Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:38
Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.

Polestar har også lagt ut en rekkeviddekalkulator, som skal gi deg realistisk rekkevidde under gitte forhold. Den er ikke i nærheten der heller, for å si det pent.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Tafsern

#241
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 22. oktober 2020, klokken 21:31
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:38
Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.

Polestar har også lagt ut en rekkeviddekalkulator, som skal gi deg realistisk rekkevidde under gitte forhold. Den er ikke i nærheten der heller, for å si det pent.

Du jobber hardt inne på forumet her for å kommentere alt ned om Polestar.

CorsoDante

Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 18:17
Mitt poeng er at det ikke er mulig å vurdere om fabrikantene har «jukset» eller ikke. For de oppgir ingen detaljer fra testene sine, så det er umulig å sammenligne biler ut fra deltata. Eksempelvis, hvilke deler av testen er det Polestar avviker mest/minst fra Kona? Så er testene i seg selv lite transparente. Hva er det de egentlig gjør når de tester? Hverken du eller jeg aner hva Polestar har gjort annerledes enn Hyundai og om det er innenfor eller utenfor protokollen. Og vi kommer høyst sannsynlig aldri til å få vite det heller. Så - hva er vitsen med en test absolutt ingen andre enn noen få mennesker i verden reelt forstår og som de færreste kan etterprøve?

Later til at du har god kontroll på hva en WLTP test-syklus inkluderer og ikke mht. frihetsgrader; Kan du vennligst produsere en hyperlenke til testprotokollen, som tydeliggjør hva produsenten kan tillate seg og ikke under testingen?
TM3P "FSD"

alibaba

#243
Sitat fra: Tafsern på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:42
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 22. oktober 2020, klokken 21:31
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:38
Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.

Polestar har også lagt ut en rekkeviddekalkulator, som skal gi deg realistisk rekkevidde under gitte forhold. Den er ikke i nærheten der heller, for å si det pent.

Du jobber hardt inne på forumet her for å kommentere alt ned om Polestar.

Kan vel se ut som du jobber tilsvarende hardt for det omvendte?
TM3P

CorsoDante

#244
Sitat fra: alibaba på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Tafsern på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:42
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 22. oktober 2020, klokken 21:31
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:38
Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.

Polestar har også lagt ut en rekkeviddekalkulator, som skal gi deg realistisk rekkevidde under gitte forhold. Den er ikke i nærheten der heller, for å si det pent.

Du jobber hardt inne på forumet her for å kommentere alt ned om Polestar.

Kan vel se ut som du jobber tilsvarende hardt for det omvendte?

Etterkjøpsdissonans er ikke nødvendigvis tilfellet hos de som har handlet Polestar.
TM3P "FSD"

chargedup

Ved en WLTP test (som feks Mercedes kjører 3 skift med sjåfører for å tømme batteriet helt, som også er et krav i testen) må fabrikanten gi beskjed til WLTP "myndighetene" om at vi kjører en WLTP test. De samme WLTP "myndighetene" kan når som helst dukke opp på kontroll ifølge det jeg har lest om WLTP testing. Utklipp fra Mercedes testing:
"The results are sent directly to regulators for certification. Those regulators can visit the lab at any time for checks. To prevent conflicts, Mercedes-Benz's test staff only test the vehicles, and have no development role."

Så det å si at man kan jukse WLTP rekkevidde høyere uten mulighet for straff høres rart ut. Mercedes hadde nok ikke benyttet det de selv kaller "uavhengige ansatte" (altså ansatte som ikke har noe med utvikling av bilene) hvis det ikke var mulig å få straff for uærlige resultater. Porsche valgte feks selv å senke EPA tallene sine til et lavere resultat enn EPA testet bilen til, så å øke forbruk/senke rekevidde er tydeligvis helt ok i EPA og dermed tror jeg også at WLTP godtar slikt. Jeg tror ikke noen av de to testmyndighetene godtar noen form for økning av rekkevidde eller senking av forbruk, jeg regner med det resulterer i store bøter.

At vi som privatpersoner ikke har mulighet til å kjøre en slik test er helt åpenbar. Mercedes bruker ca en uke på testing av hver bil i sitt lab som sikkert er fullbooket hele året. Små produsenter som Caterham har slitt med WLTP test av sine biler fordi prosedyren må følges til punkt og prikke samtidig som kjøringen faktisk skal utføres av et menneske (ikke en datamaskin) på rulle, aksellerasjon må være x i y antall sekunder, nebremsing må være x i y antall sekunder for hver hastighetsintervall og med en gang man bommer er man nødt til å starte helt på nytt. En WLTP test hos Mercedes koster sannsynligvis Mercedes mange mange ganger 100'. Hvis en privatperson/gruppe privatpersoner skulle hyret Mercedes til en slik test hadde vi nok snakket om mange millioner kroner. Vi må bare stole på at WLTP "myndighetene" følger nøye med og tro på tallene PS2 har oppnådd i WLTP testen og se på de som et tall for rekkevidde der snitthastigheten er i underkant av 47 km/t (selv om bilen er oppe i 130km/t er hoveddelen av testen by og landevei) og temp er 23°C. Etter WLTP kom i 2018 har en undersøkelse utført av ICCT i 2020 vist at utslippet fra ekte kjøring (ved hjelp av statistikk for fossilfylling på et lite utvalg biler i forhold til distanse kjørt) "bare" var 14% høyere enn WLTP tallet i 2018, med NEDC var det ca 40% høyere. Dermed vet man at WLTP tall er "best case scenario" på fossilbiler, som igjen krever færre krav tilfredstilt (kulde er verre for elbil osv) for å ha best case scenario enn en elbil.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678
PS2 klarer 435km i Teslabjørns 90 km/t test som tilsvarer ca 93% av WLTP rekkevidden, noe som må sies å være helt greit. Den klarer 65% av WLTP rekkevidde i 120 km/t. Det finnes selvfølgelig biler som går over WLTP rekkevidde i 90 km/t på sommeren når Teslabjørn tester de, men det finnes også biler som går lavere enn WLTP.
For å ta et par eksempler på WLTP tall i forhold til Teslabjørns tester på sommeren med temp over 20°C, i begge ender av skalaen (jeg har ikke sjekket om dette faktisk er ytterpunktene, kun ved første øyekast siden teslabjørn ikke skriver WLTP på den bilen han tester) og relativt nylanserte biler:
Porsche Taycan 4s 93kWh klarer feks 125% i 90 km/t og ca 93% av WLTP i 120 km/t. Da er jeg ganske sikker på at Porsche har valgt å sette WLTP rekkevidden veldig konservativt i forhold til det bilen faktisk oppnår på en WLTP test.
Honda E klarer 86% av WLTP i 90 og 55% av WLTP i 120. Da tipper jeg Honda har publisert sitt beste forsøk i en WLTP test, men jeg tror fortsatt ikke at de har jukset i testen.

*NB: Jeg har aldri prøvekjørt PS2 og baserer mitt svar på Teslabjørns tester, ca prosentregning og det jeg har lest om WLTP tester rundt omkring på www. Jeg vurderte tidligere å kjøpe PS2, men en av grunnene til at jeg ikke valgte kjøp var at den utseendemessig ser mindre aero ut enn den mest opplagte konkurrenten, model 3. Jeg tenkte derfor at PS2 sannsynligvis ville oppnå kortere rekkevidde på høyhastighetsmotorvei ift sin WLTP rekkevidde enn "såpestykket" model 3.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tafsern

Informative og "godt plantet på jorden"-innlegg hører til sjeldenheten, så takk til deg for endelig å ha kommet med ett :)

Tellus

I og med at det er svært mange de-akselerasjonen i WLTP testen blir effektiv og kraftig regenerering viktig. Biler me dårlig og eller svak regenerering vil miste en del WLTP rekkevidde uten at det påvirker hvor langt samme bil går under f.eks. konstant hastighet scenario.

CorsoDante

Med fare for å spore av fra det altoppslukende WLTP-fokuset i medie-tråden; Polestar 2 er folkets favoritt i Årets Bil-kåringen her til lands.

''Polestar 2 er den mest spennende nyheten i år, ifølge våre lesere. Og den vant med god margin. Leserne i Dagbladet og Dinside har kåret Polestar 2 som soleklar vinner av prisen Folkets favoritt 2021. ''

Stemningsrapport;



Så får vi se hva den endelige dommen munner ut i, etter at ekspertpanelet evt. har justert utfallet.
TM3P "FSD"

HelectriC

må for all del ikke miste fokus! Eneste viktige argumentet med elbil er forbruk og rekkevidde, alt annet er uviktig! Glem ikke det!
ioniq 5

Roy Aasen

Jeg leverte returskjema og tok ikke imot bilen.
Hindrer meg ikke å gi fullt poengtall det til PS2 som Årets Bil. 😊.


alagerqv

Jeg stemmer nok ikke på PS2 pga alle feilene. Mye bra, men årets bil bør virke.

hELgenen

Enig der - årets bil passer ikke på en bil som har en slik massiv tilbakekalling pga. feil og mangler.
Men hva slags kriterier som skal ligge til grunn vet ikke jeg - om bilen vinner kanskje noen kan stille opp neste år med en bil uten motor.............

TheDirtyWhoCare

Dessverre er de fleste stabeister her inne menn som på død og liv må ha rett i de påstander de kommer med. Man diskuterer om en annen for at man skal få rett. Man får jo nada ut av dette forumet når det består av einstøinger som må lire ut av seg dårlige vitser om oppdateringer eller mangler.

Alle biler kan ha enkeltdeler som er deffekte, dessverre hadde Polestar der ved lansering, men det at biler må inn for bytte av disse gjør ikke produktet i sin helhet noe dårligere.

Man klager også over manglende funksjonalitet, helt greit, jeg ønsker også appen hjertelig velkommen, men man må ikke glemme hvordan året har vært. Volvo vil også mangle app nå som Xc40 ruller ut, og jeg regner med at den er på plass samtidig som den vil komme til Polestar da det er samme bil i annet skall. Sverige har jo blitt kraftigere berørt enn Norge av Corona, så at et svenskprodusert produkt nå er forsinket synes ikke jeg er unormalt.

Tldr: forumet består av gubber og bidrar til mer negativitet enn noe annet. Når jeg logget av forumene ble plutselig bila helt topp, for sannelig var det fåtallet som ropte høyest mtp mangler etc.

Tafsern

Sitat fra: alagerqv på onsdag 18. november 2020, klokken 20:48
Jeg stemmer nok ikke på PS2 pga alle feilene. Mye bra, men årets bil bør virke.

Og det gjør den, for de aller fleste. Både de som får oppdatert bilen, men også de som har fått utlevert biler som overhodet ikke har vært berammet av problemene slik de første var. Man bedømmer bilen slik den er/var ment til å være, ikke fordi en underleverandør har levert ett par deler med problemer.

Bilen er råbra, enkelt og greit. Og da fortjener den absolutt en pris, som tross alt er stemt frem av folk...du vet, demokrati og alt det der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA