Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 08:01

Ser EPA rating er ute nå
https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-tron-range-epa-us/

204 miles, CA 330 KM.

Stemmer greit det, men da er vi jo VELDIG realistiske. De fleste i norske media som har kjørt bilen i langtur/vintertest havner der, noen litt lenger. Men det har stort sett vært i -10 grader over fjell. Teslabjørn havnet på 331 km. i sin 90 km/t snittest, på våt vintervei i -6 grader, og sa han nok kunne klart 400 km. på sommer. Og han var ikke spesielt positivt innstilt.

Jeg ligger på 250Wh/km. snitt første 1500 km. med bilen i fint vinter/vårvær på Østlandet med skikkelig blandet kjøring og 20' hjul. Både motorvei 120 km/t og mye småkjøring/bykjøring. Det tilsvarer ca. 335 km. rekkevidde.

Det underlige her er jo resultatene til visse a andre biler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Problemet er at ca 30 mil rekkevidde om vinteren betyr at man må lade etter ca 25 mil, hvis man ikke skal kjøre batteriet helt tomt. Hvis man hurtiglader til 80 % på langtur, så er man nede i ca 20 mil mellom hver ladestopp.
En strekning Oslo - Trondheim vil da kreve 2 ladestopp, så jeg vil ikke si at e-tron se noen optimal langtur-bil. Men de fleste vil nok leve greit med den begrensningen. Om batteriets kapasitet reduseres med 20 % er det litt verre, men det burde ikke skje på minst 10 år.

Imagine

#767
Sitat fra: TM på fredag 05. april 2019, klokken 09:40
Problemet er at ca 30 mil rekkevidde om vinteren betyr at man må lade etter ca 25 mil, hvis man ikke skal kjøre batteriet helt tomt. Hvis man hurtiglader til 80 % på langtur, så er man nede i ca 20 mil mellom hver ladestopp.
En strekning Oslo - Trondheim vil da kreve 2 ladestopp, så jeg vil ikke si at e-tron se noen optimal langtur-bil. Men de fleste vil nok leve greit med den begrensningen. Om batteriets kapasitet reduseres med 20 % er det litt verre, men det burde ikke skje på minst 10 år.

Vel - du kommer lett 30 mil med minst 10% igjen på batteriet vinterstid er min erfaring så langt. Da kjører du på vei til fjellet og uten å tenke over forbruket. Tar forbikjøringer med full boost-akselerasjon osv. Om du i tillegg forvarmer før avreise og tenker over forbruket under kjøringen for å kjøre mest mulig økonomisk så kommer du sikkert minst 10% lenger.
Kaldeste jeg har testet er riktignok 5 minus, så aner ikke hvordan 15-20 minus slår ut.
Om du skal kjøre mest mulig økonomisk med etron må du sørge for at den kan seile og regenerere mest mulig. Nesten som man kunne gjøre med en 70-80-talls amerikaner med V8. Man bare gasser «en gang» så ruller den videre på egenhånd...

Gass på litt mer enn du trenger og la den bruke tyngden sin og bare seile til neste oppoverbakke og regenerer litt i nedoverbakker. Da kommer e-tron-forbruket fort ned i 20-22 om du holder deg under 100-110km/t.

Ps- har kjørt snart 3200km med e-tron siden jeg fikk utlevert mandag 18. Mars nå, så begynner å få litt erfaring  :)

Jeg testet dette fra Drøbak, via Oslofjordtunellen og via Slemmestad og så til Snarøya. Kort oppsummert:
Man starter med ganske mye oppoverbakker nede i Drøbak. Så der går forbruket først fort opp i godt over 40. Den regenererer deretter meget bra nedover i Oslofjordtunellen. Forbruket så langt på turen nederst er helt nede i bare 3,2(!). Oppover og ute av tunellen er det stabilisert seg på ca 21.
Veiene videre er mye 90-100 før man tar av mot Slemmestad. Her er det en del «bakkar og berg» der e-tron kan regenerere masse nedover. Om man bruker dette riktig oppnår man meget gunstig forbruk.
I 60-70 grenser er forbruket såpass lavt at det går nedover mot 20,5.
Ved Holmen i Asker er det full gass med boost i S oppover mot E18 Oslo. Da jeg nådde 120 lot jeg den seile helt frem til forbi Nesøya - der fikk den 90km/t - et puff på gassen der så den kom opp i 120 igjen så la den seile helt til Høvik. To puff til og la den seile til avkjøringen til fornebu.

Slik kjøring endte jeg på 20,9 Drøbak-Snarøya. 5-6 plussgrader på testturen og 20 tom vinterdekk.

ApeX

#768
Sitat fra: TM på fredag 05. april 2019, klokken 09:40
Problemet er at ca 30 mil rekkevidde om vinteren betyr at man må lade etter ca 25 mil, hvis man ikke skal kjøre batteriet helt tomt. Hvis man hurtiglader til 80 % på langtur, så er man nede i ca 20 mil mellom hver ladestopp.
En strekning Oslo - Trondheim vil da kreve 2 ladestopp, så jeg vil ikke si at e-tron se noen optimal langtur-bil. Men de fleste vil nok leve greit med den begrensningen. Om batteriets kapasitet reduseres med 20 % er det litt verre, men det burde ikke skje på minst 10 år.

Kort rekkevidde er kjedelig, men min erfaring etter å ha kjørt Oslo - Bergen noen ganger med familien er at ungene har behov for flere stopp enn bilen. Heldigvis lar det seg som oftest gjøre å kombinere ladestopp med do/matpause. Erfaringen er at bilen er klar før ungene er det. Min erfaring er med Tesla, og E-tron lader raskere. Kjørte også "langturer" fra Bergen til Østlandet og Trysil med i3'en, til og med det gikk greit. Selv om vi da måtte vente litt på bilen, og ikke omvendt.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

hemi

204 miles... auch!!!

Husker audi selgern min sa den gikk lett over 400km

Man får trøste seg med at det er lenger enn i3 og leaf 40 iaf.

På alle nye elbiler jeg kjøper lar jeg forbruksmålern stå på "fra ny" på ene profilen for å sjekke snittforbruk, eksempelvis i3 hadde jeg 213 i forbruk.

Hva har du i snitt siden ny Imagine?

hva man klarer på en reise er jo spennende, men hva man bruker i snitt over tid er enda mer

Trond.m

Sitat fra: ApeX på fredag 05. april 2019, klokken 10:18
Kort rekkevidde er kjedelig, men min erfaring etter å ha kjørt Oslo - Bergen noen ganger med familien er at ungene har behov for flere stopp enn bilen.
Jeg får skaffe meg noen barn jeg kan ta med på langtur da

Pippus

Sitat fra: TM på fredag 05. april 2019, klokken 09:40
.... jeg vil ikke si at e-tron se noen optimal langtur-bil.

Jeg definerer ikke "langtur-bilegenskapene" ut fra rekkevidde alene. Rekkevidden er mer enn god nok og den er såpass behagelig og støysvak å kjøre at den fint kan defineres  som en fantastisk langtur-bil.
Hva "optimalt" er i denne sammenhengen har nok veldig mange ulike svar..

Tellus

Den mest populære Model X varianten har no vært Model X 75D. Den har omlag samme rekkeviddde som e-tron. Skjønner ikke helt at det skal være så problematisk å komme seg fra A til B i Norge med disse bilen. Greit nok at det kan være utfordringer hvis man på død og liv skal rase tur/retur sydspania en gang i måneden, men de færreste gjør slikt.


Imagine

#773
Sitat fra: Pippus på fredag 05. april 2019, klokken 17:32
Sitat fra: TM på fredag 05. april 2019, klokken 09:40
.... jeg vil ikke si at e-tron se noen optimal langtur-bil.

Jeg definerer ikke "langtur-bilegenskapene" ut fra rekkevidde alene. Rekkevidden er mer enn god nok og den er såpass behagelig og støysvak å kjøre at den fint kan defineres  som en fantastisk langtur-bil.
Hva "optimalt" er i denne sammenhengen har nok veldig mange ulike svar..

Tilsluttes. Mer er alltid bedre. Men med e-tron sin rekkevidde er det ikke behov for mer og det er aldri grunn til tenke over rekkevidden, spesielt hvis man starter med 100%.
Snittet mitt siden nytt vet jeg ikke, hemi, men tipper e-tron lett klarer 36-40 mil om man gidder å kjøre forbruksvennlig. Det gidder ikke jeg og da er det gjerne 30-33 mil rekkevidde. Eneste som kanskje hadde vært å kunne kjøre tur-retur oslo-kragerø uten å lade. Men det er ikke så viktig at jeg hadde kjøpt meg en tesla eller mindre eksklusiv ford mustang-lignende SUV eller kinesisk bil med 70 mil rekkevidde til 5-600.000kr av den grunn. Har liksom ikke lyst på slike biler. Venter da heller til en tysk grombil med ordentlig kjørekomfort som f eks e-tron får slik rekkevidde før jeg gidder å bytte ut e-tron. Selv om slike biler koster en del mer.
For meg teller ikke mest rekkevidde for pengene noe særlig så lenge man har tilstrekkelig av det.

Det går helt fint å lade på de få «langturene» vi kjører innenlands. Skal man kose seg og ha det moro kjører jeg mye heller bensinbil. Spesielt på langturer nedover Europa.

Trond.m

#774
Jeg har kjørt mange turer med elbiler med 20 % lenger rekkevidde enn e-tron.
Hadde nylig en tur til Røros uten ladestopp. Problemet var at da jeg kom fram sent på kvelden, så måtte jeg kjøre til en ladestasjon 1 km unna og tilbringe over en time der slik at jeg hadde full tank dagen etter. At e-tron har mer enn tilstrekkelig rekkevidde for mange er jeg ikke i tvil om. Men med maks 30 mil mellom hver ladestopp, mot 100+ mil for en dieselbil er det fortsatt et stykke igjen før en elbil gir samme fleksibilitet på langtur.  Jeg er på ingen måte tilhenger av Tesla, men når det gjelder ladenettverk er de i en helt annen liga enn e-tron. Rundt om i Norge må man vel i flere år basere seg på 50 kw ladere med ladekø.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 05. april 2019, klokken 17:43
Den mest populære Model X varianten har no vært Model X 75D. Den har omlag samme rekkeviddde som e-tron. Skjønner ikke helt at det skal være så problematisk å komme seg fra A til B i Norge med disse bilen. Greit nok at det kan være utfordringer hvis man på død og liv skal rase tur/retur sydspania en gang i måneden, men de færreste gjør slikt.

Det skjønner ikke jeg heller. Jeg har X75D og kjører oppunder 30kkm i året. Hovedsakelig langkjøring, kjører mye med henger og hurtiglader i hovedsak på 50kW hurtigladere. Null problem for min del ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Imagine

Sitat fra: TM på fredag 05. april 2019, klokken 18:28
Jeg har kjørt mange turer med elbiler med 20 % lenger rekkevidde enn e-tron.
Hadde nylig en tur til Røros uten ladestopp. Problemet var at da jeg kom fram sent på kvelden, så måtte jeg kjøre til en ladestasjon 1 km unna og tilbringe over en time der slik at jeg hadde full tank dagen etter. At e-tron har mer enn tilstrekkelig rekkevidde for mange er jeg ikke i tvil om. Men med maks 30 mil mellom hver ladestopp, mot 100+ mil for en dieselbil er det fortsatt et stykke igjen før en elbil gir samme fleksibilitet på langtur.  Jeg er på ingen måte tilhenger av Tesla, men når det gjelder ladenettverk er de i en helt annen liga enn e-tron. Rundt om i Norge må man vel i flere år basere seg på 50 kw ladere med ladekø.


Det med ladenettverk er bare akkurat nå. De bygger ut for harde livet. Rekkevidde til en dieselbil er det ingen som egentlig har trengt. Er svært sjelden jeg har kjørt en bensinbil med v8 tom for bensin fra full. Om man skal drive som budbil, kjøre oslo-trondheim eller Kiel-Stuttgart daglig så er dieselbil å foretrekke. En elbil holder ikke da, selv ikke en Model S 100D. Hvis en elbil skal ha nesten 120 mil rekkevidde, som en MB E350 cdi, må vi vente på 200-250kwh-batteriene. Men vekten Av et sånt batteri bær i så fall være maks 700kg.

Rævedilter

Sitat fra: Imagine på fredag 05. april 2019, klokken 09:43
Om du skal kjøre mest mulig økonomisk med etron må du sørge for at den kan seile og regenerere mest mulig. Nesten som man kunne gjøre med en 70-80-talls amerikaner med V8. Man bare gasser «en gang» så ruller den videre på egenhånd...

Gass på litt mer enn du trenger og la den bruke tyngden sin og bare seile til neste oppoverbakke og regenerer litt i nedoverbakker. Da kommer e-tron-forbruket fort ned i 20-22 om du holder deg under 100-110km/t.
Å "gasse" på denne måten er ikkje mest økonomisk energimessig, det mest økonomisk energimessig er å gje akkurat så mykje pådrag som trengs for å få den farten du skal ha, og hold akkurat så mykje pådrag som trengs for å holde den farten.

turfsurf

#778
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. april 2019, klokken 18:43
Det skjønner ikke jeg heller. Jeg har X75D og kjører oppunder 30kkm i året. Hovedsakelig langkjøring, kjører mye med henger og hurtiglader i hovedsak på 50kW hurtigladere. Null problem for min del ihvertfall.
Nei, men så har jo folk forskjellig bruksmønster og behov. Har egentlig ikke problemer med å skjønne ene eller andre varianten. For noen vil etron dekke alle behov, for andre ikke.

For oss hadde verken  X75 eller etron passet bruksmønsteret vårt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#779
Jeg er enig i at rekkevidde som en dieselbil med 80 liter verken er nødvendig eller ønskelig. Grunnen til at det ikke er ønskelig er at det ekstremt uøkonomisk og lite miljøvennlig å kjøre rundt med et tungt batteri hele tiden.

Isolert sett er vel rekkevidden til e-tron grei nok i dag, men kombinasjonen høy vekt vekt,forbruk og derfor lang ladetid med 50 kw ladere gjør at jeg er usikker på kjøp nå. Det blir interessant om EQC klarer å oppnå samme rekkevidde med et mindre batteri. Med BMW i4 er det grunn til å vente betydelig lavere forbruk, forutsatt at man er villig til å kjøre sedan / coupe. Må man også ofre hengerfeste, så blir det mindre interessant. Etter et par timers prøvekjøring av e-tron er jeg utrolig imponert over komfort og kjøreegenskaper, men EQC blir nok ikke vesentlig dårligere. Er ikke lett dette her  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA