Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Understellsbehandling nødvendig?

Startet av VL, torsdag 22. august 2013, klokken 06:52

« forrige - neste »

VL

Hei.
Noen som kan fortelle meg om EU leafene er understellbehandlet nå dem blir levert ny? Har en 2012 modell.. Men kun gått 2000km så vurderer sterkt og kjøre full tecktyl behandling på den, men lurer på om det er nødvendig? Eller om jeg bare trenger og behandle den spesifikke steder?. Fikk pris på full pakke for 5400kr hos Torsen antirust i Bergen..
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

btl

Hei! De fra norsk butikk har en runde tectyl. Den er til å vare i 2-3 år. Skal du ha bilen lenger anbefaler både Toff Cote Dinol og Tectyl og nissan og butikk å etter behandle så smart råd er.  Også jeg som har hatt biler med ekstra runder.  Men spander på sånn lyd dempene i hjulbuene spesielt bak. Enorm merkbar lavere støy spesielt fra våt vei! Om 3 år er bilen din lettere å selge og bedre rustet til fortsatt tjeneste.  Men selv skal jeg skifte hvert annet år med 30.000 km i året..... Men dette temaet er vel også likt for alle nye norske biler.  For min del var dette en av flere gode grunner til at jeg kjøpte nytt norsk enn brukt amerikansk eller nederlandsk. Med garanti, carwings, anti rust, og et av de første netto prisene uten leie bil så .... Men runde 2 med Tectyl drøyer jeg ett år ihvertfall.

RuneW

Hvor mye regner du med å bruke i året på dette, btl?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

tomatchili

Jag har importerat en Leaf från Sverige och tror inte den är helt klar för de otroligt välsaltade vägarna i Oslotrakten:
Är det något speciellt att tänka på om man skall rostskydsbehandla den, eller är det bara att åka till en "vanlig" Tectyl verkstad? Påverkas Nissans  roskskyddsgaranti om man gör en sådan efterbahandling?

btl

5500 for en 4-årsperiode gir vel en 1500 i året i rustbehandling.
Men jeg kommer antagelig til å skifte bil oftere enn 3. år når jeg siden påske har kjørt 16000 nå.

VL

Hei igjen...

Lurer på en ting.. Bilen min er kun gått 2000km... Kjører egentlig ganske lite, kanskje 100-150km per uke MAX... Hvordan ville det blitt og utsatt en eventuell techtyl behandlig fram til neste år? Den kan vel ikke ruste ihjel på 1 vinter vel? :P
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Lynet

Ta en kikk ovenfor plastplata som ligger mellom støtfanger bak og bakakslingen så ser du hvor nødvendig det er med ekstra understellsbehandling. Det blir under gulvet til bagasjerommet, du må nok bruke lommelykt.
På min bil var det ikke sprøytet i hele tatt der, og hadde begynt å ruste etter en uke på elmotoren til håndbrekket!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

DeadLock

Hei.

Jeg bestilte ekstra antirustbehandling på min Leaf som jeg bestilte i begynnelsen av Februar i år.

Allerede nå så "flasser" antirustbeskyttelsen av enkelte steder (topp av støtdempertårn foran, bakerst på kanalene, og i sprutsonen fra dekkene).

I dokumentasjonen jeg fikk med står det at bilen må etterbehandles etter maks 12 mnd eller 30000km.

Jeg nærmer meg 30000km, og regner med jeg må foreta etterbehandling senere i år. (Kjører ca 2800-3100km/mnd).


Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

edan

Japanske biler generelt begynner å ruste allerede første vinteren på norske, saltede veier dersom de ikke har fått full Tectyl-behandling.

Nissan Leaf i norsk utgave har fått en light, light, ja svært light, Tectyl-behandling fra importørens side. Ekstra behandling er helt nødvendig dersom bilen skal kunne bli gammel i Norge.

Samtidig skal det sies at det tar mange år før overflaterust blir til farlig rust. Og hvor fornuftig er det egentlig at en Leaf skal bli mer en 10-12 år gammel?
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

navelso

Noen som kan anbefale en leverandør av antirust-behandlig i Oslo-området?
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

Mr.Zero

Sitat fra: navelso på tirsdag 17. september 2013, klokken 10:12
Noen som kan anbefale en leverandør av antirust-behandlig i Oslo-området?

Gjersjøen Antirust på Kolbotn har et godt rykte. Prisene er vel ca like rundt om.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

VL

Hei igjen... Vet det er 12års rust garanti på Leafene... Men hva kan man forvente av denne garantien? finner ingen skriv om det.. Bare på nederlansk i instruksjonsboken men det forstår jeg lite av :P... Har jo bestilt techtylbehandling... Men om jeg kan spare de pengene så vill jeg jo det ! :P.. Men fungerer det slik at om jeg feks finner masse rust i kanalene og under generelt om 2-3 års tid så vil jeg få det pusset vekk gratis på garantien? Eller fungerer det ikke slik?...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Jærbuen

Gå for Mercasol, ikke Tektyl. Den er for tykk, så når den løsner danner det seg kondens bak, og rusten tyter fram. Mercasol er mye tynnere og trenger også lettere inn overalt.

Jeg skal ha det på min Leaf i år
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Lynet

Tectyl sprøytes på i to omganger, først en tyntflytende masse som trenger godt inn i alle hulrom og sprekker. Deretter legges det på et tyktflytende slitelag. Hvis det løsner er det gjort feil i påføringen, ikke rengjort godt nok eller ikke tørket godt nok.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA