Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beste bilkjøpet noen gang

Startet av Crown, torsdag 01. november 2018, klokken 11:26

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: tuono på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:15
Om man ser bort fra rekkevidden (Kona) og forbrukstall (Ioniq), er det egentlig bare personlige preferanser, behov for bakseteplass og hvor mye man vektlegger endel utstyr/funksjoner som bestemmer hvilken som er "best".

Og ikke minst en ganske vesentlig forskjell i pris.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

#16
Tja... La oss si 300 for en fullrigga Ioniq med vindterdekk fra forhandler. Og 360 for en tilsvarende Kona.

EDIT: De oppjusterte vel innstegsprisen på Kona med 3%. Så for de som bestiller nå blir det litt mer.

Jærbuen

Veldig bra og effektiv bil for pengene. Men savner app så varme kan startes, også om den ikke står tilkoblet, selvlåsende dører når man forlater bilen, mulighet for å trekke ut ladeplugg også når man benytter knappen for ladelokk inni bilen
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

tuono

Mange som prater om app. Men når man snakker med eierne og leser på nett om funksjonalitet, oppetid og pålitelighet på appene til de bilene det er nærmest å sammenligne med (eGolf og Leaf) så kan man spørre om det er bedre å vite hva man ikke har, enn å sveve i konstant usikkerhet?

gigafactory


Håvar

Sitat fra: tuono på tirsdag 27. november 2018, klokken 14:23
Mange som prater om app. Men når man snakker med eierne og leser på nett om funksjonalitet, oppetid og pålitelighet på appene til de bilene det er nærmest å sammenligne med (eGolf og Leaf) så kan man spørre om det er bedre å vite hva man ikke har, enn å sveve i konstant usikkerhet?

Skulle tro enhver vil si seg enig i at det er bedre å ha en app som virker 9 av 10 ganger enn å ikke ha en app? ???
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

tuono

9 av 10 er jo kjempebra. Heldig med bil/appvalg du.

nojac

Sitat fra: Crown på tirsdag 27. november 2018, klokken 13:13
Sitat fra: tuono på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:15
Om man ser bort fra rekkevidden (Kona) og forbrukstall (Ioniq), er det egentlig bare personlige preferanser, behov for bakseteplass og hvor mye man vektlegger endel utstyr/funksjoner som bestemmer hvilken som er "best".

Og ikke minst en ganske vesentlig forskjell i pris.

...,og, viktigst av alt, Ioniq kan man faktisk kjøpe til listepris med moderat ventetid...
2018 e-Golf

GMR

Min nåværende Ioniq er min første elbil, fikk den i oktober. Har i tillegg en bensinbil.
Er veldig godt fornøyd, varme med en gang, både i setet og rattet. Har alt av utstyr, det eneste vi ikke har er takluke.
Testet Leaf og eGolf i tillegg, valget ble lett da Ioniq hadde plass til en på 196cm

Er irritert hvorfor i all verden vi ikke anskaffet oss elbil for flere år siden !!
Liker ikke helt funksjonen med at setet settes helt bak når jeg skal ut. Ikke ideelt for personen bak. Har ikke funnet funksjonen som disabler dette, har ikke lett heller.
Av og til kunne jeg ha tenkt meg en vindusvisker på bakruta men forstår at det er umulig når ruta bak er som den er.
Har en grusveis som er bratt og svingende opp til hytta. Måtte deaktivere antispinn for i det hele tatt komme opp, virket litt lett framme selv om det bare var meg i bilen.

Kunne hatt litt lenger rekkevidde... ca 21 mil nå før det blir krise.

Vet ikke om speedometeret er feil, men føler at når det viser 80 så er farten langt fra så høy

Zimon

Gratulerer med Ioniq. :)

Ang speedometer viser feil, det gjør og skal alle biler. Dette både pga forskjelige dekk og felt dimensjoner + unngå fartsbøter lettere vil jeg si. Sett på GPS på mobilen i holder på dashbordet så har du evt mer korrekt der.

For å skru av funksjonen for sete kjøre seg bakover når du skrur av og åpner døra, så må bilen stå i ro. Bruk kjørekomputeren på rattet og gå igjennom menyene der. Husker ikke helt i hodet, men mener du finner noe om komfort eller noe der.

Fra manualen faktisk:
User settings mode
In this mode, you can change the
setting of the instrument cluster,
doors, lamps, etc.
1. Driving Assist
2. Door
3. Lights
4. Sound
5. Convenience
6. Service Interval
7. Other Features
8. Reset
The information provided differs
according to the items applied to your
vehicle.
-------------------------------------
5. Convenience
• Seat Easy Access
- Off: The seat easy access function
is deactivated.
- Normal/Extended: When you turn
off the vehicle, the driver's seat will
automatically move rearward short
(Normal) or long (Extended) for you
to enter or exit the vehicle more
comfortably.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Øyvind.h

Mål med GPS. Kan jo være bilen bare gir lite fartsfølelse? En del biler har dog håpløst misvisende speedometer. De verste bilene jeg har hatt mtp dette er Passat og Leaf. Begge to viste ca 10% for lite. Elendig opplegg. Tesla viser heldigvis dønn korrekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tuono

I forhold til disse fartsviseskiltene som står etter veiene, så hadde jeg 84 km/t når speedoen viste 90.

Skeptikeren

Ikke noe uvanlig avvik med vinterdekk det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA