Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har noen erfaringer med disse ladekablene?

Startet av Bunk, mandag 07. januar 2019, klokken 23:57

« forrige - neste »

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Bunk

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:43
Hvilken type bil skal du benytte den til ?

Foreløpig en Volvo xc60. Men neste bil blir nok helelektrisk.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bunk

Hei,

Godt poeng  :+1:

Grunnen til at jeg så på de med 32A, var litt fordi jeg da kan bruke samme kabel når jeg mest sannsynlig kjøper helelektrisk etterhvert.


elektrolux

Kurant nok, men kjøp heller en kabel til den bilen du har, og selg den med bilen. Vurder også om du virkelig trenger 10m.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bunk

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. januar 2019, klokken 12:57
Kurant nok, men kjøp heller en kabel til den bilen du har, og selg den med bilen. Vurder også om du virkelig trenger 10m.

Takker for svar. Skal måle litt, men slik det er lagt opp hjemme, så kan jeg den ene dagen stå 5 meter unna, og neste dag kanskje 7-8 meter unna.

cra

Prisforskjellen er jo liten, så da koker det ned til hvor praktisk det er med noen meter ekstra kabel.

Pro-tip: (Med forbehold om at du kanskje kand ette allerede) Lær deg å kveile kabelen riktig, så unngår du å gjøre den om til en spiralkabel som så slutter å fungere. over-under metoden er stikkordet. Med litt trening går det like raskt som vanlig kveiling. Det du i alle fall *aldri* må gjre er å kveile over hånd og albue. Da blir ikke kabelen gammel!

Prøv med et stivt tau, og trekk så kveilen ut ved å dra i endene så ser du ganske godt hva som skjer med kabelen. Små løkker gir bedre effekt på hvordand et funker. Tilsvarende med en over-under kveil git ingen vridning i kabelen. :)

Eksempel-video:
https://www.youtube.com/watch?v=uy3axdxDdKs&feature=youtu.be
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bunk

skal innrømme at jeg alltid har brukt albue metoden på alle mulige kabler.

Takk for godt tips :+1:

cra

Sitat fra: Bunk på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:58
skal innrømme at jeg alltid har brukt albue metoden på alle mulige kabler.
Takk for godt tips :+1:

Det er greit nok å albuekveile på en skjøtekabel til et par hundrelapper, men på en Type2-kabel til et par tusenlapper (eller en UMC til enda flere lapper!) er det god timebetaling å lære seg riktig metode. Og når du først kan den vil headesettet ditt, ledningen til mobilladeren og laptoppen osv antakelig også få det bedre.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Albumetoden på en 3x6 + 2 x 0,5mm2 kabel betyr reell fare for brudd på de tynne signal lederne. Best å la kabelen bestemme og ikke albuen. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA