Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf E+ eller TM3?

Startet av trondhla, onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: Leafy på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:28Denne varianten av Leaf kommer til å bruke mye ekstra tid på dagens ladenettverk som igjen genererer enda mer kø. Utrolig at Nissan ikke endrer til CCS på disse bilene!

Spent på hva selgerne kommuniserer rundt dette til uvitende elbilkunder. De kommer til å få seg en overraskelse.
Nja, totalt sett er det lik påvirkning ved at en 40 kWh Leaf stopper og lader 2x 30 minutter vs en 60 kWh Leaf som stopper og lader 1x 60 minutter. Ingen rapidgate og visstnok lavere forbruk bør redusere påvirkningen av en 60 kWh Leaf på ladenettverket.

Og i tillegg vil 60 kWh Leaf kjøre omkring 50% lengre enn 40 kWh Leaf før det er behov for første lading - om man da f.eks når destinasjonen etter 300 km, der enn 40 kWh Leaf hadde måttet lade etter 200 km, så klarer den turen uten hurtiglading. Rekkevidden bør altså også redusere påvirknngen på ladenettverket.

Men usikkerheten er om folk vil bruke 60 kWh Leaf oftere på langtur enn 24-40 kWh Leaf. Det vil kunne øke påvirkningen på ladenettverket en del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

casall

Hvordan var det med hengerfeste og takstativ på M3?

Espen Hugaas Andersen

Takstativ finnes, men er foreløpig vanskelig å få tak i. Kan vel anta tilgjengeligheten blir bedre etter hvert.

Hengerfeste er fortsatt ukjent. Personlig tror jeg det kommer, men bare på biler med luftfjæring, og da først om noen måneder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

batterimannen

Får den nye  Leaf elwktrisk justerbare seter og minnefunksjon?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

EV-FTW

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:35
Sitat fra: Leafy på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:28Denne varianten av Leaf kommer til å bruke mye ekstra tid på dagens ladenettverk som igjen genererer enda mer kø. Utrolig at Nissan ikke endrer til CCS på disse bilene!

Spent på hva selgerne kommuniserer rundt dette til uvitende elbilkunder. De kommer til å få seg en overraskelse.
Nja, totalt sett er det lik påvirkning ved at en 40 kWh Leaf stopper og lader 2x 30 minutter vs en 60 kWh Leaf som stopper og lader 1x 60 minutter. Ingen rapidgate og visstnok lavere forbruk bør redusere påvirkningen av en 60 kWh Leaf på ladenettverket.

Og i tillegg vil 60 kWh Leaf kjøre omkring 50% lengre enn 40 kWh Leaf før det er behov for første lading - om man da f.eks når destinasjonen etter 300 km, der enn 40 kWh Leaf hadde måttet lade etter 200 km, så klarer den turen uten hurtiglading. Rekkevidden bør altså også redusere påvirknngen på ladenettverket.

Men usikkerheten er om folk vil bruke 60 kWh Leaf oftere på langtur enn 24-40 kWh Leaf. Det vil kunne øke påvirkningen på ladenettverket en del.


Lavere forbruk? De har jo ikke forandret på design eller drivverk. Så hvorfor skal da forbruket bli så mye lavere? Leaf er en «tørst» bil, så alt hadde hjulpet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:31
Ja, ganske sikker på at det er 2x isofix i baksetet. Er i hvert fall 2x latch i USA, som er egentlig akkurat det samme.
Det er 2x latch (isofix kompatibel) med toppfeste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

#21
Sitat fra: hemi på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:58
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:56
Hva er prisen på billigste TM3 av de man kan bestille i dag?
454k, da med masse utstyr må sies. og over 20 mil mer rekkevidde wltp, trolig i praksis enda mer.

imho er det en nobrainer. du får også 4x4... og ja. Jeg skal strekke det så langt at jeg ikke kan forstå at de klarer selge en eneste bil, når tm3 er konkurrent.

Prisforskjellen blir vel større om du skal ha med det utstyret som er på leafen. Jeg (og mange andre) MÅ ha ACC ihvertfall.

Og jeg mener det er plass til Leaf i det prisleie den kommer i, M3 blir 112k dyrere.

Leaf60: 383,- inkl ACC
M3: 454 + 41for ACC++= 495,-

turfsurf

Sitat fra: trondhla på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33
Nå som katta er ute av sekken dvs. Leaf E+ er lansert, hva ville valget være mellom Leaf E+ eller Tesla Model 3?
Bare grunnet rekkevidde og ladenettverk er valget Model 3. Ikke ladenettverk bare Tesla Supercharger, men i tillegg Ionity og all annen CCS.

Når man da tar med større bil, bedre å kjøre, AWD, glasstak, Autopilot, ytelse, MMI, vesentlig lavere forbruk og mye annet da skal man ha veldig spesielle ønsker for å velge Leaf.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øystein K på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:25Lavere forbruk? De har jo ikke forandret på design eller drivverk. Så hvorfor skal da forbruket bli så mye lavere? Leaf er en «tørst» bil, så alt hadde hjulpet.
Nissan sier at bytte av motor/drivverk har redusert forbruket fra 206 Wh/km til 180 Wh/km. Om det stemmer vet ikke jeg. https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

casall

Er det ikke en form for ACC i standardutgaven til M3, uten at man må betale de 41k ekstra, som jeg trodde var en mer avansert bare?

Espen Hugaas Andersen

#25
Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:43Er det ikke en form for ACC i standardutgaven til M3, uten at man må betale de 41k ekstra, som jeg trodde var en mer avansert bare?
Det er vanlig (ikke adaptiv) cruise control om man ikke betaler for AP. Betaler man for AP får man alt mulig av features. ACC, feltassistent, automatisk parkering, mm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:29
Prisforskjellen blir vel større om du skal ha med det utstyret som er på leafen. Jeg (og mange andre) MÅ ha ACC ihvertfall. Og jeg mener det er plass til Leaf i det prisleie den kommer i, M3 blir 112k dyrere.
En makset ut Leaf kommer vel på 440-450k og er mere sammenlignbar med Model 3 LR med AP på 500-530k. Så 70-80k prisdiff.

Når Model 3 SR og/eller MR kommer som da får nesten lik pris bør det stort sett være game over (vel, noen skal uansett ha høyreist bil da). Men de har nok en lojal kundegruppe og ett veldig sterkt merkenavn, så selger vel bra en stund til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

#27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:47
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:29
Prisforskjellen blir vel større om du skal ha med det utstyret som er på leafen. Jeg (og mange andre) MÅ ha ACC ihvertfall. Og jeg mener det er plass til Leaf i det prisleie den kommer i, M3 blir 112k dyrere.
En makset ut Leaf kommer vel på 440-450k og er mere sammenlignbar med Model 3 LR med AP på 500-530k. Så 70-80k prisdiff.

Når Model 3 SR og/eller MR kommer som da får nesten lik pris bør det stort sett være game over (vel, noen skal uansett ha høyreist bil da). Men de har nok en lojal kundegruppe og ett veldig sterkt merkenavn, så selger vel bra en stund til.

Nei, Leaf til 383,- er tilnærmet Tekna utstyrt. Kan få diverse pyntelister o.l.

Så for meg er prisforskjellen 112k. Før valg av dekk, lakk osv. (Men får mer annet utstyr i M3).

Blir nok til at jeg venter og ser om MR kommer i løpet av våren, eller en brukt LR er like aktuelt.

casall

Vet man noe om når TM3 SR og MR kommer til bestilling?

Løve

Du kunne satt en TM3 i garasjen min og lagt nøkkelen i postkassen og jeg hadde takket nei. At den heller ikke har takstativ er jo helt ubrukelig for en som stadig vekk har brett av alle slags slag og størrelser på taket. Dog, jeg kommer ikke til å oppgradere min nåværende 40 Leaf til en 60 Leaf. Ingen aktiv kjøling er en virkelig NO GO. At en tviholder på ChaDeMo i Europa er heller ikke positivt. slutt med at en overpriser størrelsen på batteriet noe så inn i granskauen så er trioen med nei argumenterer komplett.

Maks 50k opp er det jeg er villig til å betale. For med de 100k opp som nå er så vil Niro og Kona plutselig bli mye mer aktuelle. Jeg kjører mye og langt, og skal jeg da oppgradere så skal jeg ha en bil jeg kan kjøre mye og langt med. &0 Leaf fremstår dessverre ikke som en slik bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA