Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. januar 2019, klokken 06:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2019, klokken 16:58
Ideelt sett skulle jeg sett hvordan den klarer seg til typisk hyttedestinasjon nå. Dvs i 10-15 minusgrader, vesentlig andel 120+ samt 7-800 meter stigning totalt.
Regner definitivt med den klarer dette med glans.
Klarer hva med glans? 10-20-30 mil? Selv har vi 25 mil med 800+ høydemeter og 5 mil med motorvei. Om vinteren ville ikke dette gått med X75, tviler på at etron er komfortabelt innenfor dette uten sparekjøring om vinteren.
For meg er det Trysil, Hafjell, Norefjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. Hafjell er ca 21 mil. Det skal Etron klare med glans. Uten tilhengeren i hvert fall. Med tilhenger ville jeg foreløpig ikke kjørt på utfartstider med Etron.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Sitat fra: Imagine på onsdag 23. januar 2019, klokken 08:36
Det er en annonym kilde som har sagt til administratoren på Facebook som har kjørt etron på 3 langturer som sier bilen har 25-26kwh forbruk på fint vinterføre og 30kwh på dårlig. Det blir 270-360km. Omtrent som model S75d. Høye hastigheter er jeg dog mest spent på.

Samme som model x og i pace vel, model s er vel bedre enn dette

Stikkkontakt

Sitat fra: Chimp på onsdag 23. januar 2019, klokken 12:53
Sitat fra: Imagine på onsdag 23. januar 2019, klokken 08:36
Det er en annonym kilde som har sagt til administratoren på Facebook som har kjørt etron på 3 langturer som sier bilen har 25-26kwh forbruk på fint vinterføre og 30kwh på dårlig. Det blir 270-360km. Omtrent som model S75d. Høye hastigheter er jeg dog mest spent på.

Samme som model x og i pace vel, model s er vel bedre enn dette

Rekkevidde som S75D antar jeg.
Forbruk OG rekkevidde som X90D og I-Pace..

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 23. januar 2019, klokken 14:11
Rekkevidde som S75D antar jeg.
Forbruk OG rekkevidde som X90D og I-Pace..
Neppe samme rekkevidde som S75D med det forbruket til grunn...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#199
Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 23. januar 2019, klokken 07:59
Sitat fra: z4rd på onsdag 23. januar 2019, klokken 06:30
Ikke overraskende. Er det noen som kan finne på slike ting, så er det Audi.
Personlig mener jeg dette er nok en grunn til å ikke gi pengene sine til Audi. De demonstrerer helt tydelig hvor lite fremoverlente de er. Triste greier... uansett hvor fin og bra bilen måtte være..

Når fikk media publisere tester av Model X? Model 3? Jaguar I-Pace?
Når fikk Teslabjørn låne bil av Tesla for å teste Model X? Model 3? Når fikk han bil av Jaguar for å teste I-Pace?
Og i samme øvelse: når fikk første kundene sine biler?

For øvrig: demobiler er antatt å være klar i begynnelsen av februar. Da vil det være ganske mange som får testet.

De andre har iaff ikke lagt begrensninger på hva du kan rapportere og når, når du først har hatt en bil tilgjengelig for prøvekjøring.

Er det februar nå? Var demobiler i desember først. Så ble det januar. Og nå sier du februar? O-K.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

SurSnasen

Sitat fra: z4rd på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:05
De andre har iaff ikke lagt begrensninger på hva du kan rapportere og når, når du først har hatt en bil tilgjengelig for prøvekjøring.

Og da bør det ikke komme som noen overraskelse på de ikke har lagt denne begrensningen fordi bilene har vært fritt tilgjengelig i markedet og levert til kunde allerede...

Ellers er det helt vanlig praksis med ordninger hvor presse/influencere etc har fått tilgang til produkter før lansering/kundeleveranser, og har måttet forholde seg til bestemte datoer de må vente til før de kan slippe sine anmeldelser/kommentarer. Det gjelder bilprodusenter såvel som droner, kamera etc. Litt klønete ordning, og særlig nå når det er en måned til TB får sluppet sine videoer, men sånn er livet. Kjedelig, men ikke noe uvanlig. Og jeg skulle selvsagt ønske at frigivelsesdatoen var 27. januar i stedet for 27. februar.

AJ82

#201
Sitat fra: z4rd på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:05
Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 23. januar 2019, klokken 07:59
Sitat fra: z4rd på onsdag 23. januar 2019, klokken 06:30
Ikke overraskende. Er det noen som kan finne på slike ting, så er det Audi.
Personlig mener jeg dette er nok en grunn til å ikke gi pengene sine til Audi. De demonstrerer helt tydelig hvor lite fremoverlente de er. Triste greier... uansett hvor fin og bra bilen måtte være..

Når fikk media publisere tester av Model X? Model 3? Jaguar I-Pace?
Når fikk Teslabjørn låne bil av Tesla for å teste Model X? Model 3? Når fikk han bil av Jaguar for å teste I-Pace?
Og i samme øvelse: når fikk første kundene sine biler?

For øvrig: demobiler er antatt å være klar i begynnelsen av februar. Da vil det være ganske mange som får testet.

De andre har iaff ikke lagt begrensninger på hva du kan rapportere og når, når du først har hatt en bil tilgjengelig for prøvekjøring.

Er det februar nå? Var demobiler i desember først. Så ble det januar. Og nå sier du februar? O-K.

Jaguar gjorde det samme og det er veldig vanlig. Problemet er at vanligvis så er det ingen her "oppe" som er så opptatt av info når nye biler blir lansert. Vi er kanskje blant de siste som får biler og info, men akkurat når det gjelder el-bil er situasjonen litt annerledes. Virker derfor som endel tror at det Audi gjør nå er uvanlig og at de prøver å skjule ting. Venter like mye som alle andre (som faktisk vurderer bilen) på tester, men skjønner at det er slik. Jeg bestiller uansett, ingen alternativer som frister mer.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

hemi

Jeg kjøper bilen om den har rekkevidde som en X100D som er en naturlig konkurrent.

Jeg kjøper ikke bilen om den har rekkevidde 15% over en i3 120ah, som WLTP tallet tilsier.


For meg er rekkevidde en viktig faktor, gjetter andre også er opptatt av det. Jeg ønsker meg ikke en wannabeSUV med rekkevidde som en bybil.

Ladingen vet vi at heldigvis er bra.


e-tron skulle forøvrig vært levert til kunder! demobiler skulle vært tilgjengelig! men audi har jo kopiert tesla tidsregning. (ræva) Jeg har 0 forståelse for denne forsinkelsen, de har jo produsert biler lenge, typegodkjenning er i boks. Audi er ikke en nykommer på godkjenning av biler og hva som skal til.

Egenspec skulle jo åpne til uken... egentlig tidlig januar, egentlig desember, egentlig nov.. skulle få noe info i okt...   per nå vet vi jo ikke engang om vi kan få rattvarme og ACC i norge.

Jeg håper virkelig bilen blir bedre enn lanseringen.

Stikkkontakt

Sitat fra: hemi på onsdag 23. januar 2019, klokken 16:17
Jeg kjøper bilen om den har rekkevidde som en X100D som er en naturlig konkurrent.

Det kan du bare glemme.
Like tung, mer luftmotstand og mindre batteri.

Contango

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:06
For meg er det Trysil, Hafjell, Norefjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. Hafjell er ca 21 mil. Det skal Etron klare med glans.
Javel? Det var da skråsikkert. Det er ikke plankekjøring til Hafjell fra Oslo på en kald dag med S75 uten å være litt forsiktig på E6. Rv4 går fint. Da bruker den ca 75% i minus 10. Men Etron er sikkert mye bedre enn S75...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

PF

#205
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

Fryktelig kjipt at 27.2 er sperrefristen, egentlig litt rart siden selger lover meg bilen den uken (9). Nå skal jeg ha uansett så egentlig ikke så viktig, men litt spennende hadde det vært å fått inntrykk av hvordan den er å kjøre osv.

Edit:kanskje de som kjørte de andre bilene har lov til å si noe.  :P

jorgen.jevne

Er det ikke en elefant i rommet her at Audi-eiere har et rykte å leve opp til?

Det vil si de ubestridte vinnerne innenfor usympatisk høye hastigheter og uforsvarlige forbikjøringer på vinterstid? Det er hvert fall ett merke som dominerer stygge forbikjøringer når jeg kjører E16 hjem fra Beitostølen hver søndag. Dette er jo også "dokumentert" på herlig kommersielt vis https://www.tv2.no/a/3952549/

Fra spøk til alvor, Audieiere er kjent for å ha det travelt i trafikken og kjøre fortere enn mange andre. Dette bør ikke være å tråkke noen på tærne. Men det er jo dessverre slik at selv ikke premium Audi kan fornekte fysikkens lover, og en tyngre høyrefot er dessverre omvendt proporsjonal med (el)bilens rekkevidde.

Med andre ord blir det kanskje det nye for meg at jeg blir kjørt forbi ikke én, men to ganger av samme(!)  Audi(er) på vei hjem fra hytten, etter at de må legge inn ladestopp også på veien hjem....

(Håper innlegget leses som det er skrevet; med et smil om munnen og med en dose ironi og sarkasme. Jeg mener allikevel det er et betimelig poeng: mer aggressiv kjørestil = kortere rekkevidde.)

Orbit

Sitat fra: PF på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:18
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

En liten samkjøring av Vegvesenet og Teslastats "avslører" at det er en X100D, så en verdig konkurrent.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: PF på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:18
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

Nydelig takk, da er jo det kommentaren om uventet resultat som er neste man må finne ut av. Sjåføren i i-pace/tesla burde jo ha livestreamet.

En liten samkjøring av Vegvesenet og Teslastats "avslører" at det er en X100D, så en verdig konkurrent.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Chimp

Den har vel drøye 15% større batteri tilgjengelig, men her måler man vel uansett energiforbruk og ikke batteristørrelse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA