Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

geear

Var ikke poenget der at de endte med å kjøre hardere med Model 3, og at den ville fått 33 mil med samme kjøring som de andre?

Det blir en vanskelig testfilosofi, tviler på at man ender med å kjøre en bil på 1,8 tonn og en på 2,7 tonn, med nærmere dobbel tid på 0-100, like hardt og raskt.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 05:53
Har nå lest meg opp på testene i svenske Auto Motor sport (mestmotor.se) der de tok med mange elbiler på vintertest og kjørte likt med de under samme forhold. De skulle ikke kjøre lengst mulig, men kjøre slik man ville gjort med bilene uten å tenke rekkevidde.
Blanding av bykjøring, landeveiskjøring, inspirert kjøring og litt sladding, osv.
Ca 0 grader og snøføyk.

Da gikk e-tron 279km til 0% og «rekkeviddemesteren» Model 3 performance 290km (0% på 280km, men gikk 1 mil med 0%).

Så e-tron'ens rekkevidde er ikke så ille iforhold til andre elbiler ved normal bruk. Du får bare ikke like ekstremt lang rekkevidde ved «hypermiling» som en del andre. Utsagn som at «e-tron vil gå halvparten av Model 3» osv er dermed ganske greit motbevist.
URL til testen? Høres veldig lite sannsynlig ut at de ble testet samtidig, under identiske forhold.

Tellus

Vi har vel fått en el indikasjoner på at Model 3 mister mye rekkevidde på vinteren. Ligner nok litt på min Ampera-E i så henseende. Klart lengre rekkevidde med I-Pace nå om vinteren enn med Ampera-E. Blir interessant å se når vi får sommertemperaturer. Dat vil nok både Amperaer og Model 3 'er skinne.

Men egentlig er det jo vinterrekkevidden som er den problematiske så vi burde nok vektlegge den mest.

ok67

#558
No har vel hverken Ae eller TM3 varmepumpe, noko som vil redusere rekkevidda samanlikna med dei som har varmepumpe.

Samtidig kan vel ting tyde på at TM3 vart køyrd ganske offansivt deler av testen, saksa frå ein annan tråd:

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Så om dei hadde køyrd normalt hadde TM3 hatt 33 mil rekkevidde, med skikkeleg snill køyring ca 42 mil slik eg tolkar teksten.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Meldola

Sjeldent man ser på det som befriende å ha små barn, men i denne sammenhengen helt toppers. De trenger pause ca hver 20. mil uansett. Rekkeviddeangst = 0 :p
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Kåre Knatten

Når jeg tidligere har kjøpt bil, har ikke størrelsen på drivstofftanken vært et parameter jeg har vurdert. Nå ser det ut som om det er det viktigste, men folk er heldigvis forskjellige. Det er et parameter som ikke kommer frem i vurderingen av Tesla-klanen når de skal kritiserer E-tron, bruken av reservetanken. Viser til en test av TB, hvor han kjører til tomt batteri og må ha servicebil til ladestasjon. Tesla'en må så lades på servicebilen for det er ikke mulig å få den av flaket. Her har E-tron en funksjon hvor du kan aktivisere reserven og forflytte deg ca 500 meter pr. aktivisering, slik at du kan komme ut av trafikkbildet og i "sikkerhet".

Imagine

De andre bilene ble også sladdet med og e-tron kan skru av alle hjelpesystemer og lekes med i snøen.
De sier at Jaguar slo Model 3. Men Jaguar kan ikke skru av systemene for å sladdes, derfor er den nok slik sett kjørt litt penere.

Vi vet jo ut fra norske tester at etron går 330km med kaldt batteri ved oppstart og normal kjøring til fjells. I minus 5 til minus 10 og snøføyk så det er liten tvil om at de har lekt seg litt i svenske AMS når de med samme dekkdimmensjon kommer 279km i 0 graders snøføre.

daktari

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 09:52
De andre bilene ble også sladdet med og e-tron kan skru av alle hjelpesystemer og lekes med i snøen.
De sier at Jaguar slo Model 3. Men Jaguar kan ikke skru av systemene for å sladdes, derfor er den nok slik sett kjørt litt penere.

Vi vet jo ut fra norske tester at etron går 330km med kaldt batteri ved oppstart og normal kjøring til fjells. I minus 5 til minus 10 og snøføyk så det er liten tvil om at de har lekt seg litt i svenske AMS når de med samme dekkdimmensjon kommer 279km i 0 graders snøføre.
eh, du har ikke prøvd TracDSC på Jaguar skjønner jeg... Kan hilse fra min I-pace at den elsker å gå sideveis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Uansett, en rekkeviddetest der bilene ikke kjøres i likt tempo hele tiden vil ha for mange variabler til at man kan trekke noen konklusjon om "best/dårligst". Det er uansett bra at alle går +/- 30 mil.

Det er neppe slik at en bil er best på alt:
Spare-test: hvem går lengst? Alt slått av unntatt 18 gr klima, eco-modus, N i nedoverbakke, forvarmet batteri i 12 timer, Max 80 km/t

Sløse-test: dypfrossen bil uten forvarming, +10 fart, masse forbikjøringer, 23 gr temp, Dynamic/sport/max battery etc.

By-test: forvarming 1 time, kjør rundt i byen 4 timer, Max regen, følg trafikken, vinduer nede og eurodance på full guffe
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 22. februar 2019, klokken 09:48
Når jeg tidligere har kjøpt bil, har ikke størrelsen på drivstofftanken vært et parameter jeg har vurdert. Nå ser det ut som om det er det viktigste, men folk er heldigvis forskjellige. Det er et parameter som ikke kommer frem i vurderingen av Tesla-klanen når de skal kritiserer E-tron, bruken av reservetanken. Viser til en test av TB, hvor han kjører til tomt batteri og må ha servicebil til ladestasjon. Tesla'en må så lades på servicebilen for det er ikke mulig å få den av flaket. Her har E-tron en funksjon hvor du kan aktivisere reserven og forflytte deg ca 500 meter pr. aktivisering, slik at du kan komme ut av trafikkbildet og i "sikkerhet".
Tøft, men i en del tilfeller er problemet at 12V-batteriet går tomt. Mulig e-Tron fortsetter å lade det i evigheten? Tesla slutter å lade 12V under 5%, så bruker man mye tid under 5%, så vil bilen stoppe før eller siden på grunn av manglende 12V. For eks om man parkerer eller står mye på tomgang under 5%, så vil man ikke klare å kjøre tomt høyspentbatteriet, men ved normal bruk så er det ikke noe problem å få kjørt den mange kilometer etter 0%. Kan vel ikke si at jeg tror man sparer så fryktelig mye på å slutte å lade 12V under 5%, så mulig det er noe de burde revurdert.

Chimp

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Sliter med å finne felgstørrelser spesifisert?
E-tron 19 tommer
I-pace 20 tommer
Resten vet jeg ikke. Rart det ikke står da det har svært mye å si for forbruket.

Imagine

#566
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Og så mye bedre Audi kjører enn Model X er det en glede å se at man kan kombinere en vanlig kjempegod Audi med elektrisk drivlinje og få bra nok rekkevidde.
Men sll ære til Tesla for bedre rekkevidde og bedre forbruk. Det gjør at konkurrentene strekker seg videre på dette området. Håper Tesla strekker seg videre på å gjøre design penere (Model S ser bra ut) og at de får bedre komfort og støydemping og ikke minst detaljkvalitet i fremtiden.

AJ82

9,3% forskjell i forbruk mellom E-Tron og TMX. Det må jo være bra.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

Sitat fra: AJ82 på fredag 22. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:07
Man ser det lett. Etron har 19, samme konkrete bilen som teslabjørn kjørte.
Synes I-Pace og E-trom gjør det overraskende bra. Teslaen er dyrere og har større batteri og ser ut som en gravid Prius og likevel har den bare 20% mer på batteriet ved ankomst Lillesand. Forbruket i høye hastigheter skiller litt, men oppover mot fjellet ser det mer likt ut rundt 27-28 på alle de tre store bilene.

Veldig fornøyd med 9% igjen på etron etter å ha kjørt fra oslo til lillesand i vintertemp. Altså mer enn nok. Mer rekkevidde er selvfølgelig alltid bedre, men hvor mye skal man egentlig behøve utover dette. Ikke sikkert jeg ville betalt 200.000kr mer for 20% mer rekkevidde i Audien eller Jaguaren.

Helt enig. Dette blir veldig bra. For min del hadde det evt blir TMX75 hvis jeg skulle gått for Tesla, 100 modellen blir alt for dyr/overprisa, og da blir vel rekkevidden ganske så lik.

A.J.

Rekkevidden på Model X 75d vil kunne ligne på motorveishastigheter der model x kan få utbytte av lavere luftmotstand, men oppover til fjellet i snøføyk ser vi at forbruket er så godt som likt mellom Model X, I-Pace og E-tron- da teller batterikapasitet mest. Og da ville nok en Model X 75d gått litt kortere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA