e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: daktari på fredag 29. mai 2020, klokken 12:59
Sitat fra: E-tron 50 på onsdag 20. mai 2020, klokken 21:14
Jeg kan også bekrefte at prisen hos BKK er 2,5kr per minutt. Uten tvil den rimeligste ladingen på markedet. Ladet fra 16% til 84% tilsvarende 1.5 kroner per kwh.
Og det virker på City tariff (49,-/mnd)
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Trond.m

Ja, men det er en pris som i følge Audi bare gjelder i en introduksjonfase.
Det kommer neppe til å bli den endelige prisen, men nå er det jo et veldig godt tilbud.

Elbilmannen87

Sitat fra: E-tron 50 på onsdag 20. mai 2020, klokken 21:14
Jeg kan også bekrefte at prisen hos BKK er 2,5kr per minutt. Uten tvil den rimeligste ladingen på markedet. Ladet fra 16% til 84% tilsvarende 1.5 kroner per kwh.

Hvordan bruker man audikortet på bkk? Jeg fikk det ikke til og måtte bruke appen Bilkraft. Hvor legger man kortet?
E tron!

elektro

Sitat fra: storeulv på fredag 29. mai 2020, klokken 07:37
Hovedsaken ligger vel i at man ved å forlange 12 måneder binding med automatisk fornyelse og uklare bruddbetingelser er på kant med loven. Dette ble ryddet kraftig opp i ifm. fremveksten av mobilselskaper med subsidierte mobiler og lange bindingstider på mobilabonnementene.

Det kanskje enkelt å administrere dette for deg og meg, men forbrukerkjøpsloven regulerer nettopp slike avtalebetingelser for å beskytte oss forbrukere mot urimelige kontraktsvilkår knyttet til kjøp av varer og tjenester. ECS forsøker seg på en praksis som langt på vei innebærer lock-in for de kundene som tegner avtale for de neste 12 månedene da de trolig vil ønske å lade mest mulig hos ionity for å får utbytte av abonnementsprisen.

Jeg mener det er viktig at man er tidlig ute med evt. reguleringer av markedspraksis i ladermarkedet da dette markedet vil få en større og større betydning for overgangen til utslippsfrie kjøretøy.

Det er vel fortsatt 12 måneders bindingstid- også automatisk fornyelse, på mange ting. Dagbladet pluss f.eks? SWAP abommemntet til Telekom har vel 24 mnd, eller går dette som leasing?

Forstår godt motivasjonen til både mobilselskap og Ionity. De bygger- og vedlikeholder kostbar infrastruktur og ønsker en viss forutsigbarhet. Det kommer også forbrukerne til gode. Sliter helt ærlig med å forstå problemet.

Stort sett lader folk hjemme. Synes generelt det er alt for stort fokus på kostnadene ved hurtiglading, og for liten fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukervennlighet. På dette området bør det reguleres.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: janbanan på fredag 29. mai 2020, klokken 08:43
Dersom jeg forstod svaret rett, så skal de også se på abonementsmodellen.
Siden andre aktører har tilnærmet samme pris uten abonement, så er det ikke rimelig å ha 12 månderes binding, da det ikke gir noen åpenbare fordeler for kunden.

Det gir jo tilgang til det beste- og eneste ladenettverket som dekker hovedfartsårer i hele Europa til en vesentlig lavere pris enn uten abonnement da. Det er jo en fordel..

Hvis andre aktører har samme tjeneste og pris uten abonnement, er det jo bare å bruke de? Forstår ikke problemet. Det fine med Ionity er at du likevel er velkommen om du trenger å lade der for å komme hjem til tante Gunda to ganger i året.

automat

Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 00:59

Det gir jo tilgang til det beste- og eneste ladenettverket som dekker hovedfartsårer i hele Europa til en vesentlig lavere pris enn uten abonnement da. Det er jo en fordel..

Hvis andre aktører har samme tjeneste og pris uten abonnement, er det jo bare å bruke de? Forstår ikke problemet. Det fine med Ionity er at du likevel er velkommen om du trenger å lade der for å komme hjem til tante Gunda to ganger i året.

For å få tilgang til det suverent beste ladenettverket, så må man nok desverre kjøre et annet bilmerke.

Jeg tror at for mange er ikke dette abonnementet lønnsomt, og når man i tillegg blir låst i 12 mnd av gangen, så oppleves det som rent lureri. Og Audi klarer med dette å få tilgangen til ladenettverkt til å bli et irritasjonsmoment, i stedet for en fordel.

Markedsføringsmessig tror jeg det er en tabbe. De burde bakt inn tre eller helst fem års abb i kjøpsprisen på bilen, istedet for bare ett. Da tror jeg ikke man hadde sett denne diskusjonen i det heletatt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

Sitat fra: automat på mandag 01. juni 2020, klokken 08:42

For å få tilgang til det suverent beste ladenettverket, så må man nok desverre kjøre et annet bilmerke.

Jeg tror at for mange er ikke dette abonnementet lønnsomt, og når man i tillegg blir låst i 12 mnd av gangen, så oppleves det som rent lureri. Og Audi klarer med dette å få tilgangen til ladenettverkt til å bli et irritasjonsmoment, i stedet for en fordel.

Markedsføringsmessig tror jeg det er en tabbe. De burde bakt inn tre eller helst fem års abb i kjøpsprisen på bilen, istedet for bare ett. Da tror jeg ikke man hadde sett denne diskusjonen i det heletatt.

Ikke uenig med i noe av dette.

(Bortsett fra at Ionity faktisk tilbyr raskere lading- og ettersom jeg hørt ofte har mer attraktiv plassering, nærmere motorvei, med bedre servicetilbud, mange steder i Europa. Det er vel en grunn til at mange eiere også av det unevnelige merket har foretrukket Ionity, frem til prisendringen. Og nå er potte sure. ::) Som helhet finnes det naturligvis et annet nettverk som er mye større og fungerer enda bedre, til nettopp dette bilmerket, som det er skreddersydd for. Men når det ikke er åpent for alle, faller det liksom litt utenfor diskusjonen her.)

Porsche har vel for øvrig tre år abonnement inkludert? Når det gjelder det faktum at abonnementet ikke er lønnsomt for mange, forteller jo litt om hvor lite de fleste hurtiglader, og hvor liten del av den totale biløkonomien det er snakk om her. Derfor velger jeg å ikke hisse meg opp, og beholde abonnementet, sånn at jeg kan lade med lave skuldre i sommerferien. Og så synes jeg det er flott at alle har større mulighet til å komme problemfritt dit de skal i år enn i fjor. Med mindre du skal nordover, eller har Chademo.. det er vel verdt et par hundrelapper?

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 00:48
Forstår godt motivasjonen til både mobilselskap og Ionity. De bygger- og vedlikeholder kostbar infrastruktur og ønsker en viss forutsigbarhet. Det kommer også forbrukerne til gode. Sliter helt ærlig med å forstå problemet.

Husk at Ionity er en leverandør av ladenettverket, men ønsker primært at du inngår avtale med andre selskaper om å kjøpe strømmen. (Litt sånn som at netteieren setter opp kablene inn i huset, mens det er Fjordkraft, Tibber osv. som selger strømmen. Så foregår det en transaksjon i bakkant som vi som brukere ikke legger merke til.

Dermed er det Audi Charging Service sine villkår som må kritiseres, og ikke Ionity som drifter laderene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

storeulv

Jeg oppfatter ikke at Forbrukertilsynet har til hensikt å gjøre noe som helst med prisingen, ei heller med Ionity. De har henvendt seg til Audi Charging Services.

Dagbladet og Telenor SWAP har blitt nevnt her som eksempler på tjenester 12 mdr. binding (24 mdr. med SWAP) med automatisk fornyelse, men disse har en mulighet for å avbryte midt i perioden.

Om jeg skal forsøke meg på noen som helst tolkning så må det være at man ønsker å unngå at operatører og tilbydere lager vilkår som innebærer en lock-in der brukere nærmest presses til å bruke kun én leverandør.
Audi e-tron 50AS MY 2020

elektro

Dagbladet+ og diverse apper jeg har betales for ett år av gangen og fornyes automatisk. Hadde det vært annerledes om man betalte en årsavgift på 2000 kroner som ble trukket automatisk? På andre ting, som strømavtaler er det vanlig med bruddgebyr.

Tror dette med pris kommer til å løse seg på sikt. Det viktigste i dagens situasjon er at det bygges nye ladere. Hvis forbrukermyndighetene skal foreta seg noe måtte det være å gjøre det enklere å finne- og å bruke disse. Og så burde alle få lade over alt. Hva med å tillate max på 2x prisen på dyreste ladesats ift. billigst ladesats, uavhengig av abonnement ol.

Tror Circle K blir vanskelig å konkurrere mot for de andre, når de har gratis tomt, god plassering og kan tjene penger på andre ting. Som igjen trekker ladekunder, og vice verca. Vil de angre på at de har sluppet til andre etter hvert? Vil de ønske å kjøpe de ut, eller avslutte kontrakter?

ToWalkOrDrive

Ser at Ionity ikke bygger særlig mye i Norge for tiden. Skal vel holde hardt å ha 400 i løpet av 2020, som det står på nettsiden deres, når de nå kun har 236. Skulle tro se laget mer et nettverk, og ikke bare bygget på individuelt lønnsomme steder. Men ser det er mulig å kjøre fra Namsos til Tromsø på appen ABRP (A better route planner), men da på 50kW ladere til andre leverandører som er greit nok i feriemodus. Må bare ha med fotball, badminton osv, så er stoppene en positiv ting.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Er ikke sikker på om Ionity kommer til å ta deg til Tromsø, selv når de har nådd 400 stasjoner. Noe jeg ikke tror skjer før i 2021. Det er 50 under bygging i Europa for øyeblikket da, synes det er ganske bra jeg. :) https://ionity.evapi.de/#/

I tillegg skjer det mye i kulissene. Ionity har vel selv sagt de måtte endre planlagt lokasjon på Lillehammer pga. vanskeligheter i søknadsprisessen (nå bygges i alle fall på Øyer). Det ryktes at søknad er innvilget på Circle K Klett i Trondheim. Da kan du i teorien kjøre til Mosjøen på en god sommerdag med e55, før du må over på 50kW.

Hvilke ruter i Sør-Norge er umulig å kjøre med Ionity og e-tron 55/EQC ol. uten henger per nå? Og er det noen som kjenner til flere planlagte Ionity stasjoner?

Tror, som vi har vært inne på her tidligere, at løsningen er en kombinasjon av flere operatører, og roaming på tvers med ett kort/brikke- og på sikt Plug&Charge. Circle K sitt nett i inkl. Grønn Kontakt og Ionity begynner å bli bra. Leste senest i går at de skal bygge egne ladere på Brokelandsheia, som blir genialt. Og glem ikke Fortum, BKK, Bilkraft, E.On og.. har Ladeinorge hurtigladere? Sist jeg hurtigladet var e-Golfen på EV Powercharge sine lynladere på Hvam utenfor Oslo (disse er ikke i ABRP). Samme hva det står på laderen og, jeg hadde nær sagt, hva det koster. Så lenge de er ledige, lette å finne og å bruke.

Det skjer jo store ting i Tyskland (og Frankrike) nå på elbilfronten. Opp mot 120.000 kr. i kontantstøtte ved kjøp av elbil, for å nevne noe. Mulig krav om hurtiglading på alle bensinstasjoner. Det skal også sprøytes mangfoldige milliarder inn i ladeinfrastruktur. EU pleier å være «flinke» til å lage regler, og bøtlegge de som ikke følger dem. Så vi får håpe det fører noe positivt med seg, også her på berget. Selv om det er langt fra Brussel til Nord-Norge, og det er nok fremdeles er et problem med tilbud/etterspørsel nord for Trondheim, for de som ønsker å tjene penger på lading alene. Men det behøver jo ikke Circle K, så mulig vi er på vippepunktet nå? :+1: I Nord-Troms og Finnmark vil det jo skje ting. https://presse.enova.no/pressreleases/enova-stoetter-omraadeutbygging-av-hurtigladere-i-finnmark-2989638 Men det er jo fortsatt bare et minimum, og ikke nødvendigvis nok i ferier og på utfartsdager.

RJK

Sitat fra: automat på mandag 01. juni 2020, klokken 08:42

Lader du mer enn 25 kWh på en sesjon, så er ikke ACS lengre billigst, selv om vi ser bort fra månedsprisen. Som Hyundai Kona-eier, og foreløpig ingen tilbud på ladeabonnement/tilknytning, så har jeg istedet gått inn for Chargepoint. Registrerte meg hos disse, og nyter nå fremdeles en ladepris på 72,90 per ladesesjon.

Altså kan jeg lade mer enn 2 sesjoner per måned bare for å dekke abonnementskostnaden.

Sitat fra: storeulv på fredag 05. juni 2020, klokken 07:31
Jeg oppfatter ikke at Forbrukertilsynet har til hensikt å gjøre noe som helst med prisingen, ei heller med Ionity. De har henvendt seg til Audi Charging Services.

Dagbladet og Telenor SWAP har blitt nevnt her som eksempler på tjenester 12 mdr. binding (24 mdr. med SWAP) med automatisk fornyelse, men disse har en mulighet for å avbryte midt i perioden.

Om jeg skal forsøke meg på noen som helst tolkning så må det være at man ønsker å unngå at operatører og tilbydere lager vilkår som innebærer en lock-in der brukere nærmest presses til å bruke kun én leverandør.

Forbrukertilsynet har i utgangspunktet ikke noe de skulle sagt på prisingen så lenge det finnes "fair" konkurranse i markedet, og de ikke kan antyde at markedet stilltiende samarbeider om melking av kunder. Slik det var med roamingpriser, så ble det mer og mer tydelig at her melket de kundene, og da gikk man inn for regulering av hele bransjen på tvers av landegrenser. Om tilsvarende tilstander avdekkes hos ladeoperatørene, så vil vi kunne få en tilsvarende regulering av markedet, dog ikke enkeltleverandører.

Det de derimot vil kunne se på, er urimelige avtalevilkår, som bl.a. det at man tvinges til ny 12-måneders bindingstid etter den opprinnelige 12-månedersperioden. For å sammenligne med teleabonnementene, så har og hadde disse fri oppsigelse innen 1-3 måneder ved løpende abonnement etter at bindingstiden gikk ut. Dette er nok et vilkår som nok må endres, om de ikke gir åpning for flere unntak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Mange gode poenger her. :+1:

I mellomtiden har Klett dukket opp på Ionity kartet.

daktari

Det var et lengre innlegg på FB-gruppe i dag om e-tron charging services sine høye priser og kompliserte og ansvarsfraskrivende eierstruktur. Jeg forstår i grunn meget godt frustrasjonen og har tidligere sagt opp dette dyre abonnementet.

Det som ikke kom frem så godt var at man får en rabattert pris også på BKK med e-tron charging service. Og den prisen gjelder også City-abonnementet som koster 45,- pr. måned.

Ladet forøvrig noen få kWh på Ionity i helgen med audi-kortet, men angrer på at jeg ikke testet Maingau-kortet som faktisk ville gitt lik kWh-pris nå som de satte ned mva.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA