Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y - estimat på priser

Startet av ethoring, søndag 06. januar 2019, klokken 22:28

« forrige - neste »

ethoring

For moro skyld, har jeg laget et regneark mest "beste gjetning" på priser på Model Y, basert på dagens priser på Model S, X og 3.

Man kan se på dette som en matrise med 2 x 2 ruter
S - X
3 - Y

Har beregnet pris på Model Y LR AWD basert på to ulike metoder:
1. Prisforholdet 3/Y vil være det samme som prisforholdet S/X
2. Prisdifferansen 3-Y vil være den samme som prisdifferansen S-X
(kalkulert basert på 3 LR AWD og S/X 100 D)

Med utgangspunkt i pris på LR AWD-versjonen, har jeg kalkulert pris på SR AWD/RWD utelukkende på prisdifferanser (fordi tilvalg pleier å koste det samme på ulike modeller).

Konklusjonen er at jeg estimerer følgende priser på Model Y (avrundet til nærmeste 1000):
LR AWD: kr 483 000      +/- 1 %
SR AWD: kr 385 000      +/- 1,25 %
SR RWD: kr 340 000      +/- 1,50 %

Alle priser (både NOK og USD) i regnearket er ekskl. avgifter, vrakpant osv.

Har lagt ved regnearket om noen skulle synes det er interessant.
Tar gjerne i mot kritikk/forbedringsforslag :)

ethoring

SR RWD beregnet til 340 000 kr tilsvarer USD 38000 (etter "Tesladollar-kurs" på 8,92). Så da blir det mitt tipp til lanseringen i "Ides of March" :)

Lepet65

Model Y kommer antakeligvis bare med AWD

ethoring

Sitat fra: Lepet65 på søndag 06. januar 2019, klokken 23:53
Model Y kommer antakeligvis bare med AWD
Hei! Det kan det godt hende du har rett i :)
I regnearket står det at Y antakelig kanskje kun kommer med AWD i Norge, på samme måte som Model X.
Men Model X ble solgt med RWD i USA, jeg antok det samme for Y, spesielt siden det ryktes startpris $35-40k. Hvis AWD skal være inkludert i startprisen, er det rart om den kommer lavere enn $40k, siden AWD er priset til $5k og Y neppe skal ha lavere startpris (gitt like vilkår) enn Model 3..?

Er det kilder på at Y skal komme utelukkende med AWD?


geear

Sitat fra: ethoring på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
I regnearket står det at Y antakelig kanskje kun kommer med AWD i Norge, på samme måte som Model X.
Men Model X ble solgt med RWD i USA...
Kilde på at X har vært solgt som RWD i USA? Trodde det kun var snakk om det en stund før lansering, men såvidt jeg vet ble alle AWD.

S er også kun AWD nå.

ethoring

Sitat fra: gr på mandag 07. januar 2019, klokken 08:58
Sitat fra: ethoring på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
I regnearket står det at Y antakelig kanskje kun kommer med AWD i Norge, på samme måte som Model X.
Men Model X ble solgt med RWD i USA...
Kilde på at X har vært solgt som RWD i USA? Trodde det kun var snakk om det en stund før lansering, men såvidt jeg vet ble alle AWD.

S er også kun AWD nå.

"The company planned to offer rear-wheel drive models, but instead all models use all wheel drive."


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_X

Cowboystrekk

Regn også med at Y kommer med luftfjæring som standard om hengerfeste blir standard grunnet høydejustering av lykter etc med mindre Tesla innfører noe automatikk på det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ethoring

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 08. januar 2019, klokken 09:45
Regn også med at Y kommer med luftfjæring som standard om hengerfeste blir standard grunnet høydejustering av lykter etc med mindre Tesla innfører noe automatikk på det.

Ut fra dette bør faktisk prisforskjellen fra Y til 3 kunne bli større enn fra X til S, fordi på X/S har begge luftfjæring uansett, mens grunnutgaven av 3 har stålfjærer der Y får luftfjærer  ???
Forøvrig er det likt at S->X og 3->Y i begge fall innebærer tillegg for høyere karosseri, falkevingedører og hengerfeste.

geear

Sitat fra: ethoring på mandag 07. januar 2019, klokken 09:43
Sitat fra: gr på mandag 07. januar 2019, klokken 08:58
Sitat fra: ethoring på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
I regnearket står det at Y antakelig kanskje kun kommer med AWD i Norge, på samme måte som Model X.
Men Model X ble solgt med RWD i USA...
Kilde på at X har vært solgt som RWD i USA? Trodde det kun var snakk om det en stund før lansering, men såvidt jeg vet ble alle AWD.

S er også kun AWD nå.

"The company planned to offer rear-wheel drive models, but instead all models use all wheel drive."


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_X
Ja, akkurat, det var bekreftelse av det jeg sa, du sa de ble solgt som RWD i USA...

ethoring

#9
Det stemmer. Jeg fant info som motbeviste min påstand og bekreftet din, og delte også det sitatet :)

olavxxx

Sitat fra: ethoring på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:27
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 08. januar 2019, klokken 09:45
Regn også med at Y kommer med luftfjæring som standard om hengerfeste blir standard grunnet høydejustering av lykter etc med mindre Tesla innfører noe automatikk på det.

Ut fra dette bør faktisk prisforskjellen fra Y til 3 kunne bli større enn fra X til S, fordi på X/S har begge luftfjæring uansett, mens grunnutgaven av 3 har stålfjærer der Y får luftfjærer  ???
Forøvrig er det likt at S->X og 3->Y i begge fall innebærer tillegg for høyere karosseri, falkevingedører og hengerfeste.
Men på X har man alle dørene motoriserte, har hengerfeste osv.
Så ikke noe automatikk i at differansen vil være større.

Når Y blir solgt, er neppe 3 lik den modellen man får kjøpt i dag heller, så det er jo sånn set umulig å vite.
Men litt dyrere blir den nok, særlig i starten når de gjerne ikke har oppjustert produksjonskapasitet, gjerne har lange ordrelister osv. Men samtidig må den jo ligge litt under X, så jeg til tro det naturlige prisleiet blir ca 100K over 3, så fremt de har samme utstyr osv.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 14:05
... så jeg til tro det naturlige prisleiet blir ca 100K over 3, så fremt de har samme utstyr osv.

Hmm... Sjekket nå inne på Tesla.com, og prisforskjellen mellom en grunnversjon av Model S og X er nå på 26.900. Hhv 699.820 og 726.720.  Noen spesiell grunn til at du tror at differansen mellom 3 og Y vil være nesten 4 ganger så høy som den er mellom S og X?

Joda, differansen kan komme til å bli på mer enn det som det i dag er mellom S og X, da basisutgaven av 3 er uten AWD, mens Y formodentligvis blir med (dersom det følger mønsteret fra X).
Model S 85D

olavxxx

Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 14:26
Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 14:05
... så jeg til tro det naturlige prisleiet blir ca 100K over 3, så fremt de har samme utstyr osv.

Hmm... Sjekket nå inne på Tesla.com, og prisforskjellen mellom en grunnversjon av Model S og X er nå på 26.900. Hhv 699.820 og 726.720.  Noen spesiell grunn til at du tror at differansen mellom 3 og Y vil være nesten 4 ganger så høy som den er mellom S og X?

Joda, differansen kan komme til å bli på mer enn det som det i dag er mellom S og X, da basisutgaven av 3 er uten AWD, mens Y formodentligvis blir med (dersom det følger mønsteret fra X).
Såpass, da blir det kanskje mindre forskjeller.
Når jeg kjøpte X, var den mye dyrere enn S.
Men det har jo skjedd mye med utstyr og hva som var inkludert, i året som har gått.

Jeg tror ikke vi får RWD 3 til Norge. Så billigste blir kanskje SR 3 for ca 300-350. Da er det kanskje begrenset hvor mye de kan ta for Y SR, kanskje bare opp 25-30K da(?). Men spørs veldig hva Lynk & CO, Xc40, osv leverer.

turfsurf

Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 14:26

Joda, differansen kan komme til å bli på mer enn det som det i dag er mellom S og X, da basisutgaven av 3 er uten AWD, mens Y formodentligvis blir med (dersom det følger mønsteret fra X).
En ting man må huske på når man sammenligner pris mellom X og S og etter hvert 3 og Y er at man må gå opp en størrelse i batteri på X og Y for å få samme rekkevidde som på S og 3.

Jeg vurderte X90 mot S75, og deretter X100 mot S90. Det blir vel da Y LR mot 3 MR (hvis de er tilgjengelige da).

Blir dyrt hengerfeste...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. januar 2019, klokken 18:14
Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 14:26

Joda, differansen kan komme til å bli på mer enn det som det i dag er mellom S og X, da basisutgaven av 3 er uten AWD, mens Y formodentligvis blir med (dersom det følger mønsteret fra X).
En ting man må huske på når man sammenligner pris mellom X og S og etter hvert 3 og Y er at man må gå opp en størrelse i batteri på X og Y for å få samme rekkevidde som på S og 3.

Jeg vurderte X90 mot S75, og deretter X100 mot S90. Det blir vel da Y LR mot 3 MR (hvis de er tilgjengelige da).

Blir dyrt hengerfeste...
Ja, 3P og 3 LR er røverkjøp egentlig, sykt hva man får for prisen av en kjedelig fossilbil med minste dieselmotoren :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA