Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Pippus på torsdag 28. februar 2019, klokken 18:17
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. februar 2019, klokken 17:33
Er vel så enkelt som at har du B så kan du trekke 750kg henger. Vekt begrenser seg selv av hengerens maksvekt. Hverken vekt eller hengerens kapasitet kan overstige 750kg. Har du BE kan du trekke inntil 1800kg aktuell vekt..Tilhengeren kan tåle mer.

Øhhhh....nei???
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Kan du være litt mer presis enn "Øhhh..nei???"

Jeg har lagt inn en E-tron og sjekket hva SVV mener den kan trekke med hhv B og BE i SVV sin kalkulator.
Kalkulatoren skal ta hensyn til det som står i vognkortet og førerkortets begrensninger. Mener du at kalkulatoren viser feil resultat?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pippus

#601
Med klasse B:
Hovedregel=henger opptil 750 kg ttv(tillat totalvekt) og henger + bil ikke over 3500 kg vogntogvekt.

Unntak 1: under klasse B kan bil alene veie opptil 3500 kg og da gis det anledning fortsatt trekke henger opptil 750 kg Dette kan da gi opptil 4250 kg vogntogvekt(selv om hovedregel sier 3500), men du kan allikevel ikke overstige 750 Kg TV på vogna.
Unntak 2: du kan trekke tilhenger med ttv på over 750 kg, begrenset oppad til ikke mer enn bilen er godkjent for å trekke, samt ikke over 3500 kg total vogntogvekt.

Med BE kan du trekke henger opptil 3500 ttv.

Med B kan man altså både trekke mer enn 750 kg og vekt og hengerens kapasitet kan overstige 750 kg.
På en e-tron på 2500 kg ttv så kan man således trekke en henger(m.brems) på 1000 kg ttv lovlig med vanlig sert. B.
Appen viser ikke feil, men den viser ikke heller ikke de alternative unntakene som her han komme til anvendelse.

Jeg fikk dette forklart i detalj på trafikkstasjonen, da jeg synes det var vaskelig å lese et entydig svar ut fra reglene alene. Skulle min forståelse vise seg å være feil, så skylder jeg bare på dem ::)

Edit: tilførte ttv

hemi

skal du kjøre med henger, ta BE. det går fort og du lærer fort litt nyttige ting om lastsikring.


rogersk

Dette blir vel ikke helt korrekt. Unntakene er riktig, men dette gjelder tillatt totalvekt. Ikke faktisk målt vekt. E-tron har ttv på 3185, altså er maks tillatt ttv på henger 750 kg. Unntak 2 ville her gitt bare 315 kg.

Pippus

#604
Sitat fra: rogersk på torsdag 28. februar 2019, klokken 22:52
Dette blir vel ikke helt korrekt. Unntakene er riktig, men dette gjelder tillatt totalvekt. Ikke faktisk målt vekt. E-tron har ttv på 3185, altså er maks tillatt ttv på henger 750 kg. Unntak 2 ville her gitt bare 315 kg.

Enig i det. På e-tron spesifikt vil det aldri kunne bli noe annet enn maks 750 kg(med B) dumt eksempel av meg...

Chimp

Teslabjørn har kjørt en test av model 3, og i den forbindelse ligger det en del tall om audi e tron hvis dere spoler helt til slutt. Vet ikke om det har fremkommet tidligere i svart hvitt, men det stemmer med hva jeg har oppfattet fra før ref hans kommentarer på facebook o.l.

https://www.youtube.com/watch?v=qISukJLCbs4


Imagine

Da er det en srtikkel om forbruk ked 21 tommer sommerdekk i 11 plussgrader og en tur på 17 mil hovedsaklig med cruisecontrol på,135km/t. Forbruk på ca 30,5 og estimert rekkevidde som antatt ca 260km i slik hastighet. Ikke så verst.
https://ramilambo.wixsite.com/e-tron/post/e-tron-consumption-test-on-21-wheels

geear

Snittfarten var 100km/t, et godt stykke unna 135km/t altså.

Imagine

#608
Sitat fra: gr på mandag 04. mars 2019, klokken 17:51
Snittfarten var 100km/t, et godt stykke unna 135km/t altså.


Men om du kjører i 135km/t 95% av tiden og kjører litt i 50 eller 40 tilog fra noen steder de siste 5% daler snittfarten fort til 100 km/t. Det står at han kjørte 135km/t mesteparten av tiden.

Til sammenligning: Model 3 klarte jo i 5 plussgrader 339km rekkevidde i jevn 120km/t. Ikke så voldsom forskjell i praksis mellom de bilene rekkeviddemessig altså. Om Model 3 hadde holdt 135km/t mesteparten av tiden og ellers litt rolig kjøring som gav snittfart 100, så hadde den trolig klart rundt 300km.

Øyvind.h

Husk vesentlig større feilvisning i E-tron. Viser nok 5km/t for mye i 135.
Dvs reell fart 130. Nå vet jeg ikke feilvisning på 3, men S og X avviker med 0-1km/t.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#610
Feilvisningen er vel dessuten målt med 19» vinterhjul av TeslaBjørn foreløpig. Forskjell på dekkdimmensjon kan ha litt innvirkning på fart vs reell fart. Min 911 viser f eks 109 i 100km/t på 18 tommers vinterdekk og 105 i 100km/t på 19 tommers sommerdekk. Så vi vet ikke konkret feilvisning e-tron med 21 toms sommerhjul.

Tellus

Sitat fra: knut3448 på mandag 11. mars 2019, klokken 09:18
Og der var TB sin i-Pace vs eTron vs X ute, kanskje jeg blir klokere av den
https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI

TB fikk endelig lov å slippe testen sin.

Imagine

234-251 er omtrent så liten forskjell at det ikke betyr noe til eller fra.
God test og moro å se at forskjellene ikke er større.

Øyvind.h

#613
Stort sett 10% jevnt over ser jeg. Er vel som forventet dette. Minst forskjell i lav hastighet og vinter der varmepumpe kan hjelpe. Økende med hastighet og utetemp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lappsokk

Denne testen er utifra hva jeg kan skjønne basert på tall fra kjørecomputeren. Disse er sikkert relativt riktige, men burde vel ha ladet opp for å sjekke reelt forbruk. Ser i hvertfall endel forskjell på den digitale infoen i min dagens fossilbil mot reelt regnestykke når jeg fyller bilen. Mener jeg har lest tidligere at EV biler har opptil 10% feilmargin der....
Men for all del sikkert en grei pekepinn. Og for min del handler dette mer om design, premiumfølelse og comfort enn noen få mil ekstra pr lading. Så derfor har jeg bestilt e-tron. Endelig en "fin" bil som dekker mine behov til en overkommelig pris. Men hadde kostnadene vært identiske på fossil med lik spec, hadde det blitt det. Så dette er utelukkende et prisvalg og ikke miljøvalg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA