Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye ville det totale strømforbruket øke om alle kjørte elbil?

Startet av Sirup, søndag 30. desember 2018, klokken 14:37

« forrige - neste »

Sirup

Jeg lurer om noen har tall på hvor mye det totale strømforbruket i Norge ville øke om alle biler var elbiler. Er det noen som vet dette?

Selv har jeg lest at strømforbruket ville øke omkring 4% om alle biler var elektriske, men vet ikke om dette tallet stemmer.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Elbil fundamentalist

En tommelfingerregel er at elbiler bruker energi tilsvarende det som går i energi til utvinning og redefinering av drivstoff. Alle energibruk er ikke strømforbruk, men mye er det. De man ev sparer i fossil energibruk gjør elbilbruk enda grønnere.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Elektrifisering av all personbiltransport blir ca 5-7%. Basert på ca 130TWh forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kVArh

2,5 milioner biler som kjører 15000 km  og bruker 2kWh pr mil gir et forbruk på 7,5 TWH eller 7500 GWh.
Som nevnt tidligere gir dette  ca 5,8 %  av en totalproduksjon på 130 TWH.
Hvor skal vi få denne energien fra?
Mye får vi når vi slipper å raffinere olje til bensin og diesel.
Eller ny energi fra vind (kilde er Vindportalen.no):
                                            MW        *Produksjon/år GWh
I drift                                  1623          4 706
Besluttet/under bygging** 1996          6 986
Sum                                   3620        11 692

*For oversiktens skyld er det regnet med 2 900 fullasttimer for parker i drift, og 3 500 fullasttimer for nye parker.
**Basert på prosjekter med signert turbinkontrakt

Oppdatert: Desember 2018
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Counterpointer

I tillegg kommer produksjonen fra private solceller. Det er kraftig oppsving i dette markedet, og mange blir inspirert av å produsere strøm til egen elbil.
Jeg kommer selv til å gjøre dette neste år.

jlan

Det er også fortsatt mye å hente på varmepumper og bedre isolerte hus. Det vil også holde nede nettkostnadene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

lars667

Vil ikke en stor del av dette merforbruket skje om natta når elnettet er lavt belastet? Forbruket vil øke (minke eksportmulighet), men vil det være noe problem for nettet?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Vollis47

Sitat fra: lars667 på mandag 31. desember 2018, klokken 12:20
Vil ikke en stor del av dette merforbruket skje om natta når elnettet er lavt belastet? Forbruket vil øke (minke eksportmulighet), men vil det være noe problem for nettet?
Jo, mesteparten av ladingen skjer nok om natta. Men en god del skjer på dagtid på jobb, parkeringsplasser etc og noe på hurtigladere.   
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Battello

Dersom alle personbiler i Norge skulle gå på strøm, ville de bruke ca 8-10 TWh. Det er bare å se på statistikkene hvor mange biler det er, hvor langt de kjører og forbruket. Så finner man en kalkulator og holder styr på alle nullene. Resultatet bli rundt 8-10 TWh.

Norge har netto eksport av fornybar energi. I 2018 var produksjonen 145,8 TWh og forbruket 135,6 TWh, altså ca 10 TWh som ble eksportert. Tidligere år var eksporten høyere, men p.g.a. tørke i 2018 ble eksporten bare 10 TWh. Ca 97 prosent av produksjonen kommer fra vannkraft, mens resten kommer fra vindkraft (noe ubetydelig kommer fra varmekraft).

Data om produksjon og forbruk kan finnes på Statnett sine sider. SSB har også mer detaljerte data, der man f. eks. kan finne ut hvor mye kraft som kommer fra vann og vind.

jamez

Jeg etterisolerte huset og monterte bergvarmepumpe og reduserte strømforbruket med nesten 20 000kWh.
Elbilen vår bruker ca 3000 i året, så da er det strøm nok "til overs" 5 andre biler også ;) 

hELgenen

For det første er et økt forbruk på 5-6% null stress for kraftproduksjonen. Det kommer masse,masse fornybart de kommende årene. Videre så vil en ikke over natta erstatte alle 2.5 millioner fossiler,så elektrifisering av bilparken er null problem. Det eneste kan være lokalt at enkelte områder vil oppleve at lokalnettet må oppgraderes  som følge av høy samtidig effekt. Nå kommer det snart effektariffer som skal bøte på problemstillingem med samtidig effekt samt at solcelle +batterilagring blir vanligere

stefse

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:20
Nå kommer det snart effektariffer som skal bøte på problemstillingem med samtidig effekt samt at solcelle +batterilagring blir vanligere

Denne tariffen «bøter» vel strengt tatt ikke på prpoblemstillingen.
Kun hvis tariffen gikk til utbygging av nettet, kan man snakke om noe slikt. Men pengene er vel omtrent som et fiskalbidrag å regne, og skal brukes til nytte for Afrikas/EU's befolkning.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kVArh

Vi har altså energi nok, og mer kommer til.  Jeg har som andre også tatt noen grep i heimen (for 8 år siden uten tanke på elbil) som reduserete mitt forbruk fra 25000 kWh til ca 15000 kWh. En liten duppediit kan lett flytte mesteparten av mitt merforbuk på grunn av elbilen til et (for nettet) gunstigere tidspunkt. Om det blr effekttariffer blir nok dette en del av nettleien for å løse effektutfordringene (som ligger i nettet). Siden vi har energien  og nettet med sine effektutfordinger innenfor landets grense ser jeg ikke hvordan disse pengene skal gå til Arfrika/EU. Nei, her som på mange andre områder bor vi i et lykkeland.  Norge + Elbiler = "Veldig gilt".  Vi  har ikke alle løsningene enda, ikke alle kan kjøre elektrisk  slik det ser ut i dag, men: Hva trodde vi 2008? Hvordan kommer det til å se ut 2028?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Oddaa

Effekttariffer skal være et nullsumspill, og hensikten er å jevne ut belastningen og på den måten øke utnyttelsen av nettet.

Dette som et alternativ til å investere i forsterkninger i nettet, med påfølgende økning i nettleien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

arthur

Sitat fra: stefse på onsdag 02. januar 2019, klokken 16:38
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:20
Nå kommer det snart effektariffer som skal bøte på problemstillingem med samtidig effekt samt at solcelle +batterilagring blir vanligere

Denne tariffen «bøter» vel strengt tatt ikke på prpoblemstillingen.
Kun hvis tariffen gikk til utbygging av nettet, kan man snakke om noe slikt. Men pengene er vel omtrent som et fiskalbidrag å regne, og skal brukes til nytte for Afrikas/EU's befolkning.

Er du sikker på at du har forstått prissetting av nettleien du betaler i dag og hvem pengene går til?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA