Ryggelys

Startet av Helge82, lør 29. des 2018, kl. 14:34

« forrige - neste »

Helge82

Er ryggelyset kjent for å være dårlig på Leaf? Enten virker det ikke, eller så er det svært dårlig.

Joltus

kan du ikke få en til å stå bak når du setter den i revers da?

Eg har vel knapt brukt ryggelys til å se noe bakover når eg rygger på noen biler, hovedjobben til ryggelyset er jo å vise andre biler at du rygger.

Eg ser hvertfall veldig godt i stummende mørke på ryggekamera, så noe bak der lyser opp noe hos meg.

Joggamann

Det er vel heller kjent at en del lys ikke er LED, som feks blink, rygg, tåkelys etc.

Hjelper godt med å bytte ut disse.

Helge82

Nå om vinteren som det blir fort bekmørkt er det jo greit å kunne se noe bakover? Ryggelyset har jo to funksjoner, hjelpe deg å se i mørket og vise andre at du rygger.

Mulig det er å bytte ut med LED lys som Joggamann skriver som er løsningen.

Hvis en setter på håndbrekket og bilen i R så kan du vel sjekke på egenhånd muligens?

Lassi

Ryggelyset skal ikke nødvendigvis lyse opp veien for deg. Funksjonen er kun å vise andre at du skal rygge. Det er ikke uvanlig å montere ekstra lys for å lyse opp veien når man rygger.

Tror ikke bilen tillater at du setter den i R med beltet av og døren åpen.

Lassi

Jeg tok feil... Bilen tillater faktisk at man går ut av den med revers innkoblet. Man får riktignok melding om å sette den i P, men det skjer ikke automatisk slik jeg er vant med fra andre biler med automat.

Jeg observerte også at jeg har doble ryggelys på min 2014.

Edit: Så ikke at denne tråden lå under nye Leaf... FML...

Joltus

Har ikke vært borti automat biler som setter den i P. Så det er nok like vanlig begge deler.

Sense

Får man ikke feilmeldinger om man bare bytter ut halogenpære med ledpære? Noen som har prøvd.
jeg kunne tenke meg å bytte ut skiltlys til led, man av erfaring fra andre modeller, gir dette utfordringer med feilmeldinger.

blackleaf1

Sitat fra: Sense på tir 01. jan 2019, kl. 21:38
Får man ikke feilmeldinger om man bare bytter ut halogenpære med ledpære? Noen som har prøvd.
jeg kunne tenke meg å bytte ut skiltlys til led, man av erfaring fra andre modeller, gir dette utfordringer med feilmeldinger.
Får ikke feilmelding med LED i skiltlys.
Atle
Lindås

Joggamann

På den gamle leafen bytta jeg alt til LED med rer fra eBay, disse hadde ikke canbus.

Usikker på hva den nye trenger, men har kjøpt inn til den og fra eBay når den kommer slik jeg får byttet - hvertfall prøve :-)

Sense

Takk for tips. Da skal jeg forsøke å bytte til led-pærer på skiltlyset.
Noen som vet hvilke dimensjon og styrke led-pærene bør ha?

Joggamann

Sitat fra: Sense på ons 02. jan 2019, kl. 21:28
Takk for tips. Da skal jeg forsøke å bytte til led-pærer på skiltlyset.
Noen som vet hvilke dimensjon og styrke led-pærene bør ha?

W5W LED - Google dette evt søk på eBay.

Stig85

Jeg bestilte to av disse (W16W) https://www.ekstralys.no/ryggelys-led-cree?art=13038
De lyser veldig mye bedre enn originalpærene. Måtte utvide hullet til pæra litt, det står det også på selve pakka til disse pærene. Lyktene må av uansett, så det var ikke mer enn et par minutters jobb pr lykt. Kan anbefale det, med mindre man har angst for å gjøre små modifikasjoner på ny bil  ;)
2018 Nissan Leaf Tekna | 2024 Tesla Model YP

Sense

Synes egentlig ryggelyset er ok som det er. Men halogen-skiltlys "is like so 2015", som min unge datter kunne sagt det....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA