Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vinteroppdatering 2018.48.12.1

Startet av xderia, torsdag 20. desember 2018, klokken 08:22

« forrige - neste »

k1

Irriterer meg at når jeg setter på varme i bilen fra app, så er default setting (som ikke lar seg endre?) at alle seter og ratt er satt på varme også. Man må da manuelt trykke på hvert sete 3 ganger (3*6 seter) for å slå det av. Føler det er bortkastet å varme alle setene dersom bare det er meg i bilen...

Muffinman


cra

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:47
@JorEl
SC=Service Center
SuC=Super Charger

SuperChargere har vært omtalt i furumene mye lenger og mye mer.

SC = SuperCharger
SeC = Service Center
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på lørdag 22. desember 2018, klokken 22:40
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:47
@JorEl
SC=Service Center
SuC=Super Charger

SuperChargere har vært omtalt i furumene mye lenger og mye mer.

SC = SuperCharger
SeC = Service Center

Nå ja, siden begge deler kan bli - og opprinnelig ble - kalt for SC åpner det lett for mange missforståelser. Så derfor ble det vel egentlig foreslått å kalle dem for hhv. SuC og SeC for å skille dem fra hverandre, og derved altså helt gå bort i fra å bruke SC.

... men ser at man i praksis er flinkere til å bruke SuC om ladestasjonene enn SeC om verkstedene.
Model S 85D

k1

Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. desember 2018, klokken 21:41
Hvis du uansett varmer kupeen går intet tapt ;)

Jo, fordi jeg trenger ikke å varme kupeen til 30 grader+. Når kupeen er 23 grader så står fremdeles alle setene på med full varme, noe som er bortkastet/tapt energi.

Muffinman

#35
Tror muligens en eller flere av termodynamikkens læresetninger er uenig med deg der gitt ;)
Hint: Tenk hvor varmeeenergien som setene forbruker havner. Om vi setter som en forutsetning at denne energien er tilstrekkelig til å holde temperaturen i kupeen stabil. Hva skjer med strømforbruket til PTC-elementet i klimaanlegget da? Hva skjer så med dette om man skrur av varmesetene slik at kupetemperaturen begynner å falle?

k1

Prinsipielt riktig. MEN, forskjellen her er at setevarmen ikke er regulert. Den er på full guffe uavhengig av hvor varmt det er bilen. Selv om bilen har oppnådd 23 grader fortsetter de på full guffe.
En annen vinkling på teori vs praksis er at jeg vil heller ha varm luft foran i bilen hvor jeg sitter enn oppvarmet bak på 3. rad (tmx), for luften sirkulerer nemlig ikke så godt.

Muffinman

Klimaanlegget vil jo regulere ned i så fall, så med mindre energibehovet er mindre enn det setene leverer er det argumentet ikke gyldig. Poenget er at i praksis, ved FORVARMING, som det er snakk om her, går ikke noen energi til spille ved oppvarming av kupeen. Du er en sjelden fugl om du sitter i bilen etter å ha startet forvaming via app.

k1

#38
Ok, skjønner at vi ikke blir enige.
Enige i teori, men ikke i praksis.
Og nei, jeg setter meg ikke i bilen for så å slå på app, for så å sitte der i 30 min ;)

Min opplevde praksis er at under forvarming så timer ikke jeg nøyaktig å sette meg i bilen når 23 grader er oppnådd. Jeg setter oppvarming i app på 20-30 min før jeg skal bruke bilen om morgen, og dersom alt står på slik som i app er det +-30 grader i bilen når jeg kommer ut, inkl glovarme seter og ratt vs når jeg slår av alt av seter og bilen er +-25 grader og «tempererte» seter varmet opp av luften rundt og ikke varmeelement i. Min opplevde praksis er også at når det er behagelige 23 grader foran hos meg, er det kjøligere bak i bilen med bakvifte slått av, igjen fornuftig bruk av energi når jeg kjører alene i bilen - trenger ikke varme seter bak for å holde luften foran i bilen varm, for som sagt sirkulerer ikke luften godt gjennom hele bilen.
Prøv selv   :+1:

mthoring

Flisespikkeri det her, "tapet" av å varme opp setene du ikke sitter i er ubetydelig. Jeg opplever heller ikke setene som glovarme etter forvarming. Men klart, hvis du foretrekker kaldere sete når du setter deg inn, så er det jo en fordel om innstillingene blir husket.

Det ser ut som den funksjonen er på plass, men at det ikke fungerer som det skal enda. Hvis jeg skrur av setevarme bortsett fra på førerplass og skrur av og på forvarming, så er alt skrudd på igjen. Men hvis jeg deretter klikker på et av setene bak, så skrus plutselig varmen i alle setene av, bortsett fra sjåførsetet og det setet bak jeg klikket på, akkurat som at den lastet forrige innstilling ved første endring.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

k1

Sitat fra: mthoring på søndag 23. desember 2018, klokken 19:42
Flisespikkeri det her, "tapet" av å varme opp setene du ikke sitter i er ubetydelig. Jeg opplever heller ikke setene som glovarme etter forvarming. Men klart, hvis du foretrekker kaldere sete når du setter deg inn, så er det jo en fordel om innstillingene blir husket.

Det ser ut som den funksjonen er på plass, men at det ikke fungerer som det skal enda. Hvis jeg skrur av setevarme bortsett fra på førerplass og skrur av og på forvarming, så er alt skrudd på igjen. Men hvis jeg deretter klikker på et av setene bak, så skrus plutselig varmen i alle setene av, bortsett fra sjåførsetet og det setet bak jeg klikket på, akkurat som at den lastet forrige innstilling ved første endring.

Flisespikkeri for noen, irritasjonsmoment for meg. Ser nok av annet flisespikkeri her inne på forumet :laugh:
Men, har sett det samme som deg ang trykke på et baksete så forsvinner plutselig alle setene osv, men usikker på om det er en funksjon som etter hvert vil fungere, eller bug i app'en i dag da det ikke akkurat er helt stabilt. Håper på en funksjon slik at mitt irritasjonsmoment forsvinner  :+1:

JorEl

Jeg er så fersk i bruken av Tesla at min stemme ikke veier så mye, men jeg skriver for det ::) :)
Jeg har innstillingen at Tesla er en cyborg 8) Mixen er bil og el og data. Rett så det er må jeg "boote" datamaskinen hjemme, ikke all softwaren er 100%, men det er slik det er...jeg innretter meg.
Nå har jeg ikke Vinterpakken, så jeg kan "bare" stille på setene i front, og ikke baksetene og ratt. Den nye APPen gjorde meg ekstra oppmerksom på dette :'( Men med Tesla så har jeg filosofien...et halvfult glass ;)
Jeg smilte ikke når denne oppdateringen kom, siden jeg mangler vinterpakken :'(, men når jeg har hatt en dag og to til å tenke på, så er det klart at å kunne sette på setevarme er et pluss. Om setet er for varmt når man setter seg inn på en kald dag er ikke noe å grine for ;) da slår man av. Men jeg skønner poenget at alt kunne vært helt perfekt.
For meg er derimot all fokus på å kunne sette på varmeviftene når jeg vil, og at det virker. Slik hadde jeg det ikke med Egolfen, men Tesla APPen har vært veldig solid frem til nå. Skrytet om at en Tesla blir bedre med tiden, har vist seg å stemme for vår S75D. Kommer det flere oppdateringer og valgmuligheter så blir jeg bortskjemt. Har bare hatt bilen i ca 50dager, men det detter jo inn valg og muligheter, fortere enn en Tesla på Autobanen :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mj

Tre trykk på rattvarmesymbolet ser ut til å slå av alt av sete og rattvarme
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Klykken

Burde følge med bruksanvisning for disse funksjonene. Trodde først det endret seg til "sist brukte" etter noen sekunder, men viste seg at trykk på bakseter slo av det meste etc..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jazzwheel

Fortsatt på 2018.34.1 her. Flere enn meg som henger langt etter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA