Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).
Om du vil at det skal være en sammenligning, så er det jo utrolig stor forskjell på -5 og +5.
Hadde jeg sagt at jeg kjørte den ene bilen i oppoverbakke og den andre i nedoverbakke.. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Imagine

#736
Sitat fra: Tiger123 på mandag 01. april 2019, klokken 16:19
Sitat fra: Teslamats på mandag 01. april 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Han sammenligner med S, ikke X..., men Performance modellen da. Som med mye motorveikjøring (110-120) har ca 45 mil rekkevidde i -1 til +8 grader.


Strekningen jeg kjørte målingene på var i alle fall ca 14,8 mil. Så en Model S p100D brukte i minus 5 grader opp 53% av batteriet sitt på 14,8 mil. E-tron brukte i ca 10 grader varmere vær (rundt 5 pluss i snitt) opp 48% av batteriet sitt. Mest 100 og 110-soner den veien. Skal sies at motorveien forbi larvik hadde 60-70 grense da jeg kjørte teslaen, mens den nå er helt åpen og har 100-sone hele veien da jeg kjørte e-tron.

Husk at dette er relativt uhøytidelige målinger jeg har tatt for moro skyld. Jeg bare deler mine data. Så kan dere bestemme selv hva dere mener om dette.
Har også kjørt lengre tur(er) med e-tron i -2 grader. Den virker ikke å bli så veldig påvirket rekkeviddemessig av kulde som andre elbiler jeg har kjørt og eid, f eks i3. Sikkert pga betydelig større batteri rett og slett.

Øyvind.h

Sitat fra: Tiger123 på mandag 01. april 2019, klokken 16:19
Sitat fra: Teslamats på mandag 01. april 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Han sammenligner med S, ikke X..., men Performance modellen da. Som med mye motorveikjøring (110-120) har ca 45 mil rekkevidde i -1 til +8 grader.
E-tron bruker 0-20% mer enn Model X. Model S har vesentlig lavere forbruk enn X. Enkelt og greit. Å gå fra S til X husker jeg var en skikkelig forbruksmessig nedtur. X er omtrent som en S med stor takboks. Dvs den ligger 10-20% over S igjen. Når man sammenligner likt mot likt samtidig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#738
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2019, klokken 20:15
Sitat fra: Tiger123 på mandag 01. april 2019, klokken 16:19
Sitat fra: Teslamats på mandag 01. april 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Han sammenligner med S, ikke X..., men Performance modellen da. Som med mye motorveikjøring (110-120) har ca 45 mil rekkevidde i -1 til +8 grader.
E-tron bruker 0-20% mer enn Model X. Model S har vesentlig lavere forbruk enn X. Enkelt og greit. Å gå fra S til X husker jeg var en skikkelig forbruksmessig nedtur. X er omtrent som en S med stor takboks. Dvs den ligger 10-20% over S igjen. Når man sammenligner likt mot likt samtidig.

Jeg kunne aldri kjørt rundt i en stor minivan av en Model X, men Model S er jo linjelekker og en pen bil, mer Panamera-aktig. Så det eneste alternativet fra Tesla jeg kunne hatt er Model S. Derfor jeg sammenligner den med e-tron. Men e-tron har i tillegg offroadegenskaper, mulighet for å slå av antispinn, bedre komfort og støydemping. Men tregere akselerasjon og muligens litt mindre sporty. Forbruket Model S vs e-tron skiller ca 50WH/KM. Der en e-tron bruker 280 bruker en Model S som regel 230 og der en e-tron bruker 230 bruker Model S 180 osv... men med tung gasspedal bruker de begge litt mer likt. Ikke noe problem å få begge bilmodellene til å bruke over 300 om man virkelig vil. Det viktigste er ikke forbruket dog, det er å ha nok til å komme frem. Jeg orker ikke kjøre forbruksvennlig overalt.

daktari

Lufta blir tettere med lavere temperatur. 4% i dette tilfellet såvidt jeg kan forstå.

T (°C)  Density of air ρ (kg/m3)
5         1.2690   
0         1.2922
−5         1.3163
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2019, klokken 20:15
E-tron bruker 0-20% mer enn Model X.

Kilde på det?

Ifølge Elbilforeningens vintertest og Teslabjørn sin test, er tallet max 10%. Og de tar ikke høyde for at Tesla ikke regner med «heat loss» i forbrukstallet. F.eks. hvis e-tron bruker 275Wh/km. og X90D 250Wh/km. på samme strekning, skal dette gi hhv. 304 km. rekkevidde på e-tron (med 83,6kW tilgjengelig batteri) og 326 km. rekkevidde på X90D (med 81,5kW tilgjengelig batteri). Men, mens du får 83,6kW ut av e-tron, får du kanskje bare 77kW ut av batteriet på X90D i motorvei hastighet. Da blir rekkevidden 308 km. Dvs. gir et reellt forbruk på 265Wh/km. Kommentar?

Auto Motor und Sport har forøvrig målt forbruket på blandet kjøring på en runde med litt høydeforskjell til å være helt likt som Model X. Se fra ca. 10 min med tekst. https://youtu.be/tIUPrBQzaKE
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#741
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:07
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2019, klokken 20:15
E-tron bruker 0-20% mer enn Model X.

Kilde på det?
En lang lang rekke tester. Resultatene jeg har sett har variert fra 0% forskjell og opp til ca 20%. Cherrypicker ikke en med best resultat ene eller andre veien. Har sett veldig mange tester nå. Elbil.no sin test er bare en av dem. Der meldte de jo ca 20% høyere forbruk på en strekning (eks 20,8 vs 24,9kWh/100km). Og ned mot null diff på andre strekninger.
Høy hastighet virker å slå negativt ut. Varmepumpe og lav hastighet hjelper motsatt vei.

Når det gjelder kapasitet - når min var ny fikk jeg ca 80-81 ut av batteriet. Før buffer under 0. Naturligvis dokumentert både med canbus og med bilde av dash. Totalt ca 85kWh fra 100% til stopp.
Når batteriet er et par år gammelt/50000km får jeg ut 75-76 med stor tilhenger på slep. Tipper 76-78 uten.
Men det er etter litt tap og slitasje. Ikke nytt. Og det er til 0, ikke stopp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Menne gutter, vi tar en langtur til køøøben en helg, spiser biff, det bør gå på 3-4 ladinger?

Imagine og jeg har snakket om det, hadde vært intressant å få med litt forskjellige hjul komboer på turen

Imagine

#743
Sitat fra: hemi på onsdag 03. april 2019, klokken 13:00
Menne gutter, vi tar en langtur til køøøben en helg, spiser biff, det bør gå på 3-4 ladinger?

Imagine og jeg har snakket om det, hadde vært intressant å få med litt forskjellige hjul komboer på turen

Snart lei av å teste rekkevidde på bilen. Konklusjonen er at den er mer enn tilstrekkelig i massevis og klarte fint Snarøya-Lillesand på 100% til 10% med kjøring 10-20 over fartsgrensene i ca 5 plussgrader. Bra det i en stor SUV hvor det ikke er satset på lav luftmotstand. Snittfart 88km/t hele turen på 295km. Etter 24 minutter på Ionity fikk jeg 80% og etter 39 minutter fikk jeg 100%.

AJ82

Sitat fra: hemi på onsdag 03. april 2019, klokken 13:00
Menne gutter, vi tar en langtur til køøøben en helg, spiser biff, det bør gå på 3-4 ladinger?

Imagine og jeg har snakket om det, hadde vært intressant å få med litt forskjellige hjul komboer på turen

Med på langhelg, men veldig kjedelig å kjøre til Køben. Heller en tur fra Østlandet og over til Vestlandet på fine fjellveier  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

Uskyldig forbrukstest i går i ca 5-6 plussgrader. Drøbak-Oslofjordtunellen-slemmestad-Snarøya:21,2 i snittforbruk.
Lå i fartsgrensen og på motovei ca 20 over.

Om du vil ha lavt forbruk i e-tron må man kjøre på en måte med lite gassing og mye seiling/regenerering. Det kan faktisk få ned forbruket (på måleren) ganske kraftig i forhold til å holde jevn hastighet.

daktari

Tja, oppløftende erfaringer til tross; offisiell EPA 204 miles.

Hva er WLTP igjen?

https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-tron-range-epa-us/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

411 for 55 med 19 tom
383 for 55 Advance Plus
377 for 55 Exclusive


Øyvind.h

Er EPA teoretisk eller praktisk basert? Tror ikke det kan stemme at den går 20% kortere enn 90D.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA