Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

Orbit

Audi har nå også tatt bort bindingstiden på City-abonnementet. «Transit» har fremdeles 12 mnd bindingstid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

Er det:
IONITY
BKK/lyse
GRØNN KONTAKT
Som automagisk kan benyttes med e-tron kortet?

Kan kortet også manuelt registreres hos CK og FORTUM? Dersom ikke, kan CK brikke registreres hos Fortum eller motsatt?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Angående hvem som er partnere. Utdrag fra etron charging team:

Faktisk Circle K, Fortum, Gronn Kontakt, BKK, IONITY .. er en del av avtalen vår og kan brukes med ditt e-tron-kort. Men vi eier ikke alle stasjonene i Norge. Derfor skal du alltid sjekke før på kartet vårt https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map (eller på MyAUDI-appen, med AUDI-symbolet) for å finne den aktuelle stasjonen.


Rart at det med eierskap skulle ha noe å si, de eier vel neppe alle stasjoner der en kan lade uansett..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RJK

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 28. juli 2020, klokken 16:43
Angående hvem som er partnere. Utdrag fra etron charging team:

Faktisk Circle K, Fortum, Gronn Kontakt, BKK, IONITY .. er en del av avtalen vår og kan brukes med ditt e-tron-kort. Men vi eier ikke alle stasjonene i Norge. Derfor skal du alltid sjekke før på kartet vårt https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map (eller på MyAUDI-appen, med AUDI-symbolet) for å finne den aktuelle stasjonen.


Rart at det med eierskap skulle ha noe å si, de eier vel neppe alle stasjoner der en kan lade uansett..

Det er faktisk en viktig presisering, ihvertfall ovenfor Ionity. Har lagt merke til at jeg med flere ladeoperatører som har avtale med Ionity, får opp forskjellig pris på disse i forhold til om de driftes av Has.to.be GMBH eller Ionity GMBH. tildels store forskjeller.

Usikker på om dette gir prisforskjell for dere som har avtale med Audi Charging Service, men obs, obs.

Sjekk gjerne pris på Vik ved Hønefoss som drives av Has.to.be (Maingau :0,39 €/kWh og 0,1 €/minutt etter 60 minutter, Eins 0,3144 €/kWh), og  Ionity Dal som drives av Ionity GMBH (Maingau :0,39 €/kWh og 0,1 €/minutt etter 60 minutter, Eins 0,8091 €/kWh).

PS! Da jeg sjekket Maingau i forrige uke, så hadde de og prisforskjell, men ser ut som dette er endret nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

janbanan

#94
Jeg stusser litt over ladepriser med "e-tron charging" kortet.
Jeg har brukt det litt på Ionity og BKK.
BKK ser ut til å være vesentlig rimeligere enn Ionity sine ladere, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Sentralplassen Dombås og Kårtorpvegen Furnes er begge  BKK.
Kyrkjevegen Dombås er Ionity.

/Jan

2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

E-tron 50

Sitat fra: janbanan på lørdag 08. august 2020, klokken 20:52
Jeg stusser litt over ladepriser med "e-tron charging" kortet.
Jeg har brukt det litt på Ionity og BKK.
BKK ser ut til å være vesentlig rimeligere enn Ionity sine ladere, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Sentralplassen Dombås og Kårtorpvegen Furnes er begge  BKK.
Kyrkjevegen Dombås er Ionity.

/Jan
Hvis du sjekker prislisten så er prisen kr. 2,50,- per minutt på DC-ladere. Ionity og Grønn kontakt har egne priser som er flere ganger høyere. Disse prisene er spesifikt nevnt.

Orbit

Det stemmer det, BKK er veldig gunstig priset med betaling med Audi-kortet. Dersom du lader i omådet 140 kW effekt, er du ned mot 1 kr/kWh. Se også tidligere innlegg i denne tråden.

Det er en av de beste avtalene du får i dag, utenom kampanjer lik den JuicePass hadde nå i sommer. (Jeg har tilfeldigvis kommet over et par andre steder hvor betaling gjennom firma X for lading hos operatør Y blir enda billigere, men det er nok rene feilregistreringer på tvers av systemene som etterhvert blir tettet.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 28. juli 2020, klokken 16:43
Angående hvem som er partnere. Utdrag fra etron charging team:

Faktisk Circle K, Fortum, Gronn Kontakt, BKK, IONITY .. er en del av avtalen vår og kan brukes med ditt e-tron-kort. Men vi eier ikke alle stasjonene i Norge. Derfor skal du alltid sjekke før på kartet vårt https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map (eller på MyAUDI-appen, med AUDI-symbolet) for å finne den aktuelle stasjonen.

Cirkle K får jeg ikke opp som charging service partner i MyAudi appen. På Circle K i Bamble fikk jeg heller ikke e-tron kortet til å fungere selv om jeg har lagt det inn som RFID i appen (det kan ha vært kredittkortet sim var utgått, men fint om noen kan bekrefte at det fungerer).

Fortum kommer heller ikke opp som charging service partner i appen, men der kan man kanskje registrere- og bruke e-tron kortet som RFID?

e.ON kommer imidlertid opp. Og Grønn Kontakt, Ionity og BKK
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

storeulv

#98
Da var vi vel i mål med grisepriser jfr. denne jeg fikk fra Maingau?

Sitatyour EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.



Your new price is:



Normal price

AC: 37.04 ct/kWh*

DC: 46.79 ct/kWh*

IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*


Jeg får dette til å bli ca 7,70 kr/kWh, altså en god del dyrere enn de andre og kun overgått av ACS.


Edit: la til uteblitt tekst
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

mroek

Sitat fra: storeulv på onsdag 19. august 2020, klokken 15:30
Da var vi vel i mål med grisepriser jfr. denne jeg fikk fra Maingau?

Sitatyour EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:

Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*


Ja, så da var det bortkastet å registrere seg hos Maingau. Har ikke bil, og fikk aldri testet dette. Denne nye prisen er jo den normale ågervarianten hos Ionity.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

elektro

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 25. juli 2020, klokken 23:46
Er det:
IONITY
BKK/lyse
GRØNN KONTAKT
Som automagisk kan benyttes med e-tron kortet?

Kan kortet også manuelt registreres hos CK og FORTUM? Dersom ikke, kan CK brikke registreres hos Fortum eller motsatt?

Blir litt sprø av dette. Alt jeg vil er å ha ett kort eller én brikke som kan brukes over alt i Norge. Jeg er ikke så opptatt av om det koster 2, 3, eller 4 kroner kilowattimen. Hva er best practice?

Stort sett har jeg brukt Ionity i sommer og har Transit avtale. Det fungerer så det griner! Men da må jeg vel bruke e-tron kortet eller appen? Kortet fungerer fint på Grønn Kontakt, det vet jeg, og jeg har en brikke fra Fortum i hanskerommet i tillegg. So far so good. Men ettersom alle utvider sitt tilbud, ser jeg jo at det etterhvert blir aktuelt å lade på e.ON (der mener jeg at e-tron kortet funker), på BKK (det har jeg ikke testet), Lyse, Kople, Supercharge osv. Og på Circle K fikk jeg også litt problemer, selv om jeg har registrert e-tron kortet, men skal prøve igjen.

Jeg har to elbilforeningen brikker. Planen var å ha én i hver bil, men kan disse registreres hos alle norske operatører, inkl. Ionity? Er det eventuelt andre enn Ionity de ikke fungerer hos? Og vil alle norske operatører la deg registrere mer enn én brikke?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

De operatørene som lar deg registrere Elbilforeningens brikker, godtar også flere slike brikker på samme abonnement. Bruker det selv, så brikkene kan følge bil.

MEN: Du kan kun registrere Elbilforeningens brikker hos én operatør i hver av gruppene nedenfor (da hver operatørgruppe har felles backend):

  • Fortum/Kople
  • Circle-K, e.ON, Virta
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på onsdag 19. august 2020, klokken 23:11
De operatørene som lar deg registrere Elbilforeningens brikker, godtar også flere slike brikker på samme abonnement. Bruker det selv, så brikkene kan følge bil.

MEN: Du kan kun registrere Elbilforeningens brikker hos én operatør i hver av gruppene nedenfor (da hver operatørgruppe har felles backend):

  • Fortum/Kople
  • Circle-K, e.ON, Virta

Og akkurat DET er en stor ulempe.
Hadde det ikke vært slik, så hadde Elbilforeningens ladebrikke dekket så godt som alt i Norge.
- Noen som vet om Audikortet kan registreres hos Kople, e-On og Virta?
(Personlig har jeg både Fortum og Cirkle K registrert på Elbilforeningens brikke, og mangler derfor pr nå registrering hos nevnte tre operatører :-( )
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Enda bedre spørsmål, kan jeg registrere et avregistrert Audi-kort hos Kople, som et rent rfid-kort?  (tusjer ut Audi og skrive Kople på det... )
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sukk, synes ikke dette holder. Her må myndighetene i EU/Norge på banen. Jeg skal nok alltids få ladet, men dette er alt for vanskelig for folk flest. Det får holde med rekkeviddeangst, kø på ladestasjonene, og vanskeligheter med å planlegge/finne dem, om ikke folk skal slite med å få startet ladingen. Jeg har kjørt elbil i snart seks år, og synes bare det har blitt mer komplisert. Det er vanskelig å anbefale noe annet enn Tesla til folk som ikke er spesielt interessert og ønsker å bruke mye tid på å sette seg inn i dette, prøve og feile. Men så er det slett ikke alle som finner bilen de ønsker hos Tesla. Da blir plug-in hybrid løsningen for de som er litt nysgjerrig på elektrisk. ::)

Personlig blir det jo til at jeg unngår de fleste andre operatører enn Ionity og Grønn Kontakt. Vel, og en og annen Fortum.. Så dagens løsning fungerer jo når det gjelder å begrense konkurranse. Kjenner at jeg kvier meg for å lade på Cirkle K også, siden jeg fikk problemer da jeg skulle lade på Bamble og 10 minutters stoppen ble til 20 minutter. Er ganske allergisk mot dette. Én ting er når jeg er alene, men når hele reisefølget blir stående å vente på at elbilforkynneren knoter med lading, blir jeg litt svett. :o

Hva er det minste antall brikker man kan klare seg med da, hvis man ønsker å kunne lade hos alle operatører i Norge med to biler, og brikkene skal ligge i bilen? Som sagt, prisen spiller mindre rolle. Og lading vha. app er uaktuelt.

Det er klart, hvis alle hadde hatt bankkortleser, hadde problemet vært løst. Men det øker kostnaden ved installasjon og drift av hvert punkt, og er egentlig ikke ønskelig. Man kunne jo hatt en kontaktløs leser, men pt. er maksgrensen 500 kroner holder faktisk ikke. Her må det da være en businessmulighet for de som klarer å tilby én brikke som knytter alle sammen, enten operatøren vil eller ei? Er det ikke mulig?

Innenfor bankverden finnes det nå tilbydere som Curve, som tilbyr "virtuelle" bankkort for kunder av banker som stritter bruk på andres plattformer, som f.eks. Apple Pay.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA