Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Headup display

Startet av Glan, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. januar 2020, klokken 13:00
Problemet for meg oppstår når man beveger blikket mellom head up og vegen. Dette er utrolig ubehagelig og jeg tror flere opplever det sånn. Head up displayet blir en forstyrrende faktor som øynene ønsker å fokusere på.

Ja, jeg kjenner til fenomenet. Alder kan spille inn, jo eldre man blir jo verre er det med hurtig overgang mellom lysstyrker. Da er jo en mulig løsning å dimme den ned. Fokus er en annen ting. Hvis HUDen er nært føreren så må øynene fokusere om. Det gjelder også på et vanlig speedometer, men det tar litt lengre tid å flytte blikket, pluss at man nok ofte leser tallet selv om det er ute av fokus. Du ser at det står 62 eller at nåla er litt over 60-streken selv om du bare kaster et kjapt blikk.

Ideellt så er HUDen projisert på frontruten og fokusert til uendelig, dvs det virker som den flyter ute i luften foran bilen og øynene trenger ikke endre fokus for å lese den. Det krever jo noe belegg på frontruten og litt dyr optikk som tar plass. Men hvis det ikke er såpass så er det egentlig ikke vits etter min mening.
'21 3LR

RuneW

Finnes det virkelig HUDs som ikke har optisk trikset fokuspunktet lenger vekk en enheten?

Jeg har lite greie på dette, men var sikker på at HUD-infoen skulle se ut som det car over panseret et sted, rent fokusmessig.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Oddaa

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:43
Jeg har lite greie på dette, men var sikker på at HUD-infoen skulle se ut som det car over panseret et sted, rent fokusmessig.
Sånn har det i alle fall vært på de bilene jeg har kjørt, min egen inkludert.

Har aldri opplevd problemer med fokus i denne sammenheng.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jlan

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:43
Jeg har lite greie på dette, men var sikker på at HUD-infoen skulle se ut som det car over panseret et sted, rent fokusmessig.
Har du fokus på panseret når du kjører?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RuneW

#64
Sitat fra: jlan på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:24
Sitat fra: RuneW på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:43
Jeg har lite greie på dette, men var sikker på at HUD-infoen skulle se ut som det car over panseret et sted, rent fokusmessig.
Har du fokus på panseret når du kjører?

Nei, jeg ser det ikke engang når jeg kjører...  ;)

Jeg har bare lest dette med fokuspunkt og "ett sted over panseret", aldri opplevd det selv. Kanskje tanken er at det skulle være noe forskjell i fokus på vei/HUD, men ikke så mye så det skal ta for mye tid å re-fokusere?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Fokusavstanden blir jo uansett lenger unna en frontruten. Selv hvis du bruker en av appene der man legger mobilen på dashbordet og du ser refleksen i frontruten, der det jo ikke er noe optikk mellom. Da ser det likevel ut som refleksen er ute foran frontruten, med samme avstand som mobilen er fra frontruten.

Du kan sikkert se den samme effekten nå, hvis du ser på en refleks i dataskjermen eller i nærmeste vindu. Den har forskjellig fokusavstand sammenlignet med selve skjermen eller vinduet, eventuelt vindusrammen eller en flekk på vinduet, siden det ikke er så lett å fokusere på selve glasset.

Men en skal ikke mer en ti-tolv meter unna før fokusavstanden er tilnærmet lik uendelig. Så en litt kostbar HUD tar seg bryderiet med å fokusere HUDens innhold dit.

Når det er bra så trenger du ikke en gang flytte blikket fordi det er såpass nært der blikket ellers er at du kjenner igjen tallene og symbolene. Du merker egentlig ikke at du leser det, symbolene er bare fremme i synsfeltet og bekrefter tilstanden du antar du har, f.eks. "jeg holder fartsgrensen og ACC er aktiv".
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA