Ny Ioniq Topp utstyrt vs. Ny Leaf N-Connecta med LED og delskinn?

Startet av Stianhel, torsdag 03. januar 2019, klokken 12:06

« forrige - neste »

Stianhel

Hva velger man her om prisdiffen er 18 tusen? Smak og behag? Noen innspill?

HCO

Jeg mener rekkevidde bør være avgjørende. Ettersom det er disse to du ser på, regner jeg med at du ikke er ute etter en langrekkeviddebil, men allikevel ville jeg valgt den med best rekkevidde. Som overraskende nok er Ioniq selv om den har vesentlig mindre batteri.

Praktisk sommerrekkevidde er omtrent lik, men praktisk vinterrekkevidde (se rekkevidde-tråden øverst) er hhv. 167 km for Ioniq og 146 km for Leaf.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Stianhel

Det er såpass ja, takk for svar. Dette har mye å si ettersom ett av plussene jeg hadde sett for meg med Leafen var "litt" ekstra rekkevidde pga større batteri. Hvis dette viser seg å ikke stemme, så blir Ioniqen vipps enda mer aktuell

Zimon

Ioniq uten tvil (selv om jeg ikke hadde hatt Ioniq og satt på gjerdet og vurderte hvilken elbil jeg skulle gå for og sett på med blanke ark og fargestifter til).

Det er mange fordeler som taler for Ioniq, bedre utstyrt i forhold til pris, bedre rekkevidde, bedre ladehastighet etc.

Nye Leaf har samme rekkevidde ca som Ioniq og dette sier sitt når nye Leaf har 40kWh batteri mot Ioniq sitt 28! En ting som også taler veldig negativt ut for nye Leaf er Rapidgate problematikken som slår ut om du skal hurtiglade flere ganger på langtur, f.eks skal du kjøre fra Oslo til Trondheim og komme frem så raskt som mulig så vil nye Leaf få full hastighet ca på første lading, så vil den gå saktere på neste lading og enda saktere på neste igjen. Ioniq derimot lader like raskt hver gang og har aktiv kjøling/varming av batteripakken, noe Leaf mangler.

Så eneste grunnen for min del at man skal velge nye Leaf er:
- Man trenger den lille ekstra plassen som Leaf har mot Ioniq.
- Man skal kun pendle og småskjøre med bilen, alternativt sjelden langtur og da bare en hurtiglading.
- Man liker Leaf'en utseendemessig og interiørmessig, enn Ioniq, dette er personlig smak og behag da jeg liger Ioniq sitt design bedre faktisk.

Selv satt jeg å søkte og leste meg opp masse på biler før jeg valgte hvilken jeg skulle gå for som dekket mine behov og jeg ville valgt Ioniq over Leaf hver dag. :P
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

chriso89

Ang rapid gate på leaf sies det at det er fikset på nye leaf.  Teslabjørn kjøre as we speak en ny leaf for å teste ut

Zimon

Så Bjørn sin siste video om Leaf og Rapidgate løst nå, så ser ut til at Nissan har klart å optimalisere og fikse endel om ikke alt rundt dette. Spørsmålet er bare også slik som Bjørn sier, hva om Nissan har bare sagt "føkk it" og justert BMS til å kjøre på med lading og at dette herper battericeller over tid. Tiden får vise hvor godt evt batteriet tåler dette over tid basert på hvor mye som kjøres på, temperaturer og slikt.

Stianhel

Kjetil1986

Grattis med kjøp av nybil  :+1: Jeg er MEGET fornøyd med min etter 1 1/2 år og 44 000 kjørte km.
Model 3 long range 2021

Zimon

Gratulerer med elbil og gratulerer med Ioniq, har hatt min siden Juni 2018 og passert 14K på telleren ca. Fortsatt veldig fornøyd og angrer ikke på at det ble Ioniq. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA