Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Functions on demand

Startet av snowman, søndag 16. desember 2018, klokken 15:03

« forrige - neste »

elektro

#60
Gode observasjoner. :) Gidder ikke spørre om FOD faktisk funker, ettersom jeg ikke skal kjøpe bilen, men de har ikke den samme teksten på alle bilene de har for salg.

På side 88 i SSP datert 2018 står det at man må delnummer 8G9 på lyktene for at de skal være forberedt for Matrix. Så her kan det være en forskjell på biler fra Norge/Tyskland eller knyttet opp mot forskjellige utstyrsnivåer/modellår. https://vwgpaintandbody.co.uk/wp-content/uploads/Audi-e-tron.pdf

FOD (Park Assist) er også vist i denne videoen fra jan. 2019
https://youtu.be/nONn_c0CUWo?t=60 EDIT: Det står med liten skrift i videoen at det skal fungere fra 2. kvartal 2019. Det skjedde riktignok ikke, men da må jo bilene ha vært klartgjort for det.

Jeg lurer litt på en del andre, rare, små forskjeller mellom MY19 og 20. Hvorfor kan man f.eks. ikke endre ladegrense fra appen på 2019 modell? Hvorfor er ikke trådløs CarPlay aktivert? Hvis FOD heller ikke fungerer, så synes jeg det bør komme en fiks som løfter alle opp til samme nivå. Har det en sammeneng, fysisk forskjell eller annen forlaring, eller er det bare gammeldags tankegang. Eller har ikke Audi AG reflektert så mye over at en nisse i Norge må koste snø av bilen for å endre ladegrense og koble til mobilen med kabel? Skulle gitt mye for et talerør inn til de som utvilker- og brenner for bilen. Det er så lite som skal til for å gjøre den enda bedre.

Dette gjelder for så vidt også økt netto kapastitet og andre ytelsesforbedringer på drivlinje/batteri. Nå vet jeg at det var snakk om i alle fall én fysisk forskjell, en ny pumpe for kjøleveske på 20 modellen. Det er for så vidt greit nok, usikker på om det egentlig er en forbedring. Det samme gjelder forsåvidt også laserscanneren som forsvant. Den vil jeg helst beholde. Ser den er tilbake på e-tron S 60 Sportback etter bildene av denne å gjøre, se Autogefuel sin video. De må gjerne gjøre hardware endringer, det gjør også andre produseter. Tough luck. På et eller annet tidspunkt må det jo være lov å motivere kundene til å kjøpe ny modell. Men softwareendringer bør de ikke være gniene på, enten det er OTA eller utført ifbm. service.



2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:48
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 22:37
Sitat fra: andersno på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 22:09
Sitat fra: tromsø på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:56
@skjalght, ettersom min ribbet  launch ed 50 har Matrix lys som FoD så tipper jeg at alle etron har det som valg i FoD.

Du tipper feil, det er bare 2020 modeller og nyere som har FoD tilgjengelig. Foreløpig ihvertfall.
De har nå markedsført dette til oss med 2019 også, så det kan jo bli festlig forbrukerrettslig.

Du har vel Matrix @daktari? :) Er det noen med 2019 modell uten Matrix som ikke får FOD til å funke?


ja, jeg var dum nok til å betale upfront for 15 års leie av matrix...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eleo

Sitat fra: daktari på torsdag 08. oktober 2020, klokken 17:30
Sitat fra: elektro på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:48
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 22:37
Sitat fra: andersno på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 22:09
Sitat fra: tromsø på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:56
@skjalght, ettersom min ribbet  launch ed 50 har Matrix lys som FoD så tipper jeg at alle etron har det som valg i FoD.

Du tipper feil, det er bare 2020 modeller og nyere som har FoD tilgjengelig. Foreløpig ihvertfall.
De har nå markedsført dette til oss med 2019 også, så det kan jo bli festlig forbrukerrettslig.

Du har vel Matrix @daktari? :) Er det noen med 2019 modell uten Matrix som ikke får FOD til å funke?


ja, jeg var dum nok til å betale upfront for 15 års leie av matrix...

Det var jeg også, hadde jeg vist om dette med on demand hadde matrix pengene gått til noe annet snadder til bilen
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

elektro

#63
Hva er egentlig prisene og innholdet i de forskjellige pakkene?

Matrix Package
Light Function Package.

Det var snakk om 99/mnd, men er det da for kun Matrix, ikke animerte lys/blinklys? Hva koster så denne?

Hvilke andre funksjoner er sluppet som FOD og hva er prisen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:

Det som foreløpig er tilgjengelig, i alle fall hos meg, er:

* Matrix LED
- Inneholder Matrix og dynamiske blinklys
- Koster 300kr/mnd eller 1538kr/6 mnd  (kr 22 375 for alltid)

* Lysfunksjonspakke
- Inneholder animerte kjørelys, kurvelys
- Koster 148kr/mnd eller 760kr/6 mnd  (7 654 for alltid)

* Parkeringsassistent
- Koster 113kr/mnd eller 550kr/6 mnd  (5588kr for alltid)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

el-H

#65
Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2020, klokken 05:59
Hva er egentlig prisene og innholdet i de forskjellige pakkene?

Matrix Package
Light Function Package.

Det var snakk om 99/mnd, men er det da for kun Matrix, ikke animerte lys/blinklys? Hva koster så denne?

Hvilke andre funksjoner er sluppet som FOD og hva er prisen?

Se vedlagt bilde med priser for Matrix

elektro

Takk! Er jo ikke sånn at jeg er veldig bitter for at jeg betalte ca. 15.000 kroner for både Matrix og lysfunksjonspakke for alltid med disse prisene. På den annen side er det et fint tilbud til de som ikke har det, synes prisene er helt greie.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Superelbilen

Sitat fra: ThomasEL på fredag 09. oktober 2020, klokken 07:30
@Elektro:

Det som foreløpig er tilgjengelig, i alle fall hos meg, er:

* Matrix LED
- Inneholder Matrix og dynamiske blinklys
- Koster 300kr/mnd eller 1538kr/6 mnd  (kr 22 375 for alltid)

* Lysfunksjonspakke
- Inneholder animerte kjørelys, kurvelys
- Koster 148kr/mnd eller 760kr/6 mnd  (7 654 for alltid)

* Parkeringsassistent
- Koster 113kr/mnd eller 550kr/6 mnd  (5588kr for alltid)

Har du prøvd parkeringsassistenten? Er det slik at du ikke har omgivelseskamera? For parkeringsassistent kommer ikke opp hos meg.

ThomasEL

Enig i dine betraktninger, Elektro:
Jeg ville heller betalt 15000kr for komplett pakke ved bilkjøpet.
- Men samtidig veldig bra at jeg nå får mulighet til å eie eller leie disse funksjonene i ettertid... (Så kunne man selvsagt ønsket en lavere pris, men dette er jo mye bedre enn å ikke få muligheten i det hele tatt ;-) )
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: Superelbilen på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:35
Sitat fra: ThomasEL på fredag 09. oktober 2020, klokken 07:30
@Elektro:

Det som foreløpig er tilgjengelig, i alle fall hos meg, er:

* Matrix LED
- Inneholder Matrix og dynamiske blinklys
- Koster 300kr/mnd eller 1538kr/6 mnd  (kr 22 375 for alltid)

* Lysfunksjonspakke
- Inneholder animerte kjørelys, kurvelys
- Koster 148kr/mnd eller 760kr/6 mnd  (7 654 for alltid)

* Parkeringsassistent
- Koster 113kr/mnd eller 550kr/6 mnd  (5588kr for alltid)

Har du prøvd parkeringsassistenten? Er det slik at du ikke har omgivelseskamera? For parkeringsassistent kommer ikke opp hos meg.

Nei, jeg har ikke forsøkt parkeringsassistenten...

Ja, det stemmer, jeg har ikke omgivelseskamera. Jeg har ikke ryggekamera heller. Og dermed forstår jeg ikke hvorfor jeg har mulighet til parkeringsassistent... Hvordan i huleste skal bilen kunne parkere med kun et kamera i frontvinduet og intet annet...?? ??? :o ::)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Superelbilen


Orbit

Parkeringsassistenten bruker bare parkeringssensorene (ultralyd) for å finne en luke og manøvrere seg inn i den. Kamera er bare for at fører evt skal kunne følge med rundt bilen. Assistenten foretar kun styring, du må selv betjene gir (etter anvisning fra bilen), gass og brems.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

el-H



Hvilke andre funksjoner er sluppet som FOD og hva er prisen?
[/quote]

Smartphone interface ligger også der for dem det er aktuelt for, 4388 kr for evig.

ThomasEL

Da har jeg testet disse to pakkene ei stund:

• Matrix LED med bliinklysanimasjon

• Lysfunksjonspakke


Matrix kommer jeg definitivt til å forlenge og leie for 6 måneder (vinteren)👍

Men litt usikker på om jeg liker alle funksjonene i lysfunksjonspakken:
- Kurvelys er jo greit
- Animasjoner ved låsing og opplåsing etc er jo også kult

Men det jeg ikke helt liker, er den funksjonen som demper fjernlysene når det er våt vei etc, altså når bilen tror jeg kan bli litt blendet...
Ved kjøring i mørket på våt vei, så dimmes styrken på lysene litt for mye opp og ned etter min smak... Foretrekker full guffe når det ikke er biler i mot eller jeg ligger bak en bil.

Andre som har tanker/erfaring med dette?

(Så langt jeg kan forstå ligger ikke denne dimmefunksjonen i Matrix-pakka, men altså i lysfunksjonspakka... Hvis så er, kan jeg jo fortsatt leie full Matrix funksjon, men uten «vær- og føredimming»)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elbilnett

Jeg bestilte bare lysfunksjonspakken. Har nå testet den i et par dager nå, vet ikke helt hvor nyttig den egentlig er. Det man får er lysanimasjonen og e-tron "signaturlyset" framme. Lysspredningen virker å være den samme, og lysene følger ikke svingene helt slik som jeg hadde tiltenkt. Andre som har samme erfaring?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA