Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Headup display

Startet av Glan, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. januar 2019, klokken 12:44
Litt morsomt hvor opptatt folk er av speedometeret. Egentlig ett av de mindre viktige tnstrumentene, og viser hvor feilslått politikken er. Alt for stor fokus på fart alene. Folk bør bruke oppmerksomheten på veien og trafikkbildet. Fartsgrensen overlater jeg til ACC / AP, så griper jeg inn ved behov for overstyring.
Jeg skal ikke ha bil med ACC eller AP. (Økonomi)
Har heller ikke lyst å bli blitset eller møte den røde pingpong-racketen til kongstabel fordi jeg ikke fulgte md og hadde seget opp i øvre ti-del av fartsgrensen.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. januar 2019, klokken 12:44
Litt morsomt hvor opptatt folk er av speedometeret. Egentlig ett av de mindre viktige tnstrumentene, og viser hvor feilslått politikken er. Alt for stor fokus på fart alene. Folk bør bruke oppmerksomheten på veien og trafikkbildet. Fartsgrensen overlater jeg til ACC / AP, så griper jeg inn ved behov for overstyring.
Helt enig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. januar 2019, klokken 13:06
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. januar 2019, klokken 12:44
Litt morsomt hvor opptatt folk er av speedometeret. Egentlig ett av de mindre viktige tnstrumentene, og viser hvor feilslått politikken er. Alt for stor fokus på fart alene. Folk bør bruke oppmerksomheten på veien og trafikkbildet. Fartsgrensen overlater jeg til ACC / AP, så griper jeg inn ved behov for overstyring.
Jeg skal ikke ha bil med ACC eller AP. (Økonomi)
Har heller ikke lyst å bli blitset eller møte den røde pingpong-racketen til kongstabel fordi jeg ikke fulgte md og hadde seget opp i øvre ti-del av fartsgrensen.

Peugeot 807,har kjørt den en del og det var litt uvant i starten men overhode ikke noe problem etter en stund..


Amoss

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:10
Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)

Siden du tilsynelatende uttaler deg rimelig bombastisk/skråsikkert her, og også driver med salg av bil-komponenter, så finner jeg det naturlig å spørre om du sitter på noen "inside information" om noen som er i gang med dette alt?
Model S 85D

Autowinder

Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:52
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:10
Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)
Det er ganske lett.
Jeg leste at OBDII er droppet på TM3, da kravene ikke omfatter EV. Andre leverandører har jo beholdt dette, mens Tesla har en liten serviceport á la ethernet bak deksel på siden av dashbordet. Det er imidlertid en 12v splitter/fordelingspunkt bak dekselet over førersidens fothviler/bremsepedal.

https://youtu.be/bXNjgyrcGno
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olavxxx

Sitat fra: Autowinder på søndag 13. januar 2019, klokken 13:03
Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:52
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:10
Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)
Det er ganske lett.
Jeg leste at OBDII er droppet på TM3, da kravene ikke omfatter EV. Andre leverandører har jo beholdt dette, mens Tesla har en liten serviceport á la ethernet bak deksel på siden av dashbordet. Det er imidlertid en 12v splitter/fordelingspunkt bak dekselet over førersidens fothviler/bremsepedal.

https://youtu.be/bXNjgyrcGno
ODB-kontakten gav bare strøm i S/X også, for å lese ut data må man bruke annen plugg i de også.

GOS

Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 13:47
ODB-kontakten gav bare strøm i S/X også, for å lese ut data må man bruke annen plugg i de også.


På nyere utgaver. Frem til 2015/2016 eller noe slikt så var det bare en overgang til standard ODB kontakt som trengtes.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. januar 2019, klokken 13:06
Jeg skal ikke ha bil med ACC eller AP. (Økonomi)
Har heller ikke lyst å bli blitset eller møte den røde pingpong-racketen til kongstabel fordi jeg ikke fulgte md og hadde seget opp i øvre ti-del av fartsgrensen.
Nå har alle Tesla vanlig CC, så får du passe på å bremse når du tar igjen andre biler...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. januar 2019, klokken 09:31
Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. januar 2019, klokken 13:06
Jeg skal ikke ha bil med ACC eller AP. (Økonomi)
Har heller ikke lyst å bli blitset eller møte den røde pingpong-racketen til kongstabel fordi jeg ikke fulgte md og hadde seget opp i øvre ti-del av fartsgrensen.
Nå har alle Tesla vanlig CC, så får du passe på å bremse når du tar igjen andre biler...

På Model S så mener jeg CC slår seg av når du bremser, så er ganske dillete å drive og skru av å på hver gang du har en bil foran deg og må bremse. Da er det like greit å bruke gasspedalen...så regner med adaptiv kan gjøre den verdt å bruke...
Tesla Model Y                         2021-

Lynkjapp

På min nåværende bil har jeg fartsperre, noe som burde være enkelt å SW-implementere på en Tesla. Den sperren gjør at selv med klampen i bånn går ikke bilen fortere enn det man til en hver tid har stilt inn. Jeg vet at Tesla har en type fartsperre, men det er vel mest for å stoppe 18-åringer fra å kjøre i 250 km/h. Fartsperren jeg snakker om kan reguleres helt ned til 30 km/h og lar seg veldig enkelt justere med knappene på rattet etter hvert som fartsgrensen endres.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 10:32
På Model S så mener jeg CC slår seg av når du bremser, så er ganske dillete å drive og skru av å på hver gang du har en bil foran deg og må bremse. Da er det like greit å bruke gasspedalen...så regner med adaptiv kan gjøre den verdt å bruke...
Med restore funksjonalitet så synes jeg ikke det er så ille, men er jo avhengig av trafikk og type vei. På lett trafikkert motorvei foretrekker jeg CC i stedet for ACC, det blir bedre flyt (hvis man ikke ligger i venstrefilen hele tiden da).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 14. januar 2019, klokken 10:41
På min nåværende bil har jeg fartsperre, noe som burde være enkelt å SW-implementere på en Tesla.

Dette stiller du enkelt inn i Tesla-appen. Egen "Speed limit mode" der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. januar 2019, klokken 10:32
På Model S så mener jeg CC slår seg av når du bremser, så er ganske dillete å drive og skru av å på hver gang du har en bil foran deg og må bremse. Da er det like greit å bruke gasspedalen...så regner med adaptiv kan gjøre den verdt å bruke...

Ikke for min del ihvertfall. Jeg har adaptiv men slår den nesten alltid av når jeg har en bil foran meg. Den kjører ikke jevnt nok for min smak. Eneste gangene jeg har den på er om jeg ligger bak lastebiler eller andre biler som kjører på CC og kjører helt jevnt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynkjapp

#43
Sitat fra: cra på mandag 14. januar 2019, klokken 10:58Dette stiller du enkelt inn i Tesla-appen. Egen "Speed limit mode" der. :)
Som sagt så er jeg klar over at Tesla har en fartsperre, men det er ikke særlig egnet å sitte og fikle med appen hver gang det kommer et 50-skilt eller et 80-skilt. ;) Det er derfor jeg har lyst på en fartsperre som justeres på rattet, on the fly, fra minutt til minutt mens man kjører. Det funker vanvittig bra på min nåværende bil og er noe jeg kommer til å savne.

Øyvind.h

I går kjørte jeg X75D fra Hafjell til Oslo med henger på slep. Kom ikke mange kilometer før jeg savnet min adaptive cruise. Slitsomt å måtte korrigere så mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA