40 kr/kWh). Så om du må lade hos Ionity en gang (og mer enn 31 kWh), så lønner det seg likevel å kjøpe JuicePass-pakke selv om du ikke skulle rekke å bruke den opp. Men det nok ikke verd bryet for et enkelttilfelle.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EvOslo

Har Transit abonnement og en tur fra Oslo-Amsterdam-Oslo kostet meg 3.800kr. Lurer på hvor mye det hadde kostet å kjøre samme turen med en tesla.

Orbit

Strømprisen er noenlunde den samme. Tesla ligger så langt jeg vet på €0.35/kWh i det meste av Europa. Audi Transit ligger på €0.31 hos Ionity, og litt over/under dette for andre partnere. Totalkostnaden avhenger av hvilken Tesla du vil sammenligne med, og hvordan forbruket ville vært i forhold til din bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Her er det noe som ikke stemmer 0.31 Euro er 3,23kr dvs at 3800kr = 1176 kWh
Det er mer kWh enn jeg har superladet bilen min med siden 2019, inkl t/r Kroatia (5500km bare den turen) og den har gått over 50k km totalt

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 18. august 2021, klokken 16:05
Her er det noe som ikke stemmer 0.31 Euro er 3,23kr dvs at 3800kr = 1176 kWh
Det er mer kWh enn jeg har superladet bilen min med siden 2019, inkl t/r Kroatia (5500km bare den turen) og den har gått over 50k km totalt
1176kWh er under 4000km med 3kWh på mila. Ikke lange europaturen det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EvOslo

Ble nok så dyrt pga latskap fra min side. Plotta inn turen på audi mmi og den fiksa rute og ladestop. Den valgte nok ikke de rimligste laderne. Ladet nesten ikke på ionity. Neste gang så planlegger jeg rute selv og lader på ionity. Men finnes det noe bra kart/ruteplanlegger for ioinity ladere?

Orbit

Anbefaler "A Better Routeplanner" (ABRP). Der kan du velge operatører du vil foretrekke, evt også sette Ionity som eneste ønskelige (som da vil kunne ende opp med å ta deg omveier). Legger jeg opp en rute Oslo - Amsterdam, med eneste føringer at jeg helst (men ikke nødvendigvis) vil lade på Ionity og unngå ferger, så er det ikke noe problem å få 100% Ionity uten å måtte ta omveier:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=886849f0-363a-4913-86ba-5d3c6f32e41d

PS: Prisene ABRP oppgir er Ionity sine standardpriser, dvs mye høyere enn du vil få med Transit. Tar du bort preferanse til Ionity kan du få litt mer optimale ladestopp noen steder, men det har ingen praktisk betydning for total reisetid:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=4bfbe2e0-2898-4228-be00-a905e252d409
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EvOslo

Takk!!Den appen der er gull! Skulle brukt den. Audi burde implementere noe slik in sin gps. tesla virker mer fristende etter den turen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA