Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 13:43
...
Hvis vi anter at målet er Geilo sentrum på 800 m høyde og at bil og last veier 2800 kg og antar 25% tap mellom batteri og hjul så utgjør høydeforskjellen alene ca 7.5kWh. ...
Har glemt mye av fysikkkunnskapene merker jeg, hvordan regner du ut dette?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

#361
Min audi selger er over middels ivrig på å selge meg bil uten prøvekjøring nå.

Jeg kommer ikke til å bestille uten å ha prøvd den TR fjellet og se at det faktisk går med normal kjøringen min.


Det må være mulig å ta ett møte i oslo sentrum før man stikker på fjellet, kan ikke være sånn at du må ha satt avgangstidspunkt i app for å få max batterivarme og ha kjøttkaker til middag/medvind for å nå frem.

For meg skal dette være en langtur bil og nr 1 hovedbil. Bilen er en av de dyreste elbilene du får, og jeg forventer ytelse/rekkevidde deretter.

turfsurf

#362
Sitat fra: kodax på fredag 01. februar 2019, klokken 15:48
Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 13:43
...
Hvis vi anter at målet er Geilo sentrum på 800 m høyde og at bil og last veier 2800 kg og antar 25% tap mellom batteri og hjul så utgjør høydeforskjellen alene ca 7.5kWh. ...
Har glemt mye av fysikkkunnskapene merker jeg, hvordan regner du ut dette?
Potensiell energi er mgh i Joule. En Wh = 3600J.

(800*2800*9,8*1,25)/3600 blir ca 7600Wh.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. februar 2019, klokken 16:18
Sitat fra: kodax på fredag 01. februar 2019, klokken 15:48
Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 13:43
...
Hvis vi anter at målet er Geilo sentrum på 800 m høyde og at bil og last veier 2800 kg og antar 25% tap mellom batteri og hjul så utgjør høydeforskjellen alene ca 7.5kWh. ...
Har glemt mye av fysikkkunnskapene merker jeg, hvordan regner du ut dette?
Potensiell energi er mgh i Joule. En Wh = 3600J.

(800*2800*9,8*1,25)/3600 blir ca 7600Wh.
:+1:

Larsebass

Sitat fra: hemi på fredag 01. februar 2019, klokken 16:03
Min audi selger er over middels ivrig på å selge meg bil uten prøvekjøring nå.

Jeg kommer ikke til å bestille uten å ha prøvd den TR fjellet og se at det faktisk går med normal kjøringen min.


Det må være mulig å ta ett møte i oslo sentrum før man stikker på fjellet, kan ikke være sånn at du må ha satt avgangstidspunkt i app for å få max batterivarme og ha kjøttkaker til middag/medvind for å nå frem.

For meg skal dette være en langtur bil og nr 1 hovedbil. Bilen er en av de dyreste elbilene du får, og jeg forventer ytelse/rekkevidde deretter.

Det eneste jeg ville vært bekymret for er lademulighetene. Det er ikke pes å lade. Som regel tar du en do-tur eller lignende. Selv sitter jeg og programmerer mens kona tar en lur. Er det korte ladestopp på 10-15 minutter så er det bare å strekke på bena eller lese forumet vårt :)
Tesla X75D.

Trond.m

Kort ladestopp ? Testen til Tesla-Bjørn viste vel et så høyt forbruk at ladefarten på en 50 kW lader er under 200 km/time. Det er vel få steder man kan forvente å lade opp mot 150 kw.

Jon65

Selv er jeg mer bekymret for ladekøen enn selve ladetiden. De gangene jeg evt behøver lading er under helgeutfarten når det er kaldt og snøforhold som gir litt ekstra motstand og sannsynligvis alle andre med elbil også behøver en ladestopp.

Counterpointer

Og så må en legge på ti minutter for å få ut kontakten etter lading samt noen minutter ekstra for å få bilen tett nok på lader fremdeles ref til Bjørn sin test.

samotholt

#368
Hva blir prisen for en kort ladestopp på Ionity? Tysk pris er (tydligvis) 8 euro for å starte lading + 0,33 euro pr. kWh. Dette er jo helt håpløst, hva om man forlangte 100 kroner for å kunne starte å fylle bensin? Så må du betale 15 kroner pr. liter.  >:(

Skulle det bli tilfellet i Norge så blir det 100 kr for 8 minutter lading og rundt 6/8-ish mil ekstra (da snakker vi fossilbilpriser og kanskje mer til).  :(

Nå kan man jo riktignok få prisen pr. kWh ned ved å lade lengre, men man ønsker jo gjerne kortest mulig ladetid - i tillegg til at det faktisk er billigere strøm hjemme (mao. ingen grunn til å stå lengre enn nødvendig).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hemi

Det er egentlig positivt, kanskje folk dropper bruke de til å lade egolf og sånn da.

Det har vært HELT KRISE!!!!  hele uken nå, inkludert forrige fredag, jeg trenger 5-10 min hurtiglading, men har endt i timesvis av kø, selv steder med 12 ladere innen 5-600 meter.

Øyvind.h

80, - er jo ingen ting. Hadde jeg kjørt egolf og en pause hadde sammenfall med ionity lader hadde jeg plugget i og kommet tilbake etter 20-45 min når pausen er over.
Ikke billig per kWh, men koster jo det samme som en røslig pølsemeny.

Ser ikke helt krisen med at stasjonene brukes. CCS er for alle og kommer til å bli brukt av alle. Bruk medfører utbygging. Men at CCS kan bli tidkrevende og frustrerende å basere seg på de neste par år forstår jeg. Det regner jeg med kjøpere av Etron (inkl meg selv) forstår selv om det tidvis kan gå bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

De fleste eGolf og Hyundai vil vel lade fullt på Ionity på Max 30 min uansett. Men de bør uansett ha en saftig "bot" for de som blir stående etter, tja, 95%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chiller

Hmm, nå har audi i usa kommet med tall på at de har 200 miles rekkevidde (322-ish km).
Lurer på hvorfor de legger seg så lavt.

Det står ikke direkte men basert på at de her (https://www.audiusa.com/models/audi-e-tron) sier at de lader 80% opp på 30 minutter, og at det gir 160 miles range så trenger man ikke være rakettkirurg for å regne ut range på 100%.

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på lørdag 02. februar 2019, klokken 00:58
De fleste eGolf og Hyundai vil vel lade fullt på Ionity på Max 30 min uansett. Men de bør uansett ha en saftig "bot" for de som blir stående etter, tja, 95%.
30 min er nok urealistisk.
1 time er grensen for gebyrer på Ionity
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JanIvar

Jeg lider av seriøs (lade)kø-angst, og pga. det samt litt excelvirksomet funnet at jeg sparer noe penger på å beholde A6 allroad som langturbil, og samtidig så har jeg i vestlandsfart en rekkevidde på over 1000 km.

Jeg har kjørt 90000 km elbil de siste 3,5 år, og til pendling er det klart beste alternativet. For langtur på vinter er vi ikke helt der ennå med ETron.

Reservasjon trukket.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA