Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til alle fossilbileiere som står på tomgang i vinterkulden!!

Startet av Arthur Morgan, fredag 14. desember 2018, klokken 23:40

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Spørsmålet er hva som er unødig og hva som er hensiktsmessig tomgangskjøring.

Ett triks kan være å ta en kjapp gjennomlufting av kupeen, når man forlater bilen ute om vinteren. Det kan være tørr luft ute om vinteren, mens det er fuktighet i kupeen. Får man tørka den ut når man parkerer, så kan det bli mindre rim på vinduene i kulda.

hanche

Drosjene er jo nødt til å holde bilen varm, det er nok derfor de driver så mye tomgangskjøring om vinteren. Etter hvert som de blir elektrifisert så vil nok det problemet løse seg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

nojac

Sitat fra: SKYNET på søndag 16. desember 2018, klokken 09:35
...... går eller sykler  der jeg ikke må ta bil,

Og DER er du inne på det vesentlige.

Unødig kjøring er et mye større miljøproblem enn noen minutter med unødig tomgang (Og elbilene har ikke et generelt amnesti i den sammenheng.) Selv om jeg klart ser at tomgangskjøringen enkelte ganger kan være til plage for de nærmeste naboene.

Å kjøre 40 000 i året men moralisere over andres tomgangskjøring (eller schukoladning for den saks skyld :)) blir bare dumt (og da sikter jeg ikke til noen i denne tråden)
2018 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: nojac på søndag 16. desember 2018, klokken 17:17
Sitat fra: SKYNET på søndag 16. desember 2018, klokken 09:35
...... går eller sykler  der jeg ikke må ta bil,

Og DER er du inne på det vesentlige.

Unødig kjøring er et mye større miljøproblem enn noen minutter med unødig tomgang (Og elbilene har ikke et generelt amnesti i den sammenheng.) Selv om jeg klart ser at tomgangskjøringen enkelte ganger kan være til plage for de nærmeste naboene.

Å kjøre 40 000 i året men moralisere over andres tomgangskjøring (eller schukoladning for den saks skyld :)) blir bare dumt (og da sikter jeg ikke til noen i denne tråden)

Og en ikke nødvendig flytyr, charterreise, cruise osv...er også ekstremt mye verre for miljøet - og følgelig er det mye verre å moralisere over andres tomgangskjøring dersom en selv unner seg en flytyr eller cruise. Det er dessverre alltid vanskelig å forholde seg til helheten når en skal vurdere innsats for miljøet - men det verste er når noen moraliserer over andres atferd for miljøet og faktisk selv er mye,mye verre.  Det finnes mange der ute som står å taler på vegne av miljøet og kjefter huden full mot de stakkarer som bare prøver å få hverdagen til å gå rundt, men som selv lever et liv som er ekstremt mye verre for miljøet.

Yngve

For naboen din med kols er det mye verre med diesel tomgangskjøring, enn at du tar fly til Gran Canaria. For naboen din med kols sine barnebarn er det mye verre med flyturen til Gran Canaria.

1317142119

Det spiller vel ingen rolle om de fyrer opp bilen og lar den stå på tomgang eller om de fyrer opp motor- og kupevarmeren og lar den stå på tomgang?

Begge bruker litt over en liter drivstoff i timen og jeg antar at utslippet er nogenlunde likt.

cra

Det kommer vel an på om motor/kupevarmer er elektrisk eller ikke (men jeg antar du sikter til Webasto/Eberspächer). ;)

Motoren er mindre effektiv for da skal du varme opp hele blokka. En dieseldrevet kupevarmer kan gå uten om denne delen, og varmer således opp bare den delen som har med kupevarme å gjøre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

På den annen side - en motor renses vel kanskje bedre enn utslipp fra webasto brennkammer? Greit nok at partikkelfilter må varmes opp, men vil tro utslippene samles opp i større grad i eksosanlegget/partikkelfilter og forbrennes når tempen blir høy nok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:36
På den annen side - en motor renses vel kanskje bedre enn utslipp fra webasto brennkammer? Greit nok at partikkelfilter må varmes opp, men vil tro utslippene samles opp i større grad i eksosanlegget/partikkelfilter og forbrennes når tempen blir høy nok.


I en Webasto skjer det en ren kontinuerlig forbrenning (so en jetmotor), så er nok mye bedre enn det som skjer i en bensin eller dieselmotor!

arthur

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:30
Det spiller vel ingen rolle om de fyrer opp bilen og lar den stå på tomgang eller om de fyrer opp motor- og kupevarmeren og lar den stå på tomgang?

Begge bruker litt over en liter drivstoff i timen og jeg antar at utslippet er nogenlunde likt.

Nei, min kombinerte motor og kupevarmer samt batterilader går kun på strøm. Bruker vel omtrent en kwt for å få toppladet batteri, lunk på motorblokk og varm kupe med isfrie vinduer. Med andre ord mindre enn den strøm som går med til å produsere en liter bensin.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Myrvang

De få gangene jeg skal kjøre diesel lar jeg bilen gå på tomgang mens jeg skraper is. Motoren skal bli varm uansett, så kan like gjerne starte først som sist. Bor slik til at jeg ikke kan la bilen gå på tomgang i evigheter uten tilsyn. Men har Ford med varmtråder i frontruta, så går fort å få isfri bil. Synes det er rart ikke flere har dette, det ville redusert mye av utslippene og trygget trafikken da den tar is og dugg på svært kort tid.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Zimon

@Myrvang samme som meg det. Min forrige bil (som kona har tatt over) er en Focus 1,6 TDCI stasjonsvogn 2008 modell. Varmetråden i frontruta er genialt og for kona som sliter litt med skuldrene og nakke så er det veldig perfekt for henne. Is/dugg slipper så mye raskere, men må måke bort snø for det. Uansett så er det mindre belastning for henne.

Og enig at rart ikke flere produsenter har det i bilene sine som standard for Norge og lignende klima områder!

Ioniq'en min trenger det egentlig ikke da varmepumpa er såpass effektiv, men har allikevel ønsket å ha varmetråder i frontrute for det. :P
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Ferry

Jeg syns varmetråder i frontruta er litt sjenerende under enkelte lysforhold. Bortsett fra det er det genialt.

cra

Fra et sikkerhetsståsted er det nesten rart at varmetråder i frontruta ikke er påbudt på våre kanter. På akkurat det punktet (i tillegg til et par andre) er faktisk Think Classic mye bedre enn selv Teslaen!  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ohowl

For min del gjelder irritasjonen først og fremst de satans hestkukene som lar bilen stå på tomgang utenfor barnehager og skoler. Andre steder får det heller være en avveining, men folk som gjør det her burde få saftige bøter og blitt fratatt førerretten ved gjentatte synder.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA