Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tester og medieomtaler av EQC  (Lest 20859 ganger)

jevel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 61
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #225 på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 16:47 »
Når ble den bestilt?

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #226 på: Onsdag 11. Mars 2020, klokken 21:27 »
Når ble den bestilt?

Husker faktisk ikke lenger, men hadde reservasjon på 600-tallet. Vet den er ferdig produsert, men ikke om den er i transport.
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #227 på: Onsdag 18. Mars 2020, klokken 23:06 »
Fant veien til denne her;
https://www.daimler.com/company/news/further-measures-covid-19-pandemic.html

På facebook snakkes det om at det er ny båt på vei med flere biler. Likevel vil nok de fleste av oss som har ventet måtte vente enda lenger. Veldig forståelig, samtidig som at det er frustrerende at Mercedes ikke har klart å levere flere biler. Audi er oppe i over 2600 biler bare i år.. til Norge.

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #228 på: Fredag 10. April 2020, klokken 21:44 »
I følge denne artikkelen så sier Daimler de tar opp igjen produksjonen fra 20 april. Vi får håpe det betyr at nye EQC er på vei til Norge fremover. Leser også på facebook at en del regner med å få biler nå til uken da en lastebåt er på vei oppover. :)

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/04/antriebswerke-starten-zum-20-april-ein-schicht-betrieb/?fbclid=IwAR0PZd26DM9x906YZ1zwlUJNhwBak3PX3uR3WzbFlndeU5Dd6Ou6TwyW9lE

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #229 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 13:46 »
Leser en litt interessant greie her;
https://jesmb.de/1911/

"Die Lieferzeiten liegen derzeit bei Ende 2020. Im Herbst soll der derzeitige 2-phasige 7,4 KW AC On-board-Lader durch einen 3-phasigen 11 KW Lader ersetzt werden. Dann reduziert sich die Ladezeit von 11h auf 7,5h."

Hva betyr dette? Skal de oppgradere ladingen på EQC til høsten?

jevel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 61
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #230 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 13:57 »
Min skoletysk er noe haltende kjenner jeg, men ved hjelp av litt Google translate så tolker jeg den dit hen ja.

Men velger å ta dette for det det er inntil videre; en artikkel på en blogg.

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #231 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 15:48 »
Enig at en skal ta dette med en klype enn så lenge. Det er blitt sendt en epost (ikke av meg) til Mercedes Benz Norge for å se hva de har å si om denne saken.

Forøvrig har jeg tatt kontakt med bloggeren for å høre om han kan referere til en sikker kilde på denne informasjonen. Vi får se hva han har å si. :)
« Siste redigering: ſøndag 12. April 2020, klokken 15:59 av mathis »

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #232 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 17:02 »
Jeg fikk et litt interessant svar fra Mercedes Benz Tyskland akkurat nå. Deres offisielle sosiale media konto;
  [ You are not allowed to view attachments ]  

mathis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #233 på: Mandag 13. April 2020, klokken 12:22 »
"Bloggeren" har svart på spørsmål om kilde;
 [ You are not allowed to view attachments ]  .
Basert på svar fra både Mercedes og denne nettsiden så tror jeg det er hold i opprinnelig artikkel.

Løsningen Mercedes B. refererer til er jeg nok redd handler om å få utsatt produksjon av bil. Spørsmålet er da hvorvidt det er verdt å vente?

jevel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 61
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #234 på: Mandag 13. April 2020, klokken 12:37 »
Høres logisk ut at det betyr utsettelse om man skal ha ny løsning, ja. I daglig bruk betyr det vel at den som lader 20 -> 80 % SOC går ned fra ladetid på 7,5 timer til 4,5 timer. Spørsmålet da er om man har bruksmønster der man går under 20 % SOC / må lade > 80 % SOC ofte. Da kan det vel være verdt det.

Jeg for min del kommer nok ikke til å bry meg om dette med mitt kjøremønster.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11755
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #235 på: Mandag 13. April 2020, klokken 13:18 »
Hmm. På den ene siden er 11kW det naturlige nivået i denne klassen, og 7,5kW er under det en forventer.

På den annen side har jeg 7,4kW hjemme i dag og det er egentlig mye mer enn jeg trenger. På hytta har jeg 11kW, men der er jo 10A schuko strengt talt nok.
Kort oppsummert kommer jeg ikke til å utsette levering, for det har nøyaktig 0 praktisk betydning. Hadde vi snakket 3,6 til 11kW hadde saken vært annerledes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #236 på: Mandag 13. April 2020, klokken 18:30 »
7,4 kW hjemme høres mer enn tilstrekkelig ut, ja. Selv lader jeg med 2,8 kW fra en Tesla ladeboks, og det har jeg gjort i fem år. Har begrenset laderen til 13 A, og stilt inn EQC-en til "maks". Null stress.
Antar også at puselading er bedre for batteriene.
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3281
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #237 på: Onsdag 15. April 2020, klokken 14:32 »
Jeg tenker 11 kW (3-fas) er mest viktig på bilferie eller langtur der man har 2-3 timer på et kjøpesenter og kan fylle på 30-40%.
Men viktigst: På bilferie der man kanskje har 10-12 timer hvile/ladetid er det kjipt å bare få 1-fas, dvs 16A (3,6 kW) på mange ladere som kunne gitt en 3-fas 11 kW. Da må det nødvendigvis bli mer hurtiglading. Dog ikke relevant for alle.

7 kW enfas hjemme er rikelig.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11755
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #238 på: Onsdag 15. April 2020, klokken 15:53 »
Hadde en slik tur for 6 år siden. Da verdsatte jeg at jeg hadde 22kW og ikke 11kW. Tror det er siste gang saktelading underveis på en tur utgjorde noe annet enn nice to have.
Ellers går det bare i lading hjemme, på destinasjoner og på hurtiglader. Taper jeg en time om noen år lever jeg greit med det kjenner jeg. Men jeg kjører bare 25k i året så jeg har jo ikke det største behovet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mao

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Elbilentusiast Trondheim.
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #239 på: Onsdag 15. April 2020, klokken 20:38 »
Ettersom EQC selv med 7,4 kW OBC støtter 3-fase lading, ser jeg ikke noe stort behov for oppgradering til 11 kW. Du får 7,4 kW også på 400V/16A.

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e