Hjemmelading til 2018 egolf på eksisterende 3-fasanlegg

Startet av lars667, man 17. des 2018, kl. 12:10

« forrige - neste »

lars667

Hei. Har søkt og grublet, men klarer ikke helt å komme fram til sikkert svar.

Situasjonen:
- har kjøpt en 2018 e-golf (FL)
- har et tomt fjøs med stort sett nytt elektrisk anlegg (har kun en gammel kurs til 3 lamper, resten er nytt). Måler står i fjøset, men det er satt opp egen kurs som går videre til hus, til to separate sikringsskap der. Derfor mener jeg huset ikke skal bli berørt av varmgang dersom noe utstyr i fjøset feiler/overbelaster elnett. Det står flere kurser i fjøset. Blant annet en ny 16A enfasekurs som går til to utekontakter, og et enkelt 3-fasestikk som tidligere har vært brukt til rundballeriver.
- så langt (noen dager) har jeg bare hengt opp ladekladd på krok ved siden av utekontakt og brukt den. Det har også vært motorvarmer på denne kursen, men ikke noe annet utstyr. Men på sikt hadde det kanskje vært greit å få til en mer permanent, og kanskje raskere, løsning.
- er det slik at det er mulig å koble type to-punkt rett i 3-fasestikk gitt at en har en enkel overgang og kursen har overspenningsvern/b-vern, eller må en uansett ha en relativt kostbar ladestasjon for å kunne benytte seg av 3 faser? Forstår det slik at e-golf kan benytte seg av to av fasene direkte, det kreves ikke noe elektronikk mellom ladekretsene og kontakten? Er det virkelig så enkelt?

Skal uansett få elektriker til å vurdere hva jeg kan gjøre, men tenkte å forhøre meg litt om mulighetene her. Nå har jeg uansett kostet på 3-fas-stikk tidligere, og har mye lang/grov kabel til bruk med tyngre maskineri, som jeg regner med kan fastmonteres til bruk med elbil.

Tilleggsopplysning (edit): Er 3x63A inn med overspenningsvern og overbelastningsvern på utsiden av veggen (før skap). Dette ble montert av nettleverandør i forbindelse med installasjon av smartmåler.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Lars C. Krogenæs

Hei

Golf FL lader på enten 1X32A eller 2X16A, der det blir 16A på 2 faser. Begge deler krever egen ladestasjon, eller kabel med kladd beregnet for slike høye strømmer.

Du kan ikke koble type2 stikk rett i en 3-fas jordfeilbryter. Bilen vil ikke få noe signal fra ladekontrolleren (som sitter i ladestasjon/ladekladd) og dermed vil aldri lading starte.

Med en 32A kurs kan du lade på 32A fra 230v.
På en 16A 3-fas kurs kan du lade 32A hvis det er 400v.

Det beste for deg er å koble til en ladestasjon med innebygget jordfeilbryter, som takler 32A. Er det 400v kan du greie deg med 16A, men når du først har mulighten ville jeg valgt 32A uansett. Det nest beste er å sette opp en 32A kurs med CEE, og bruke ladekladd som takler så høye strømmer. F.eks denne: https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas, eller Tesla sin UMC.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Ut fra teksten gjetter jeg på at du har IT-nett. (3 moduler i hovedsikringen og teksten på måleren gir indikasjon. Skap for 400V bør/skal også være merket med rødt skilt mex tekst 400V.

Git IT så har eGolf FL mulighet for tilkobling til 3 faser i åpen trekant-kobling. Du vil da trekke ca 16, 16 og 28A. En får litt mindre skjevlast og utnytter tilgjengelig effekt litt bedre. En trenger en 3*32A kurs, ev en 25A om en går litt ned.

På 230/400V TN trekker eGolf 16, 16A i faselederne  og 16A i N-leder. En trenger en 3*16A kurs.

lars667

Takk for svar. Har ikke fordøyd svarene fullstendig ennå, men kan bekrefte at dette er et 230V IT-anlegg. Maskinen jeg sist kjørte på nevnte 32A 3-fas-kurs, var en rundballeriver med som startet via en stjerne-trekant-vender, eller hva en sier. Tror uansett jeg må høre litt med elektrikeren som har gjort mye her :)

Glemte jeg å si at det var 3x32A 3-faskurs?

KjellG

Gitt at du har 3*32A til garasjen og lader eGolfen med enfase. Da er alt brukt opp. Den 3. faselederen fører ingen strøm.

Gitt at du i stedet lader i åpen delta. Da kan du fortsatt lade eGolfen på topp og få tilgang til ca 5 kW i tillegg til andre ting.

lars667

Jeg har nok ikke forutsetning til å forstå alt dette, så må nok få en elektriker som har spesialisert seg litt på elbiler til å se på det (bor langt unna de store firmaene). 
- lade i åpen delta, det vil si at jeg kjøper en ladeboks som er koblet på det viset?
- ser ut til at jeg kan kjøpe en ladeboks som nevnt lenger opp her til ca 6k, det vil da kreve bare at jeg får strekt ut 3-faspunktet litt nærmere parkeringsplass (det ligger litt upraktisk til nå).

Takk igjen for grundige tilbakemeldinger.

KjellG

3-fase IT. Du får strøm over 3 faseledre. Mellom to tilfeldige får du 230V. Enkelte (eldre) omtaler dette som énfase andre som to-fase (yngre) tilkobling. Forvirrende. Jeg forsøker å bruke enspenningstilkobling eller singlespenningslast. En singlespenningslast er tilkoblet mellom en faseleder og N i et 230/400V TN- nett og mellom to faseledre i et 230V IT-nett.

Bilen, eGolf, kan enten hente én spenning og trekke opp til 32A. Laderen er i bilen. På veggen står bare en ladekontakt med litt styreelektronikk. Her trekker bilen 32A fra to ledre og hele kursen er brukt opp.

Alternativt kan eGolfen via 3 ledere nyttiggjøre seg to av de tilgjengelige spenningene. Bilen trekker da 16, 16 og 28A. En ser umiddelbart at det er mulig å trekke ut 16A til til andre ting. Dette omtales som åpen trekant, åpen delta, V-kobling.

I ditt tilfelle an det høres fornuftig ut med en underfordeling i garasjen slik at du både kan lade bil og ha strøm til andre ting.

Ikke alle elektrikkere er klar over at eGolf, Tesla og kanskje noen til, kan lades i åpen delta fra IT.

lars667

Ut fra det høres det ut til at jeg kan komme meg relativt rimelig ut av dette, skal vise til denne meldingen når det blir innhenting av tilbud. Takk igjen.

lars667

Hei igjen, og god jul. Har funnet ut at det beste blir en fastmontert stasjon som kan kobles til den nevnte 3x32A-kursen. Tar gjerne tips om rimelige og gode alternativer, gjerne med kabel inkludert. Ser ut til at jeg må opp på 8000 + kabel?

jkirkebo

Sitat fra: lars667 på man 24. des 2018, kl. 16:25
Hei igjen, og god jul. Har funnet ut at det beste blir en fastmontert stasjon som kan kobles til den nevnte 3x32A-kursen. Tar gjerne tips om rimelige og gode alternativer, gjerne med kabel inkludert. Ser ut til at jeg må opp på 8000 + kabel?

EcoLite vil koste 7600,- med integrert jordfeilbryter type B og en kort tilførselskabel med CEE-støpsel. Pluss frakt kr. 170,-

Den har type 2 uttak, du kan bruke type 2 kabelen som følger med bilen. Evt. ekstra kabel koster 1950,- for 5m og 2650,- for 10m.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: lars667 på man 24. des 2018, kl. 16:25
Hvis du er medlem av elbilforeningen koster easee 5990,- ink bvern. Den har og integrasjon mot tibber alternativt kontroll via WiFi.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

lars667

Ok, vil den også gi 7.4kwt til (nye) eGolf med 3-fas? Leste tidlig i tråden om tibber/easee at den kun støttet 3-fas lading til Tesla?

Mazzbot

Sitat fra: lars667 på man 24. des 2018, kl. 23:53
Ok, vil den også gi 7.4kwt til (nye) eGolf med 3-fas? Leste tidlig i tråden om tibber/easee at den kun støttet 3-fas lading til Tesla?

Jeg har bestilt den til 5995kr
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lars667

Ok, da spørs det om det ikke blir en sånn. Eneste alternativet jeg ser, som ikke ligger veldig langt over pris, er   https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/viridian-e-lite

Vil anta at Tibber-saken har flere styringsmuligheter? Tar gjerne erfaringer på viridian-oppsett også. Ser det er en del til rundt 6k også som tar 3-fas 230V, men de mangler så langt jeg kan se jordfeilvern type B, så da må en legge noen tusenlapper til for installasjon av det.

elektrolux

Vil du ha ladestasjon med fast kabel og der du selv styrer alle funksjonene uten innblanding fra 3. part skal du ta en titt på nye Zappi.

Den er meg bekjent eneste ladestasjonen på markedet med 2 lastfordelingspunkt ( Hovedsikring og underfordeling ) og er forberedt både på styring av batteribank og egenprodusert strøm.

Det er enda 3 dager igjen til å sikre deg en slik i 7,4 kW versjon med 6.5m kabel for kun 7990.-

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/3d-zappi-forhandsreservering

Har du timebasert spotprisavtale kan du utnytte timeren til å lade med strøm til 1/2 pris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA