Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#120
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 21. august 2020, klokken 08:48
Blir jo bare tull, de nye kredittkortene har jo RFID, det bør være nok å vifte med dem på ladestasjonen så får en opp til beløpsgrensa (er vel 500,-) uregistrert. Registrerer en kortet mot operatør så kan grensa vær beløpsfri og hvis en har charging service så bør det være automatisk opp mot operatør.

Vi kan være trygge på at det pågår en utvikling når det gjelder apper og betalingsløsninger for lading. Jeg tror ikke noen av aktørene har satt seg ned og sagt at nå har vi det ultimate systemet, så nå trenger vi hverken ny hardware eller software.

Tvert i mot er vi alle med på en elektrisk reise der mye skjer, ikke bare på biler, selvstyring, batterier, men også på betalingsløsninger.

Hurtigladere fra Tritium og ABB som brukes i Norge har ikke leser godkjent for kredittkort. Unntaket er 150kW laderene til E.on som nå har fått kortleser for kredittkort.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tritium har også nå lansert kortleser for sine ladere
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Det samme har Hypercharger.
Andre produsenter av hurtigladere vil nok også få godkjente kortlesere etterhvert, hvis de ikke har fått det i det siste. (Det er forskjell på en RFID leser og en kortleser.)

Når hardwaren er på plass, må backendsystemet utvikles. Og så kan det rulles ut, med forvirring rundt hvilke ladere som er "tap&go" og hvilke som krever app-løsningen. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektro

Takk for info @Lars C. Krogenæs. Bra at aktørene tar i bruk "ny" teknologi, men med flere aktører og flere typer ladere/løsninger, blir det jo samtidig enda mer komplisert. Her synes jeg bransjen har veldig mye å lære av nettopp bensinstasjonene. Hvis det er lov å si. Energistasjonene. Alt, egentlig:

- Selve pumpa har vært mer eller mindre uforandret i hundre år og den viser hvor mye du har fylt og hva det koster. Genialt, eller hva?
- Det finnes bare én type pumpe som passer alle biler i over hele verden, så vidt jeg vet. (Det burde kanskje vært en annen type pumpe på diesel, men det er en annen historie...)
- Alle biler får lov til å fylle over alt, til samme kontantpris, men du kan få noen prosent rabatt ved å bruke forskjellige betalingskort/medlemskort. Dog uavhengig av bilmerke.
- Det er ingen som tilbyr abonnement.
- Det er enkelt å betale, enten med kontant eller med kredit/debit kort over disk, eller med kort på pumpa. Mobilbetaling kommer vel også, men kun som et supplement. I utlandet fyller de til og med fremdeles for deg enkelte steder. :)
- Fyllingen feiler aldri, med mindre pumpa er i ustand, noe som nesten aldri skjer. Og det er nesten aldri kø, i alle fall ikke mange minutter.
- Det er relativt lik pris over alt i samme geografiske område. Onde tunger vil nok si det ligger tett opp til prissamarbeid, men det er i alle fall enkelt å forholde seg til og prisen er relativt gjennomsiktig mht. andel avgifter osv. Man slipper å lete etter en spesiell stasjon, og unngå andre.
- Stasjonene er godt synlige, godt skiltet og man kan gjøre alt man trenger under tak.

Circle K gjør mye riktig, men kan sikkert lære enda mer av seg selv. Shell kommer for fullt og bygger om en stasjon i England nå fra bensin/diesel til 10x 150kW ladere. Superspennende utvikling! https://cleantechnica.com/2020/02/07/shell-transforms-petrol-station-to-ev-charging-station-in-uk/

Hvis jeg kan navigere til- og lade på bensinstasjoner like enkelt som jeg fylte bensin før, vil jeg foretrekke det fremfor å stå på en eller annen forblåst parkeringsplass og knote med en app.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

storeulv

Sitat fra: elektro på fredag 21. august 2020, klokken 12:26
<snip>
Hvis jeg kan navigere til- og lade på bensinstasjoner like enkelt som jeg fylte bensin før, vil jeg foretrekke det fremfor å stå på en eller annen forblåst parkeringsplass og knote med en app.

Halleluja og amen!
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på fredag 21. august 2020, klokken 12:43
Sitat fra: elektro på fredag 21. august 2020, klokken 12:26
<snip>
Hvis jeg kan navigere til- og lade på bensinstasjoner like enkelt som jeg fylte bensin før, vil jeg foretrekke det fremfor å stå på en eller annen forblåst parkeringsplass og knote med en app.

Halleluja og amen!

Et rungende Amen fra Sørlandet også  ;) ;) :D

Jeg tror (dessverre) det er ladeoperatørene selv som må gjøre mye av drajobben her:

- Kundemakten er delvis kneblet, fordi vi er redde for å gi "elbilhaterne" vann på mølla hvis vi klager
- En del bilprodusenter håper vel innerst inne fortsatt at elbil er en mote som går over

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

#124
Sitat fra: elektro på fredag 21. august 2020, klokken 12:26
- Det finnes bare én type pumpe som passer alle biler i over hele verden, så vidt jeg vet. (Det burde kanskje vært en annen type pumpe på diesel, men det er en annen historie...)
- Det er enkelt å betale, enten med kontant eller med kredit/debit kort over disk, eller med kort på pumpa.
At det er en type pumpe (de er foresten ikke like, ulik tykkelse) er jo en ulempe. På ladere er det stort sett ikke så mye tvil om ccs eller chademo.

Enklere å betale når man først er registrert er det jo ikke, RFID er vesentlig enklere å bruke. Det er registreringsprosessen som er problemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Planlegger en lang elbilstur i høst gjennom Norge og Sverige. Hurtiglader sjelden men dette blir en prøve for oss. Har konto hos GK, Fortum, EON, Newmotion, InCharge, CK, Plugit Finland og skal få registret etron charging service kortet (Inoity) til turen.

Er det noen operatør som jeg mangler?? (Vil ikke kjøre i Kople regionen)
Er Plugsurfing det samme som Fortum nå for tiden?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

RJK

Sitat fra: tromsø på fredag 21. august 2020, klokken 14:49
Planlegger en lang elbilstur i høst gjennom Norge og Sverige. Hurtiglader sjelden men dette blir en prøve for oss. Har konto hos GK, Fortum, EON, Newmotion, InCharge, CK, Plugit Finland og skal få registret etron charging service kortet (Inoity) til turen.

Er det noen operatør som jeg mangler?? (Vil ikke kjøre i Kople regionen)
Er Plugsurfing det samme som Fortum nå for tiden?

De eies av Fortum, men er en kommersiell aktør som skal gi deg lading på tvers av ladekjedene/ladeoperatørene. De påstår at de ikke tar påslag, men du får en høyere pris, med mindre du er Jaguar-kunde og bestiller ladeavtale via samarbeidet der (på visse stasjoner/operatører ihvertfall), sammenlignet med hva du ville fått med brikke hos operatøren selv.

Fordelen skal være at du ikke må registrere deg hos mange av de andre operatørene, for de er "operatøren" din, og de som fakturerer deg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på fredag 21. august 2020, klokken 14:49
Planlegger en lang elbilstur i høst gjennom Norge og Sverige. Hurtiglader sjelden men dette blir en prøve for oss. Har konto hos GK, Fortum, EON, Newmotion, InCharge, CK, Plugit Finland og skal få registret etron charging service kortet (Inoity) til turen.

Er det noen operatør som jeg mangler?? (Vil ikke kjøre i Kople regionen)
Er Plugsurfing det samme som Fortum nå for tiden?

Da tror jeg du er rimelig bra dekket😂👍

Langtur med e-tron er, i alle fall utenom fellesferien, relativt uproblematisk👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Takk RJK og Thomas for svar! Da er det bare å peise på i høst :). Og ja, det er latterlig at man trenger så mange forskjellige kontorer!

Reisen blir nok relativt uproblematisk så snart vi kommet ned til Luleå. Mellom Luleå og Tromsø finnes strekk på 30 mil uten nåkka DC lading!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Hvor går ferden, artig å se på ruten. :) Du starter i Tromsø med e-tron 55? Har du e-tron Transit abonnement?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. august 2020, klokken 12:48
Sitat fra: elektro på fredag 21. august 2020, klokken 12:26
- Det finnes bare én type pumpe som passer alle biler i over hele verden, så vidt jeg vet. (Det burde kanskje vært en annen type pumpe på diesel, men det er en annen historie...)
- Det er enkelt å betale, enten med kontant eller med kredit/debit kort over disk, eller med kort på pumpa.
At det er en type pumpe (de er foresten ikke like, ulik tykkelse) er jo en ulempe. På ladere er det stort sett ikke så mye tvil om ccs eller chademo.

Enklere å betale når man først er registrert er det jo ikke, RFID er vesentlig enklere å bruke. Det er registreringsprosessen som er problemet.

Enig, det er ikke en fordel at det er mulig å fylle feil drivstoff. :) Men det er heller ikke noen fordel å komme til en lader med kun CCS når du har Chademo. Sagt på en annen måte, det er ikke noe poeng med forskjell pumpe- eller plugg når innholdet er det samme.

Også enig i at RFID er enkelt, problemet er at du må ha mange RFID brikker..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

#131
Sitat fra: elektro på fredag 21. august 2020, klokken 20:12
Hvor går ferden, artig å se på ruten. :) Du starter i Tromsø med e-tron 55? Har du e-tron Transit abonnement?

Hadde en 55 leiebil i vår men fikk vår egen 50 i juli. En lauch ed. Går 35 mil på sommeren så 30 mil i mitten september gjennom Finnmark blir en utfordring men det finnes noen 11kW nødladere.

Vi skal kjøre fra Tromsø via Nordkjosbotn (50kW) - Kilpisjärvi - Muonio (50kW) og så videre til Luleå og E4 ned til Stockholm. Sen surre rundt litt og tilbake via Östersund og sen E6 i Norge til Tromsø.

Det er strekket Nordkjosbotn til Muonio som er 30 mil og + 350 høydemeter.

Etron transit, er det 1års abonnementet man får fra audi?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på fredag 21. august 2020, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på fredag 21. august 2020, klokken 20:12
Hvor går ferden, artig å se på ruten. :) Du starter i Tromsø med e-tron 55? Har du e-tron Transit abonnement?

Hadde en 55 leiebil i vår men fikk vår egen 50 i juli. En lauch ed. Går 35 mil på sommeren så 30 mil i mitten september gjennom Finnmark blir en utfordring men det finnes noen 11kW nødladere.

Vi skal kjøre fra Tromsø via Nordkjosbotn (50kW) - Kilpisjärvi - Muonio (50kW) og så videre til Luleå og E4 ned til Stockholm. Sen surre rundt litt og tilbake via Östersund og sen E6 i Norge til Tromsø.

Det er strekket Nordkjosbotn til Muonio som er 30 mil og + 350 høydemeter.

Etron transit, er det 1års abonnementet man får fra audi?

Ja, og det er det som gir rabatt på Ionity :-)
Bare pass på at du får registrert riktig. Du må selv velge Transit ved registrering.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

I følge artikkel hos Teknisk ukeblad får Taycan nå automatisk oppkobling ved Ionity ladere. Audi implementerer det samme i løpet av året.

- Har dere tro på at vi som allerede har e-tron får dette implementert ved software oppdatering? Eller vil dette bli forbeholdt 2021 modeller og videre fremover?
Bør jo la seg gjøre så sant Audi vil.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 25. august 2020, klokken 22:48
I følge artikkel hos Teknisk ukeblad får Taycan nå automatisk oppkobling ved Ionity ladere. Audi implementerer det samme i løpet av året.

- Har dere tro på at vi som allerede har e-tron får dette implementert ved software oppdatering? Eller vil dette bli forbeholdt 2021 modeller og videre fremover?
Bør jo la seg gjøre så sant Audi vil.
0 tro på at vi får det dessverre.  Ny funksjon= nytt kjøp, det er tradisjonen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA