Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polar 22 konvertering - Båten er "ferdig" og i full bruk!!

Startet av EXCEL, søndag 16. desember 2018, klokken 14:06

« forrige - neste »

EXCEL

Dette prosjektet startet egentlig allerede i 2017, men TTT  :o 
Den originale motoren på 12 slitne Marna hester er fjernet og solgt. Det jeg angret på i ettertid var at jeg også solgte propellanlegget med motoren. "Nytt" propellanlegg er nå endelig skaffet og delvis montert. Drivenhet fra Reva er innkjøpt og var tenkt å kobles til en BMW marine gearkasse. Dette ville åpenbart krevd mye tilpasning og produksjon av spesialtilpassede overganger og motorfester. Men så dukket det opp en ferdig løsning på Finn. En 15HK Briggs & Stratton med 1:2,5 tannreim-gear, trustlager, motorfester og Sleipner kobling! Fikk opplyst av selger at dette hadde vært montert i en seilbåt.
Jeg har demontert ett e-Golf batteri og planlegger å benytte 12KW/t av pakka og konfigurere den i 48V.
BMS er en EMUS og lader er av type TC (1500W), disse er satt opp til å kommunisere med hverandre.
Som display tenker jeg å benytte en iPad eller lignende som kjører EMUS sin originale app.

Planen er å få båten på vannet sommeren 2019. Bilder av hva som er gjort så langt kommer -og jeg vil fylle på med bilder og info etterhvert som prosjektet skrider frem.

Fokus i prosjektet pd: jeg trenger en 48V DC motorkontroller (permanentmagnet) som kan håndtere ca. 200A kontinuerlig. Har du en du vil selge eller kan du anbefale en nettside, ebay e.t.c. -alle forslag tas imot med takk  :+1:
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Caspar

Spennende, vi gleder oss til bilder. Jeg har 2 biler med Emus, så bare spør hvis du lurer på noe. (så skal jeg forsøke å svare)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EXCEL

Da er båten sjøsatt og i full bruk  8)
Skal legge ut bilder, men må lete litt på telefonen først.

Caspar: Spørsmål vedrørende EMUS, jeg får ikke kontakt med Bluetooth modulen? Har fått med meg at USB og Bluetooth ikke virker samtidig da de deler samme serieport. Får en feilmelding når jeg prøver å aktivere enheten i PC-programmet......
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Caspar

 :+1:Kult, gratulerer, vi gleder oss til bilder. Nei, du kan ikke bruke USB og Bluetooth samtidig. Har du fått lastet ned appen fra EMUS på en android eller IPS enhet? Du kan heller ikke ha den koblet til 2 enheter samtidig. Er den koblet opp et sted så er den ikke lenger synlig
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EXCEL

Sitat fra: Caspar på tirsdag 06. august 2019, klokken 18:04
:+1:Kult, gratulerer, vi gleder oss til bilder. Nei, du kan ikke bruke USB og Bluetooth samtidig. Har du fått lastet ned appen fra EMUS på en android eller IPS enhet? Du kan heller ikke ha den koblet til 2 enheter samtidig. Er den koblet opp et sted så er den ikke lenger synlig
Da er problemet løst. Jeg bestilte ny bluetooth modul fra Ev Europe, som tre dager senere landet i postkassa mi(!) Den var oppe og gikk umiddelbart :+1:
Alt fungerer nå som forventet, med ett unntak: hastighet vises ikke? Det kan virke som om Emus appen(iOS) ikke har tilgang på GPS'en.......?
Finner ikke ut hvor dette eventuelt skal settes opp......?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Caspar

Emus skal ha et pulssignal som legges til grunn ved hastighetsvisning. Det er nok basert på bil, du har vel neppe et slikt signal tilgjengelig fra noe sted i en båt? 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EXCEL

Sitat fra: Caspar på torsdag 15. august 2019, klokken 16:31
Emus skal ha et pulssignal som legges til grunn ved hastighetsvisning. Det er nok basert på bil, du har vel neppe et slikt signal tilgjengelig fra noe sted i en båt?
Nei, det har jeg jo ikke....  :-\ Regnet nesten med at appen benyttet seg av GPS'en i telefonen siden jeg kan sette opp displayet til å vise nautiske mil i timen??
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

Legger med bilde av appen, båten og styringssystemet for motoren.

kommer flere bilder etter hvert  :+1:
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

#8
Sitat fra: Caspar på torsdag 15. august 2019, klokken 16:31
Emus skal ha et pulssignal som legges til grunn ved hastighetsvisning. Det er nok basert på bil, du har vel neppe et slikt signal tilgjengelig fra noe sted i en båt?
Da er hastighetsvisning på plass  :+1: Planlegger å lage ett nytt instrument område. Planen er å felle ned iPad (mini) ned i en egnet treplate...... så ser det hele litt mer "kjøpt" ut  :)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hanche

Sitat fra: Caspar på torsdag 12. september 2019, klokken 21:03
Nm/h er det nautiske mil pr. time?
Mer vanlig kjent som knop. Regner med det, ja, hvis det ikke er nanometer per time, da.  :o
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

cra

Sitat fra: hanche på torsdag 19. september 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Caspar på torsdag 12. september 2019, klokken 21:03
Nm/h er det nautiske mil pr. time?
Mer vanlig kjent som knop. Regner med det, ja, hvis det ikke er nanometer per time, da.  :o


<flisespikking>
Nano-prefikset er liten n, men Newtonmeter pr time kunne det jo selvsagt være.  :laugh:
</flisespikking>

Men i dag har jeg lørt at knop er det samme som nautiske mil pr time, så da er i alle fall ikke dagen bortkasta!  :) :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA