Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradere lys?

Startet av Stianhel, fredag 04. januar 2019, klokken 14:17

« forrige - neste »

Zimon

Jeg har denne https://www.ekstralys.no/lazer-linear-18-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke med skilbrakett og ledningsnett.

Har ikke hatt anledning til å ta skikkelig bilder og video av lysstyrken og slikt enda, tiden bare flyr som bare det. Men det er fantastisk lys når led-bar'en er på. Jeg er sikker på at de som møter meg når jeg kommer rundt svingen har trodd at det var en trailer med hele fronten full av "tusen-metere" som de kommer til å møte, men så er det bare en Ioniq. :P
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Sitat fra: Zimon på mandag 02. september 2019, klokken 21:50
Jeg har denne https://www.ekstralys.no/lazer-linear-18-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke med skilbrakett og ledningsnett.

Har ikke hatt anledning til å ta skikkelig bilder og video av lysstyrken og slikt enda, tiden bare flyr som bare det. Men det er fantastisk lys når led-bar'en er på. Jeg er sikker på at de som møter meg når jeg kommer rundt svingen har trodd at det var en trailer med hele fronten full av "tusen-metere" som de kommer til å møte, men så er det bare en Ioniq. :P

Gjorde du monteringa selv? Eller fikk du forhandler til å gjøre det? Isåfall hvor mye kostet montering?
Model 3 long range 2021

Zimon

Brukte Birger N Haug på Risløkka hvor jeg kjøpte bilen. Ble gjort skikkelig og ser pent ut også. i ledningsettet til led-baren så er det også bryter som gjør at man kan "disable" ledbar. Ergo da får du som normal bil med nærlys og fjernlys, skrur man på bryteren så får man nærlys og fjernlys+led-bar samtidig, flomlys med den ledbar. :P

Var litt spes med pris for meg, for jeg spurte de via mail om pris på montering, fikk en pris som tydeligvis var helt feil, så var ok med en kompromiss på pris. Priser kan ha endret seg mye så beste er å ta kontakt med det verksted man kunne tenke seg å bruke og høre om pris de tar og så bestemme seg deretter. Har man lukket garasje etc så blir det lettere. Jeg har carport så gadd ikke stå å fikle med det i minusgrader på vinteren.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Ok. Takk for raskt svar  :+1: Du vil ikke si hva du betalte? Sånn at jeg har noe å sammenligne med..
Model 3 long range 2021

Zimon

Husker ikke helt, men var 2-3tusen, BNH = merkeverskted + at de skulle egentlig tatt med i tilbudet, tilbudet var lavere enn det betalte så kompromis. Men husker ikke nøyaktig pris, da må jeg gå tilbake i papirer og slikt. Men jobben BNH på Risløkka var veldig bra og pent, godt i vater, montert veldig bra, ledningsnett lagt pent og ryddig så åpner man panseret så ser man ikke at det er montert noe ekstra der egentlig. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.


Zimon

Over skiltet, skal se om jeg kan rekke å ta bilde og legge ut snart.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Zimon

Sånn, da fått tatt noen bilder og fått lagt dem opp. Håper dette gir litt inntrykk. Har ikke fått tatt bilder av ledningsnett. Er også montert en bryter til venstre nede ved kne/legg (like ved luka for sikringer) som "disabler" ledbar slik at man får enten bare fjernlys eller fjernlys+ledbar for bedre. Praktisk når man er i situasjoner hvor ledbar lyset blender en selv, f.eks når det snør, tåke etc.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

iknutis

Pen løsning det der!
Jeg håper en skiltplate skal flytte lysene langt nok til siden så den går klar av radaren.

Zimon

Disse varene ble kjøpt inn. Har ikke hatt noe problemer med radar og sensorer og slikt. Fungert glimrende! Adaptiv cruisecontrol fungerer slik den skal gjøre. Så bare å kjøre på om man tar seg råd til å få knallbra fjernlys.

Kjøpt hos Ekstralys.no btw.

Lazer Skiltbrakett
Varenummer: LZNPM03

Lazer Linear 18 Elite
Varenummer: LZ0L18-LNR-EL

Lumen relésett (Superseal, 1x kontakt)
Varenummer: 14737
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Zimon

Ikke helt fornøyd med video fra dashcam, pga ISO auto justering som ikke gjør Lazer 18 Elite rettferd. Man ser at det lyser opp og så justeres ned. Først med normal led lys, så skrur jeg på Halogen fjernlys og deretter så fjernlys + led bar.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1YeoX3OAnA
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

iknutis

Flotte bilder og video som viser godt effekten til tross for ISO-justering. :)
Årsaken til at jeg ikke vil ha ledbar igjen, vises godt på videoen din der det kommer veldig mye lys på veien 10m foran deg. Det hadde jeg på min forrige bil med ledbar også, og derfor vil jeg gå for en løsning som styrer lyset på en annen måte.
Bestiller lys i dag, og så får vi se om det passer ift radar og sensorer.

Zimon

@iknutis synes den kaster ganske perfekt jeg, ja det er mye lys i starten nærme bilen, men også langt. Lazer 18 elite har en kastelengde på 975 meter ifølge produsent og jeg syntes at lyset brer seg ganske så bra. Les mer her og på venstre side litt ned trykk på tilleggs informasjon så får du specs + kastediagram på lyset.
https://www.ekstralys.no/lazer-linear-18-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke

Bor du i nærheten av Oslo/Lillestrøm/Flateby etc så send meg PM så kan du ta en titt evt. Gjelder også andre som vurderer LED bar på Ioniq'en sin (evt andre biler). Sleng en PM så avtaler vi tid/sted, nå kommer jo høstmørket så blir perfekt å bruke led baren også.

Og ja, videoen er ikke helt rettferdiggjørende for kvaliteten på ledbar og hvordan den kaster lyset. Burde hatt ett kamera som kan disable auto justering av video, må sjekke litt på det jeg har når jeg får anledning.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

iknutis

Sitat fra: Zimon på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:03
ja det er mye lys i starten nærme bilen, men også langt.

Tviler ikke på at den lyser langt også, men jeg kjører langt i 80-90km/t i mørket og da er det ikke behagelig med alt for mye lys rett foran bilen. Spesielt ikke på våte høstveier, jeg har som sagt prøvd det tidligere. :)
Tusen takk for tilbudet, men jeg bor ca 50 mil unna. Syns det er flott at du tilbyr deg da. <3

framerate

Sitat fra: joneha på mandag 07. januar 2019, klokken 21:00
Basert på det jeg har lest meg frem til så er det HB3 / EB3.
Er noen på Ioniqforum.com som har laget en ganske omfattende how-to mtp* det å endre fjernlysene til LED:
https://www.ioniqforum.com/forum/313-exterior/30960-%5Bdiy%5D-change-high-beam-headlight-led.html

Ikke helt sikker på at jeg ville ha gått så omfattende til verks som å 3D-printe nye deksler, men hver til sitt..  :)

[EDIT: Mac er glad i å "fikse" forkortelser til engelske ord]

Takk for link, jeg har gjort dette uten 3D-printing og resultatet er postet her:

https://www.ioniqforum.com/threads/diy-change-high-beam-headlight-to-led.30960/post-534485

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA