Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 73454 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11963
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #195 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 10:06 »
Ideelt sett skulle jeg sett hvordan den klarer seg til typisk hyttedestinasjon nå. Dvs i 10-15 minusgrader, vesentlig andel 120+ samt 7-800 meter stigning totalt.
Regner definitivt med den klarer dette med glans.
Klarer hva med glans? 10-20-30 mil? Selv har vi 25 mil med 800+ høydemeter og 5 mil med motorvei. Om vinteren ville ikke dette gått med X75, tviler på at etron er komfortabelt innenfor dette uten sparekjøring om vinteren.
For meg er det Trysil, Hafjell, Norefjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. Hafjell er ca 21 mil. Det skal Etron klare med glans. Uten tilhengeren i hvert fall. Med tilhenger ville jeg foreløpig ikke kjørt på utfartstider med Etron.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 635
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #196 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 12:53 »
Det er en annonym kilde som har sagt til administratoren på Facebook som har kjørt etron på 3 langturer som sier bilen har 25-26kwh forbruk på fint vinterføre og 30kwh på dårlig. Det blir 270-360km. Omtrent som model S75d. Høye hastigheter er jeg dog mest spent på.

Samme som model x og i pace vel, model s er vel bedre enn dette

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1807
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #197 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 14:11 »
Det er en annonym kilde som har sagt til administratoren på Facebook som har kjørt etron på 3 langturer som sier bilen har 25-26kwh forbruk på fint vinterføre og 30kwh på dårlig. Det blir 270-360km. Omtrent som model S75d. Høye hastigheter er jeg dog mest spent på.

Samme som model x og i pace vel, model s er vel bedre enn dette

Rekkevidde som S75D antar jeg.
Forbruk OG rekkevidde som X90D og I-Pace..
i-Pace FE 03.2019-

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6401
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #198 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 14:44 »
Rekkevidde som S75D antar jeg.
Forbruk OG rekkevidde som X90D og I-Pace..
Neppe samme rekkevidde som S75D med det forbruket til grunn...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1093
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #199 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 15:05 »
Ikke overraskende. Er det noen som kan finne på slike ting, så er det Audi.
Personlig mener jeg dette er nok en grunn til å ikke gi pengene sine til Audi. De demonstrerer helt tydelig hvor lite fremoverlente de er. Triste greier... uansett hvor fin og bra bilen måtte være..

Når fikk media publisere tester av Model X? Model 3? Jaguar I-Pace?
Når fikk Teslabjørn låne bil av Tesla for å teste Model X? Model 3? Når fikk han bil av Jaguar for å teste I-Pace?
Og i samme øvelse: når fikk første kundene sine biler?

For øvrig: demobiler er antatt å være klar i begynnelsen av februar. Da vil det være ganske mange som får testet.

De andre har iaff ikke lagt begrensninger på hva du kan rapportere og når, når du først har hatt en bil tilgjengelig for prøvekjøring.

Er det februar nå? Var demobiler i desember først. Så ble det januar. Og nå sier du februar? O-K.
« Siste redigering: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 15:07 av z4rd »
2020 Tesla Model 3 LR

SurSnasen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 493
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #200 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 15:10 »
De andre har iaff ikke lagt begrensninger på hva du kan rapportere og når, når du først har hatt en bil tilgjengelig for prøvekjøring.

Og da bør det ikke komme som noen overraskelse på de ikke har lagt denne begrensningen fordi bilene har vært fritt tilgjengelig i markedet og levert til kunde allerede...

Ellers er det helt vanlig praksis med ordninger hvor presse/influencere etc har fått tilgang til produkter før lansering/kundeleveranser, og har måttet forholde seg til bestemte datoer de må vente til før de kan slippe sine anmeldelser/kommentarer. Det gjelder bilprodusenter såvel som droner, kamera etc. Litt klønete ordning, og særlig nå når det er en måned til TB får sluppet sine videoer, men sånn er livet. Kjedelig, men ikke noe uvanlig. Og jeg skulle selvsagt ønske at frigivelsesdatoen var 27. januar i stedet for 27. februar.

AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 667
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #201 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 15:14 »
Ikke overraskende. Er det noen som kan finne på slike ting, så er det Audi.
Personlig mener jeg dette er nok en grunn til å ikke gi pengene sine til Audi. De demonstrerer helt tydelig hvor lite fremoverlente de er. Triste greier... uansett hvor fin og bra bilen måtte være..

Når fikk media publisere tester av Model X? Model 3? Jaguar I-Pace?
Når fikk Teslabjørn låne bil av Tesla for å teste Model X? Model 3? Når fikk han bil av Jaguar for å teste I-Pace?
Og i samme øvelse: når fikk første kundene sine biler?

For øvrig: demobiler er antatt å være klar i begynnelsen av februar. Da vil det være ganske mange som får testet.

De andre har iaff ikke lagt begrensninger på hva du kan rapportere og når, når du først har hatt en bil tilgjengelig for prøvekjøring.

Er det februar nå? Var demobiler i desember først. Så ble det januar. Og nå sier du februar? O-K.

Jaguar gjorde det samme og det er veldig vanlig. Problemet er at vanligvis så er det ingen her "oppe" som er så opptatt av info når nye biler blir lansert. Vi er kanskje blant de siste som får biler og info, men akkurat når det gjelder el-bil er situasjonen litt annerledes. Virker derfor som endel tror at det Audi gjør nå er uvanlig og at de prøver å skjule ting. Venter like mye som alle andre (som faktisk vurderer bilen) på tester, men skjønner at det er slik. Jeg bestiller uansett, ingen alternativer som frister mer.

A.J.
« Siste redigering: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 15:17 av AJ82 »
- E-Tron 50 Sportback
x E-Tron 55 SUV

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1847
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #202 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 16:17 »
Jeg kjøper bilen om den har rekkevidde som en X100D som er en naturlig konkurrent.

Jeg kjøper ikke bilen om den har rekkevidde 15% over en i3 120ah, som WLTP tallet tilsier.


For meg er rekkevidde en viktig faktor, gjetter andre også er opptatt av det. Jeg ønsker meg ikke en wannabeSUV med rekkevidde som en bybil.

Ladingen vet vi at heldigvis er bra.


e-tron skulle forøvrig vært levert til kunder! demobiler skulle vært tilgjengelig! men audi har jo kopiert tesla tidsregning. (ræva) Jeg har 0 forståelse for denne forsinkelsen, de har jo produsert biler lenge, typegodkjenning er i boks. Audi er ikke en nykommer på godkjenning av biler og hva som skal til.

Egenspec skulle jo åpne til uken... egentlig tidlig januar, egentlig desember, egentlig nov.. skulle få noe info i okt...   per nå vet vi jo ikke engang om vi kan få rattvarme og ACC i norge.

Jeg håper virkelig bilen blir bedre enn lanseringen.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1807
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #203 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 16:26 »
Jeg kjøper bilen om den har rekkevidde som en X100D som er en naturlig konkurrent.

Det kan du bare glemme.
Like tung, mer luftmotstand og mindre batteri.
i-Pace FE 03.2019-

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 574
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #204 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 18:07 »
For meg er det Trysil, Hafjell, Norefjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. Hafjell er ca 21 mil. Det skal Etron klare med glans.
Javel? Det var da skråsikkert. Det er ikke plankekjøring til Hafjell fra Oslo på en kald dag med S75 uten å være litt forsiktig på E6. Rv4 går fint. Da bruker den ca 75% i minus 10. Men Etron er sikkert mye bedre enn S75...
2019 S Perf, 2019 3P-

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #205 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 18:18 »
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

Fryktelig kjipt at 27.2 er sperrefristen, egentlig litt rart siden selger lover meg bilen den uken (9). Nå skal jeg ha uansett så egentlig ikke så viktig, men litt spennende hadde det vært å fått inntrykk av hvordan den er å kjøre osv.

Edit:kanskje de som kjørte de andre bilene har lov til å si noe.  :P
« Siste redigering: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 18:30 av PF »

jorgen.jevne

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #206 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 18:41 »
Er det ikke en elefant i rommet her at Audi-eiere har et rykte å leve opp til?

Det vil si de ubestridte vinnerne innenfor usympatisk høye hastigheter og uforsvarlige forbikjøringer på vinterstid? Det er hvert fall ett merke som dominerer stygge forbikjøringer når jeg kjører E16 hjem fra Beitostølen hver søndag. Dette er jo også "dokumentert" på herlig kommersielt vis https://www.tv2.no/a/3952549/

Fra spøk til alvor, Audieiere er kjent for å ha det travelt i trafikken og kjøre fortere enn mange andre. Dette bør ikke være å tråkke noen på tærne. Men det er jo dessverre slik at selv ikke premium Audi kan fornekte fysikkens lover, og en tyngre høyrefot er dessverre omvendt proporsjonal med (el)bilens rekkevidde.

Med andre ord blir det kanskje det nye for meg at jeg blir kjørt forbi ikke én, men to ganger av samme(!)  Audi(er) på vei hjem fra hytten, etter at de må legge inn ladestopp også på veien hjem....

(Håper innlegget leses som det er skrevet; med et smil om munnen og med en dose ironi og sarkasme. Jeg mener allikevel det er et betimelig poeng: mer aggressiv kjørestil = kortere rekkevidde.)

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2513
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #207 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 18:57 »
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

En liten samkjøring av Vegvesenet og Teslastats "avslører" at det er en X100D, så en verdig konkurrent.

 [ You are not allowed to view attachments ]

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #208 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 18:59 »
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

Nydelig takk, da er jo det kommentaren om uventet resultat som er neste man må finne ut av. Sjåføren i i-pace/tesla burde jo ha livestreamet.

En liten samkjøring av Vegvesenet og Teslastats "avslører" at det er en X100D, så en verdig konkurrent.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 635
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #209 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 19:08 »
Den har vel drøye 15% større batteri tilgjengelig, men her måler man vel uansett energiforbruk og ikke batteristørrelse