Plassering av og organisering rundt ladestolper.

Startet av Vollis47, lør 22. des 2018, kl. 16:35

« forrige - neste »

Vollis47

Ladeoperatørene må begynne å plassere ladestolpene slik som fossilpumpene, så elbilistene kan komme til ladekablene uten å kjøre med fronten inn, rygge inntil eller plassere langs med eller på skrå slik at de stenger for andre som vil lade.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Bolfus

Layouten som tesla bruker på steder som Nebbenes og Berkåk burde være standarden. Der kan man lade med tilhenger koblet på, og slipper å rygge for å komme seg ut igjen.

pudderjagar

Eit av problema er at plass som oftest koster både som byggekostnad og leige. I dag er da for liten trafikk på dei fleste ladarane til at da er økonomisk forsvarleg
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

goggo

Sitat fra: pudderjagar på lør 22. des 2018, kl. 20:49
Eit av problema er at plass som oftest koster både som byggekostnad og leige. I dag er da for liten trafikk på dei fleste ladarane til at da er økonomisk forsvarleg

Investeringene i lokasjonene er ikke for dagens trafikk, men for mange tiår framover. Tesla har skjønt det, Ionity har antagelig skjønt det. Tror kanskje det er på tide at GK og Fortum begynner å se mere langsiktig på sine investeringer også.

Mvh Hugo.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Joltus

Lyse/bkk har skjønt det. Bort fra alt og gjerne slik at det må letes for å finne de. Men god plass er det til slutt!

pudderjagar

Vil no ikkje sei at Lyse har skjønt da. Sjå berre på Jernbanelokket i Stavanger!
Kjører:

Joltus

Har ikke vært der. Den er jo veldig utypisk lyse på mange måter. Den er jo sentralt plassert.

Øystein16

Sitat fra: Joltus på søn 23. des 2018, kl. 00:17
Har ikke vært der. Den er jo veldig utypisk lyse på mange måter. Den er jo sentralt plassert.

Folk som bur i Stavangerregionen har vel ikkje særleg behov for hurtiglading. 300 000 bur innan ein radius på 30 km frå jernbanetorget.

Joltus

pudderjagar

Sitat fra: Øystein16 på søn 23. des 2018, kl. 10:53
Sitat fra: Joltus på søn 23. des 2018, kl. 00:17

Folk som bur i Stavangerregionen har vel ikkje særleg behov for hurtiglading. 300 000 bur innan ein radius på 30 km frå jernbanetorget.

Og kva med dei som bur utanfor sentrum. Skal ikkje dei få eit tilbud slek at dei kan kjøre inn til sentrum?
Kjører:

Burger

Greit med mulighet for hurtiglading i byen, men for min egen del så har jeg større behov for flere 22kw ladestolper.

Ett kafebesøk, tur på restaurant, en kino, museumsbesøk etc tar som oftest tre timer, det er nok til å fylle i3-en opp med 11kw. Hurtiglading bør være under 30 minutter og det er få ting i en storby jeg rekker å gjøre unna på 30 minutter og da blir det bare stress med å passe på at man ikke opptar plassen for lenge.

Hurtiglading synes jeg gjør seg bedre i nærheten av kjøpesentre, butikker etc rundt byen. Jeg er skyldig i å sette bila på saktelading på kjøpesentre når det er godt om plass for å få opp bruksstatistikken :-)

Ser allerede at man burde snart fått på plass at halvparten av alle parkeringsplasser burde minst hatt 16A for beboere og en del av disse med 11/22kw og tidsbegrensning. Alt med type 2 hunkjønnskontakt så klart.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Ladestasjonen på Jernbanelokket er laget som en kjøre gjennom stasjon lik bensinstasjonene.

Den har brukbart belegg, og sist nå stod en el Taxi der og ladet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

Hva er det pudderjager mener da? Hvis de ikke har skjønt det som han sier....?

Vollis47

Jeg har ladet Kiaen på Jernbanelokket i Stavanger og syntes det var en grei plass, som vi kunne hatt mange flere av. En hurtigladestasjon i sentrum er helt perfekt for oss som kommer litt langveisfra og vil være svært nyttig for håndverkerbiler, budbiler og drosjer.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

jkirkebo

Sitat fra: Burger på søn 23. des 2018, kl. 13:23
Hurtiglading synes jeg gjør seg bedre i nærheten av kjøpesentre, butikker etc rundt byen. Jeg er skyldig i å sette bila på saktelading på kjøpesentre når det er godt om plass for å få opp bruksstatistikken :-)

Jeg foretrekker de hurtigladerne som er i nærheten av gode restauranter, slik som den på Gran. En hurtigladestopp for meg er typisk 45-80 minutter og da passer det perfekt med en bedre lunsj eller middag mens vi lader ;)

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA