Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Tiger123



30Kwh/100km sier programlederen om forbruket. Om det er snittet for et helt batteri gir det 278km rekkevidde.
-5 grader, tørr asfalt og flatt i Munchen.

PF

Sitat fra: Tiger123 på søndag 27. januar 2019, klokken 14:26


30Kwh/100km sier programlederen om forbruket. Om det er snittet for et helt batteri gir det 278km rekkevidde.
-5 grader, tørr asfalt og flatt i Munchen.
Hvis du leser i kommentarfeltet så har de også sagt at det var mye høy fart, kickdowns og akstester, så da er vel resultatet egentlig lavt?

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på søndag 27. januar 2019, klokken 14:26
30Kwh/100km sier programlederen om forbruket. Om det er snittet for et helt batteri gir det 278km rekkevidde.
-5 grader, tørr asfalt og flatt i Munchen.
I helgen så jeg 360Wh/km under samme forhold med vår X 6 seter. Snittfart på 130km/t. Dette over flere mil med varm bil ved start. Full bil dog så begge klimaanlegg aktive. Tipper etron slår Model X på vinterforbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

360???
Den typen tall klarer jeg ikke uten tilhenger.
130km/t med full bil og -10 klarer jeg kanskje bikke 300. Kanskje.
Med mindre vi snakker korte distanser og varme i bil og kupé på full fres.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Det er noe off med 360. Jeg har kjørt ca 400 km tur/retur Trysilfjellet i helgen. Forbruket på hele turen endte på 228Wh/km. Høyeste jeg hadde var 260 på veien. Lå aldri i 130 dog. Men 120 på E6. Vært -8 grader. Og snø/vind.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hemi

Elbiler må egentlig testet med andre elbiler så man får målestokk på ting.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. januar 2019, klokken 16:30
360???
Den typen tall klarer jeg ikke uten tilhenger.
130km/t med full bil og -10 klarer jeg kanskje bikke 300. Kanskje.
Med mindre vi snakker korte distanser og varme i bil og kupé på full fres.
Ca 10 mil, start fra SuC med varm bil. 4 voksne i bilen, 21 grader i kupeen. Farten varierte mellom 120 og 140, men snittet endte på 130. Dette var ett av flere sånne strekk, men så ca samme forbruk hele turen. 20 tommers nokian R2 SUV gir merkbart høyere forbruk enn sommerdekk. Kjører samme bilen med forbruk på 200Wh/km med snittfart på 105km/t på sommeren f.eks. Og ca 280Wh/km med full bil på Autobahn med høyere snittfart.

Poenget var at tall tatt fra enkelt tester ikke er gode for sammenligning. Kjører man ikke biler på samme strekk samtidig og sammen er det ikke mye vits i å sammenligne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Vi kan jo likegodt konkludere med at dette er forbruket på I-Pace siden jeg hadde det idag. Du kan ikke vise dette vedlegget.

hemi

min i3 120ah runda 3000k, i dag, jeg har snittforbruk på 20.9 da siste 3000km :)

Men jeg klarer fint kjøre 20-25 mil.

Gleder meg til teslabjørn testen.

Kommer også til å gjøre minitest med Imagine her som får en tidlig e-tron limited, og noen andre. Kommer nok til å invitere med bjørn også, så får vi med oss endel ulike biler og kan lage sammenligning på rekkevidde.

Bilene i seg selv er grovt forskjellige og har forskjellige egenskaper, men fint å ha en ide hvordan de er vs hverandre på rekkevidde.

olavxxx

Sitat fra: hemi på søndag 27. januar 2019, klokken 18:42
min i3 120ah runda 3000k, i dag, jeg har snittforbruk på 20.9 da siste 3000km :)

Men jeg klarer fint kjøre 20-25 mil.

Gleder meg til teslabjørn testen.

Kommer også til å gjøre minitest med Imagine her som får en tidlig e-tron limited, og noen andre. Kommer nok til å invitere med bjørn også, så får vi med oss endel ulike biler og kan lage sammenligning på rekkevidde.

Bilene i seg selv er grovt forskjellige og har forskjellige egenskaper, men fint å ha en ide hvordan de er vs hverandre på rekkevidde.
Det jeg synes er vel så morsomt som å sammenligne rekkevidde og effektivitet, er å sammenligne en distanse.
Det slik at man får sammenlignet lading osv. eTron skal jo i teorien lade veldig fort, selv om den ikke går lengst av elbilene, så hadde vært morsomt å se hvordan regnestykket på laaaaangtur blir.

daktari

Bare 5 m/s motvind svarer til 18 km/h. Mange variabler å holde styr på. Teslabjørn sin test blir viktig. Hvor mange prosent igjen på batteriet pr. ladestopp er sentralt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:36

Det jeg synes er vel så morsomt som å sammenligne rekkevidde og effektivitet, er å sammenligne en distanse.
Det slik at man får sammenlignet lading osv. eTron skal jo i teorien lade veldig fort, selv om den ikke går lengst av elbilene, så hadde vært morsomt å se hvordan regnestykket på laaaaangtur blir.

Veldig godt poeng. her så vi jo nissan leaf falt igjennom katastrofalt. og flere andre.

daktari

Det vil jo endre seg med tid og rute. P.t. har fastned og Ionity  også stengt alle stasjoner med vannkjølte kabler pga. den feilen. Men forøvrig enig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: daktari på søndag 27. januar 2019, klokken 22:52
Det vil jo endre seg med tid og rute. P.t. har fastned og Ionity  også stengt alle stasjoner med vannkjølte kabler pga. den feilen. Men forøvrig enig.
Ja, er det som kan gjøre det ekstra spennende.
Man får en X-faktor der :-) Siden folk da med forskjellige biler må velge sin egen lader, der de tror det er lurest å lade.

Jeg vet Teslabjørn har hatt et slikt race før, hvor han WInther et eller annet (Jørgen?) kjørte en annen bil.
Så hvis man fikk feks noen i X, noen i S, noen i 3P, noen i 3LR, noen i eTron, iPace, Kona, Leaf osv :P Så et race over en lang strekning. Alle måtte startet samme sted da, men de fikk selv velge hvor og hvor lenge de skulle lade hvert sted osv. Da ville man fått kjørestil som en faktor også.

Men det hadde vært morsomt, det kan jo være at noen av de med kortere rekkevidde slår de med lenger rekkevidde, i de tilfeller de med lenger rekkevidde lader tregere (feks Kona). Jeg tror nok eTron slår Kona hvis man må lade, men uten lading slår kanskje Kona eTron(?).

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 23:06
Men det hadde vært morsomt, det kan jo være at noen av de med kortere rekkevidde slår de med lenger rekkevidde, i de tilfeller de med lenger rekkevidde lader tregere (feks Kona). Jeg tror nok eTron slår Kona hvis man må lade, men uten lading slår kanskje Kona eTron(?).
Det er mye som spiller inn. Bl.a personlige preferanser. Selv om en bil hadde ladet med 1MW så ville jeg ikke hatt den hvis rekkevidden hadde holdt til å kjøre kun en time. Man bør minimum kunne kjøre 2 timer, ellers blir det veldig masete. Helst vil jeg kunne kjøre i 4 timer pluss. Og så er jo bruksmønster helt avgjørende. En bil som jeg ikke kan kjøre til hytta uten lading er uaktuelt for meg f.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA