Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vinteroppdatering 2018.48.12.1

Startet av xderia, torsdag 20. desember 2018, klokken 08:22

« forrige - neste »

Øyvind.h

2018.36.2.

Takknemlig for hver dag jeg slipper v9 ventende i bilen. Kommer ikke til å orke å avvise den ukentlig på ubestemt tid selv om jeg ikke vil ha den. Håper de fikser brølerne før min bil får den inn til installering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Du er klar over at det er mange andre oppdateringer også? Både bedre autopilot og ikke minst sikkerhetsoppdateringer og andre kjente/ukjentebugfixes. Det er rimelig bakvendt å stå over oppdateringer. Gjør du det på smarttelefonen sin også?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#47
Sitat fra: z4rd på mandag 24. desember 2018, klokken 09:02
Du er klar over at det er mange andre oppdateringer også? Både bedre autopilot og ikke minst sikkerhetsoppdateringer og andre kjente/ukjentebugfixes. Det er rimelig bakvendt å stå over oppdateringer. Gjør du det på smarttelefonen sin også?
Få forbedringer på AP1 dessverre. Heldigvis fungerer den meget stabilt og bra nå der jeg bruker den.
Pt har jeg ingen bugs jeg vet om. Du må gjerne mene det er bakvendt, og normalt er jeg ikke uenig, men jeg er meget fornøyd med versjonen jeg har nå samtidig som jeg synes v9 har flere store designbrølere i tillegg til mange rapporterte bugs.

Ang mobilene: Jeg har 3 forskjellige mobiler på jobben til apptesting. De sørger jeg for å ha litt glidning i sw-versjon på for å ha litt spennvidde på testingen.
Min private oppdaterer jeg stort sett løpende. To av pad`ene oppdateres jevnlig. De to siste har Apple klart å gjøre ubrukelige hastighetsmessig gjennom oppdateringer, men de er EOL nå uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

I dag har du muligheten til å gi deg selv en Tesla-julepresang Øyvind.h ;) Om du ikke liker presangen, så kan du ikke bytte den..
In Musk we trust :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OhmPaPa

Sitat fra: jazzwheel på mandag 24. desember 2018, klokken 00:18
Fortsatt på 2018.34.1 her. Flere enn meg som henger langt etter?

Tok lang tid for meg også. Tok en reset av bilen og la mobilen i Teslaen med internett-deling og koblet til en powerpack. Morgenen etter var oppdateringen der.

cra

Sitat fra: z4rd på mandag 24. desember 2018, klokken 09:02
Du er klar over at det er mange andre oppdateringer også? Både bedre autopilot og ikke minst sikkerhetsoppdateringer og andre kjente/ukjentebugfixes. Det er rimelig bakvendt å stå over oppdateringer. Gjør du det på smarttelefonen sin også?

Det som gjør seg mest gjeldende med "sikekrhetsoppdatering" i V9 er desverre i negativ retning. Plassering og kontrast på en del knapper er mye dårligere enn før, som gjør at man tar fokus mye mer vekk fra vegen enn det var i V8.  Har sett av TM3 er mye bedre på kontrast (med samme softwareversjon, trolig med unntak av siste hexadesimale del av versjonsnummer), så det blir forhåpentligvis bedre for TMS også. Plassering av en del ting håper jeg også de klarer å finne ut av. Varmeinnstillinger på to ulike faner er helt unødvendig med tanke på hvor mye skjermareal man har å ta av.

Når det gjelder oppdatering av smarttelefon (eller hva som helst, egentlig) så er det ofte smart å vente en stund når det kommer nye versjoner, spesielt større oppdateringer. Nettopp fordi det ofte følger med en del bugs som ikke viser seg før softwaren er ute i det fri og brukere gjør alle de rare og teite tingene som QA-avdelingen aldri finner på å prøve. Jeg har jobbet med softwareutvikling siden midten av 90-tallet, og akkurat dette har aldri endret seg; brukere finner på å bruke funksjoner på de merkeligste måter og i rare kombinasjoner, og da skjer det ting man ikke kan forutse. I tillegg er der ting som ikke oppstår før etter en stund; problemer med treg skjerm pga høy km på tripteller er et godt eksempel på akkurat det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

z4rd

#51
Jeg forstår argumentene dine, men det er ikke en kjempegod idé om alle venter med oppdateringer. Da blir det ikke samme fart i utviklingen... som er en av de største fordelene med Tesla, at folk bidrar til utvikling hele tiden, da Tesla er veldig responsive på feedback fra kunder. Spesielt sammenlignet med andre aktører på markedet.

Når det gjelder sikkerhet, så tenkte jeg mest på IKT-sikkerhet. Er jo ikke kun GUI/front-end det skjer endringer på. Når det gjelder plassering av knapper i V9 så har ikke dette hatt en negativt innvirking på meg. Jeg er nå blitt godt vandt med plasseringene. Bilen er også mye mer stabil på autopilot enn tidligere. Men for all del, bare å vente og stå over sw-oppdateringer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

cra

Det er plenty nok folk som har det travelt med å få hver oppdatering (se bare antall tråder på nett om "Andre har hatt siste versjon i flere timer allrede, hvorfor har ikke jeg fått den enda????"), så jeg har overhode ingen dårlig samvittighet med å vente. Ei heller har det negativ innvirkning på softwaren ellers om en del av oss venter og velger å ligge litt bakpå. Så kan de som liker å hele tiden ligge i front styre med det. Jeg er forbi det statidet; jeg vil bare at ting skal fungere. (Det er gøy å ligge i forkant, men jeg har p.t. andre interesser enn å ligge på bleeding edge og bruke tid på denslags. Da jeg var yngre var det en veldig artig hobby. :) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TeslaSvein63

Ja hva skal man si. Etter nylig service, fikk igjen bilen på fredag, så har man jo fått denne nye oppdateringen. Tenk om ting hadde virket. Dvs i følge Tesla Rud, så er alt kontrollert og funnet i orden. Hadde det bare vært så vel. Navi må restartes for hver bruk. Spotify virker ikke. Skjermen tregere en noen gang. Den har jeg klaget på i 5 år. Batteri i nøkkelen ble ikke bytta, melding på det. Heller ikke vindusviskerbladene og så hadde de ikke deler for å gjøre ferdig det de egentlig skulle gjøre, takluken. Bortkastet tur med andre ord. Men skal vel ikke klage siden jeg har fått peiskos som virker som passelig ved hver restart.

Muffinman

Ehm...du har jo fått promp i bilen! Det veier jo opp for det meste.

(For det er jo viktig...)

TeslaSvein63


Muffinman

Det får meg til å tenke tilbake til turen hjem etter utlevering i oktober 2013 (en time før stopp på fergeleie hvor en forbipasserende bemerket at alle lyktene på bilen var fulle av dugg...). I en elbil uten motordur ble "andre lyder" veldig fremtredende  :D

TeslaSvein63

Noen som skjonner dette: Faar ikke logget meg paa teslakontoen min fra mobilen, men jeg kan gjore det fra skjermen paa bilen. faar heller ikke logget meg paa spotify kontoen fra bilen. skal jo vaare samme passord. faar ikke brukt spotify eller stemmeaktivering.  appen er i orden.

Cobos

Hmm jeg får ikke opp setevarming i appen?
Har en 2015 AP1 MS med 2018.48.12.1 og siste utgave av appen? Er det noe jeg gjør galt eller er bilen for gammel?

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Klykken

Slått på forvarming? For vifta må gå før du kan slå på setevarmen og rattvarmen. Du kan ikke "bare" ha setevarme.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA