Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regnestykke elbil kontra bensin - Har jeg glemt noe?

Startet av Rs2-GTi, søndag 30. desember 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

cra

Strømmen blir ikke så dyr at det koster tilsvarende å kjøre elektrisk som fossilt før det kun er spesielt interesserte som driver med slike gammeldags greier.

Bruktprisen går ikke opp 25% over natta; det innføres neppe full mva med en gang, men en trinnvis økning i mva over tid.

Jeg tror aldri elbil blir like dyrt å kjøre som fossilt. Det er graden av ulempe å kjøre elektrisk (få ladestasjoner, liten mulighet for lading hjemme, kortere rekkevidde enn fossilt osv) vurdert opp mot besparelsen i kostnader som avgjør om folk finner det hensiktsmessig å bytte. Heldigvis vil oppvoksende generasjon henge mindre igjen i fossilverden enn vi som har kjørt bil før elbiler "ble ei greie" gjør, og da vil de enklere kunne velge el over fossilt.

Etterhvert som flere og flere får prøvd elbil (kanskje kjøpe en brukt en som bil nr 2; det var slik jeg starta for halvannet tiår siden) og finner ut at det er helt topp og elbilen blir nr 1 så er det bare de mest bitre (som Hagen) som insisterer på å kjøre fossilt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rs2-GTi

Vi har sett det flere ganger før, omlegging av avgifter, bortfall av "vanlige" biler på grønne skilt og slike ting - og vips så spratt prisene opp kjempemye over natten. Kan være at dem graderer det inn, men hva enn graderingen er, så vil bruktbilprisene følge det.

pudderjagar

Sitat fra: JanIvar på søndag 30. desember 2018, klokken 18:20
Du bør regne verdifall også:
Seat Leon: Verdi: 25000
EUp: 190000 ink vinterdekk

Verdifall 5 år:
Seat: 25000, 400 pr mnd
eUp: 100000, 1666 pr mnd





Dette forutsetter da at Seat lever i 5 år, og ikke dyre deler må byttes. Samtidig er det også beregnet et lavt verdifall på eUp.

Jeg hadde tatt elbil, men det er ikke garantert at det blir billigere.

Elbilar har over hode ikkje da verditapet du anngir her. Pr i dag er det underskudd sv elbiler i markedet og då held prisen seg. Verditap er kun da markedet vil gi for ein brukt bil kontra ein ny. Berre å ta ein tur på Finn så ser du bruktprisane. Ein del elbilar stig i verdi når dei kjem i bruktmarkedet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

arthur

Sitat fra: cra på fredag 11. januar 2019, klokken 10:42
Strømmen blir ikke så dyr at det koster tilsvarende å kjøre elektrisk som fossilt før det kun er spesielt interesserte som driver med slike gammeldags greier.

Nja, kanskje ikke enda, men hvem vet?

https://m.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-a-kjre-elbil-med-rekordhye-strmpriser/3423584508.html?fbclid=IwAR3oEFTcCzO3r3KZnTsPjxvx6-nntRN7O82TYr_ppjTPi754dlndd5FF8EE

Jeg føler jeg nærmer meg stadiet hvor jeg lar Niro'n gå til andre enten fra meg med fortjeneste eller avstår og heller går for en ganske ny dieselbil, eksempelvis en Honda Civic som man får til rundt 150.000 i stedet for en Niro til 400.000. Med 12.000 kilometer i året, intet behov for kjøring i kollektivfeltet og kun bompenger ved lengre reiser så går nå ikke regnestykket lenger opp i favør av elbil når man legger inn en "normal" avskrivning/verdifall (over tid).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:56


Jeg føler jeg nærmer meg stadiet hvor jeg lar Niro'n gå til andre enten fra meg med fortjeneste eller avstår og heller går for en ganske ny dieselbil, eksempelvis en Honda Civic som man får til rundt 150.000 i stedet for en Niro til 400.000. Med 12.000 kilometer i året, intet behov for kjøring i kollektivfeltet og kun bompenger ved lengre reiser så går nå ikke regnestykket lenger opp i favør av elbil når man legger inn en "normal" avskrivning/verdifall (over tid).

Nå sammeligner du epler og pærer. En ny Civic koster raskt 350-400K. Biler som annonseres på Finn for 150K er 2014-2015-modeller. Dvs biler på full fart ut av perioden for garanti/reklamasjonsrett, og på full fart inn i potensielt høye vedlikeholdskostnader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Det var derfor jeg skrev "en ganske ny" og ikke en "ny" og de fleste har nok fått med seg at en ny civic ikke koster 150.000 så her scorer du for åpent mål, men mål er mål som det heter. Med andre ord tenkte jeg høyt mht hvilke alternativer jeg for øyeblikket ser på som de mest nærliggende, og hvorfor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1Ampera

#21

Elbilar har over hode ikkje da verditapet du anngir her. Pr i dag er det underskudd sv elbiler i markedet og då held prisen seg. Verditap er kun da markedet vil gi for ein brukt bil kontra ein ny. Berre å ta ein tur på Finn så ser du bruktprisane. Ein del elbilar stig i verdi når dei kjem i bruktmarkedet.
[/quote]


Jeg kjøpte ny E-up november 2014, betalte kr. 185000 + vinterdekk. Totalt 189500.
Solgte bilen juni 2018 for kr. 130.000.-

Dette utgjorde et verditap på kr. 1350.- PR måned og det er akseptabelt, hadde også dieselbil i 16 mnd, den hadde et verditap på kr. 5800.- PR. Mnd.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

arthur

Så lenge vi lever i en fri verden med et fritt marked så er det liten grunn til å tro at denne ubalansen i tilbud/etterspørsel på elbiler vil vedvare, men når denne balansen blir (gjen)opprettet er vanskelig å si, trolig et år eller to frem i tid. Deretter er det liten grunn til å tro at verdifall på en elbil vil skille seg vesentlig fra bensin/dieselbiler, tror jeg, men vanskelig å spå, spesielt om fremtiden!

Kjøpte en brukt Honda for seks år siden og verdien på denne har falt med 65% i forhold til prisen jeg betalte som brukt, eller med 30% i forhold til hva bilen kostet ny, eller med cirka 1.500 kroner per måned. Aldri hatt billigere bil med unntak av en Kona som jeg solgte med god fortjeneste etter å ha kjørt den fem (!) kilometer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: 1Ampera på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:21

Elbilar har over hode ikkje da verditapet du anngir her. Pr i dag er det underskudd sv elbiler i markedet og då held prisen seg. Verditap er kun da markedet vil gi for ein brukt bil kontra ein ny. Berre å ta ein tur på Finn så ser du bruktprisane. Ein del elbilar stig i verdi når dei kjem i bruktmarkedet.


Jeg kjøpte ny E-up november 2014, betalte kr. 185000 + vinterdekk. Totalt 189500.
Solgte bilen juni 2018 for kr. 130.000.-

Dette utgjorde et verditap på kr. 1350.- PR måned og det er akseptabelt, hadde også dieselbil i 16 mnd, den hadde et verditap på kr. 5800.- PR. Mnd.

Og jeg kjøpte Tesla X100D i september 2017. Har sikkert hatt et verditap på 10000,-+ kr pr. mnd.

Dyre biler har stort verditap, billige biler lavt verditap
Nye biler stort verditap, brukte biler lavere verditap.

Bil er ikke en god investering uansett hvordan man vender og vrir på det. Du må ha råd, eller være villig til å ta deg råd, til det verditapet bilen du kjøper vil få. Vil du ha lavest mulig verditap finner du en godt vedlikeholdt brukt billigbil, f.eks. Toyota Auris el. likn. Eller en brukt VW eUP.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Dede

Tror vel tiden der ingen/lite verditap på elbiler er forbi.  Pr idag ligger det 5585 elbiler til salgs på finn.no - er nok noen "dobbeltbookinger" mht firma som legger ut bade leasing og salg og også at en god del er 2019 biler som ligger tilsalgs før de er tatt I bruk men fremover nå vil det være gode muligheter til å kjøpe brukte elbiler og da vil det bli et mer normalt verditap også her.

Electrix

Sitat fra: Dede på fredag 25. januar 2019, klokken 13:53
Tror vel tiden der ingen/lite verditap på elbiler er forbi.  Pr idag ligger det 5585 elbiler til salgs på finn.no - er nok noen "dobbeltbookinger" mht firma som legger ut bade leasing og salg og også at en god del er 2019 biler som ligger tilsalgs før de er tatt I bruk men fremover nå vil det være gode muligheter til å kjøpe brukte elbiler og da vil det bli et mer normalt verditap også her.
5 000 brukte elbiler til salgs, og over 50 000 brukte bensin og dieselbiler til salgs. Samtidig vet vi at ca halvparten av de som kjøper ny bil velger elbil, elbiler selges fort på finn, bensin og dieselbiler ligger mye mye lenger.

Og man må nok regne med mer utgifter og problemer med dagens bensin og dieselbiler pga mye mer dyre dippedutter som egr-ventiler, partikkelfilter, ad-blue osv.

Låner selv en 6 år gammel passat i helga, to ganger på turen gikk den i nødmodus, etter et par telefoner og litt lesing på nett sef det ut til at det i beste fall er 6-7 000 for sensorfeil, litt verre med 21 000 for egr feil, og ennå verre med filter eller turbo feil til 40 000. Spennende :-(

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

THE

Er det så ille priser på VW? Byttet EGR ventil på en Saab 9-3, kom vel på ca 2500,-. I tillegg var det vel et par tusen for en slags rens av systemet for å fjerne mest mulig avleiringer i motoren.

Da jeg skulle bytte eksosanlegg på samme bil ble jeg derimot litt lengre i maska da jeg fikk oppgitt pris på langt over 20000,-. Ordnet det uansett mye rimeligere med uoriginale deler og arbeid utført på uavhengig verksted.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Luftventil

Sitat fra: THE på mandag 28. januar 2019, klokken 11:58
Er det så ille priser på VW? Byttet EGR ventil på en Saab 9-3, kom vel på ca 2500,-. I tillegg var det vel et par tusen for en slags rens av systemet for å fjerne mest mulig avleiringer i motoren.


Det er ille ja. Du kan fort gange prisen din med 10.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Rs2-GTi

#28
Jeg fikk en sånn "SHIT, koster bilen oss SÅ mye i måneden" etter jeg gjorde dette regnestykket, så denne Januaren ble et absolutt minimum med bilbruk. To kilometer til jobben, litt innom butikken, en tur på familiehytten for å måkke snø, samboeren noen turer til legen og ellers to-tre turer igjennom bomringen.

Regnestykket ble altså;

Bensin: 1101,13 kr
Bom med timeregel og rabatt: 283,20 kr

Totalt: 1384,33 kr

Kjørecomputer i bil sier 1,26 l/m på denne småkjøringen, så rundt 58 mil i Januar altså, regnet ut i fra en snittlig bensinpris på 15 kroner - vi har passet på å fylle billig.

Strøm til elbil i 58 mil, sjekket siste strømregninga 1,11 kwh inkludert alt.

Leaf med snittforbruk på 1,7kwh: 98,60 kr
E-Up med snittforbruk på 1,43kwh: 82,94 kr

Dersom halv bomavgift kommer, ville tallene vært 240,20 kr / 224,54 kr.

Så differansen er altså på over 1150 kr selv med halv bomavgift. Det betaler avdraget alene. Og det er før man begynner å ta hensyn til vedlikehold, årsavgift og forsikringspris. Og det er med absolutt minimum mengde kjøring.

Det er bare å handle. Må bare finne rette bilen som frister først, de gode kjøpene som er interessante går jo på dagen.

z4rd

Også kan du legge til at du ikke soter ned lufta rundt deg og dine :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA